-
Flygplan har utsläpp, inte passageraren
Kära forskareMed en sådan uppenbar brist på både marknadskunskap såväl som utvecklingen av flygteknik idag borde både beställare av eran rapport och beslutsfattare som använder ert underlag vara bekymrade. Det är flygplan som släpper ut koldioxid och inte passagerare! Det betyder att vi måste mäta antalet landningar och starter som har gjorts, görs och kommer att göras på Svenska flygplatser och tillika längden på flygningen. Varför detta är så avgörande är att antalet flygplanslandningar i Sverige inte ökar alls!Sedan år 2000 har antalet landningar och starter minskat på antalet utrikes och inrikes flyg. Totalt sett så har vi färre landningar på Svenska flygplatser än vad vi hade 1984! Till och med superturiståret 2014 så minskade antalet landningar med -2,6% jämfört med 2013 trots att vi aldrig rest så mycket tidigare! Så trots vårt ökande flygresande så gör vi det på ett mindre antal flygningar, på modernare och mer bränsleeffektivare flygplan och till en mycket högra beläggningsgrad. Att flygresandet inte ökar sina utsläpp mäts enklast genom att mäta sålt flygbränsle på våra flygplatser. Mängden såld flygbränsle 2014 understiger mängden 1989! Om vi skulle slå ut utsläpp per passagerare sedan 80-talet så är minskningen dramatisk.Bristen av marknadskunskap och branschfakta ger ett antal felaktiga slutsatser i rapporten:– Utsläppen från flyg är inte konstant med ökningen av antalet passagerare– Utsläppen kommer inte att öka i samma takt som passagerarökningarna de närmaste åren– Alla uppräkningar av utsläpp på hög höjd på grund av bildandet av kondensstrimmor på hög höjd blir felaktiga eftersom antalet flygningar inte ökar och dessutom, vilket medges i rapporten, är uppräkningsfaktorerna ytterst osäkra– Det märkliga resonemanget att charterresor står för majoriteten av ökningen är helt ogrundad– Ytterligare ett resonemang att lågprisresandet fortfarande bara är i början av sin utveckling är märklig. Dom stora marknadsetableringarna av lågprisflyg är redan genomförda och de kan delvis fortsätta på långdistansflyg men ger inte alls samma marknadspåverkan som i början av 2000-talet.Att antalet forskare som skrivit under debattartikeln och som deltagit i arbetet med rapporten är många (13 stycken) gör inte saken bättre utan möjligen ännu mer flagrant och nästan generande. Att på så felaktiga grunder göra gällande att flyget är det stora miljöhotet, undervärdera pågående förbättringar av energieffektiva flygplan, inte förstå flygmarknaden och dessutom inte klara av att räkna på rätt materia är anmärkningsvärt. Skärpning, gör om och gör rätt!Flyget står för mellan 2-3% av de totala koldioxidutsläppet globalt och den svenska andelen minskar. Vi kommer inte att klara framtida utmaningar utan flyg och flygets utsläpp måste begränsas genomteknikutveckling. Inte avveckling!Göm och glöm denna rapport långt ner om du inte är insyltat i kvalitetsarbete kring våra forskarämbeten Sverige!Detta är deras rapport:http://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Hallbara-konsumtionsmonster–gar-det-/Här är debattartikeln i DN 27feb:http://www.dn.se/debatt/nu-kravs-kraftfulla-atgarder-mot-notkott-och-flygresor/Läs gärna denna rapport om flygets miljöpåverkan:http://www.svensktflyg.se/wp-content/uploads/2011/05/vad-gor-flyget-for-klimatet.pdfUnder tiden reser vi mer än någonsin- Text: Maria Lindqvist
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-