-
Första Sörmlänningen i rymden? Stua gör en rymdresa!
Stua, utvecklingsbolaget från Sörmland, ligger i framkant och tvekar inte vända på alla stenar för att hitta utvecklingsmöjligheter för turismindustrin. Även den extrema rymdturismen kan lära oss en hel del och skapa nya möjligheter här nere på jorden. Stua har därför bestämt sig för att göra en ”rymdresa” tur-och-retur.
Allt och alla som ska utvecklas måste leta lösningar där få andra letar, som i – rymden! De enorma insatser som gjorts på forskning och problemlösning i rymden kan nu komma flera som vill till del. Ett av de framsynta bolag som tror på nya vägar för att utveckla affärer är utvecklingsbolaget Stua. Därför inleder man idag ett unikt samarbete med rymdföretaget I.S.A.A.C., där bland annat astronaut Christer Fuglesang ingår. Målet är att utmana och hitta nya vägar framåt för branscher som drabbats hårt av pandemi och nu kämpar med inflationens påverkan.
— Eftersom Stua genom affärs-, marknads- och destinationsutveckling ska bidra till framtidens hållbara verksamheter och platser, så passar det oss att titta lite extra noga på rymden och rymdturism, där några av de mest avancerade forskningsinsatserna i modern tid gjorts och görs, säger Ola Lindgren Nilsson, VD på Stua.
Rymdturism har gjorts populär bland en bredare allmänhet via företag som Virgin Galactic och Blue Origin – och, såklart – Space X, med superinnovatören Elon Musk i täten. Redan idag går det att köpa rymdresa och utvecklingen spås bli snabb och därmed också kunskapsutvecklingen.
— Men det finns så mycket att lära från befintlig rymdkunskap, en i stora stycken outnyttjad resurs här på jorden, som nu kommer att komma Stua till godo och i förlängningen också deras samarbetspartners, delägare och kunder, säger Mattias Hansson, VD på I.S.A.A.C.
Många uppfinningar vi använder varje dag, har sitt ursprung i rymden: trådlösa hörlurar, luftrenare, GPS, vattenfilter, sportskor (jodå, många sulor har rymd-ursprung!), mobilkameror, bärbara datorer, solceller på taken och mycket mycket mer. Men även allt från mycket avancerad teknik till “mjukare” frågor om exempelvis ledarskap, medarbetarskap och rekrytering belyses från rymdhåll. För Stua – som verkar för att turismindustrin är lika självklar som annan basindustri – fortsätter nu arbetet med att dra nytta av ny teknik och forskning så att turismindustrin blir ännu attraktivare och framsynt. Därmed kan det också bidra till att locka många sörmlänningar att jobba och göra karriär inom turismens olika verksamheter.
I.S.A.A.C. kommer att ta med Stua på en innovationsresa i form av praktiskt gemensamt arbete under fokuserad ledning av erfarna globala process-partnern Innovation 360.
Första delen av samarbetet mellan Stua och I.S.A.A.C. inleds i dag och kommer att pågå under hösten.
Och därmed står det klart, som många redan gissat, att den första “Sörmlänningen” i rymden blir – Stua.
- Text: Stua
- Foto: Stua
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-