-
Flygplan har utsläpp, inte passageraren
Kära forskareMed en sådan uppenbar brist på både marknadskunskap såväl som utvecklingen av flygteknik idag borde både beställare av eran rapport och beslutsfattare som använder ert underlag vara bekymrade. Det är flygplan som släpper ut koldioxid och inte passagerare! Det betyder att vi måste mäta antalet landningar och starter som har gjorts, görs och kommer att göras på Svenska flygplatser och tillika längden på flygningen. Varför detta är så avgörande är att antalet flygplanslandningar i Sverige inte ökar alls!Sedan år 2000 har antalet landningar och starter minskat på antalet utrikes och inrikes flyg. Totalt sett så har vi färre landningar på Svenska flygplatser än vad vi hade 1984! Till och med superturiståret 2014 så minskade antalet landningar med -2,6% jämfört med 2013 trots att vi aldrig rest så mycket tidigare! Så trots vårt ökande flygresande så gör vi det på ett mindre antal flygningar, på modernare och mer bränsleeffektivare flygplan och till en mycket högra beläggningsgrad. Att flygresandet inte ökar sina utsläpp mäts enklast genom att mäta sålt flygbränsle på våra flygplatser. Mängden såld flygbränsle 2014 understiger mängden 1989! Om vi skulle slå ut utsläpp per passagerare sedan 80-talet så är minskningen dramatisk.Bristen av marknadskunskap och branschfakta ger ett antal felaktiga slutsatser i rapporten:– Utsläppen från flyg är inte konstant med ökningen av antalet passagerare– Utsläppen kommer inte att öka i samma takt som passagerarökningarna de närmaste åren– Alla uppräkningar av utsläpp på hög höjd på grund av bildandet av kondensstrimmor på hög höjd blir felaktiga eftersom antalet flygningar inte ökar och dessutom, vilket medges i rapporten, är uppräkningsfaktorerna ytterst osäkra– Det märkliga resonemanget att charterresor står för majoriteten av ökningen är helt ogrundad– Ytterligare ett resonemang att lågprisresandet fortfarande bara är i början av sin utveckling är märklig. Dom stora marknadsetableringarna av lågprisflyg är redan genomförda och de kan delvis fortsätta på långdistansflyg men ger inte alls samma marknadspåverkan som i början av 2000-talet.Att antalet forskare som skrivit under debattartikeln och som deltagit i arbetet med rapporten är många (13 stycken) gör inte saken bättre utan möjligen ännu mer flagrant och nästan generande. Att på så felaktiga grunder göra gällande att flyget är det stora miljöhotet, undervärdera pågående förbättringar av energieffektiva flygplan, inte förstå flygmarknaden och dessutom inte klara av att räkna på rätt materia är anmärkningsvärt. Skärpning, gör om och gör rätt!Flyget står för mellan 2-3% av de totala koldioxidutsläppet globalt och den svenska andelen minskar. Vi kommer inte att klara framtida utmaningar utan flyg och flygets utsläpp måste begränsas genomteknikutveckling. Inte avveckling!Göm och glöm denna rapport långt ner om du inte är insyltat i kvalitetsarbete kring våra forskarämbeten Sverige!Detta är deras rapport:http://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Hallbara-konsumtionsmonster–gar-det-/Här är debattartikeln i DN 27feb:http://www.dn.se/debatt/nu-kravs-kraftfulla-atgarder-mot-notkott-och-flygresor/Läs gärna denna rapport om flygets miljöpåverkan:http://www.svensktflyg.se/wp-content/uploads/2011/05/vad-gor-flyget-for-klimatet.pdfUnder tiden reser vi mer än någonsin- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-