-
Första Sörmlänningen i rymden? Stua gör en rymdresa!
Stua, utvecklingsbolaget från Sörmland, ligger i framkant och tvekar inte vända på alla stenar för att hitta utvecklingsmöjligheter för turismindustrin. Även den extrema rymdturismen kan lära oss en hel del och skapa nya möjligheter här nere på jorden. Stua har därför bestämt sig för att göra en ”rymdresa” tur-och-retur.
Allt och alla som ska utvecklas måste leta lösningar där få andra letar, som i – rymden! De enorma insatser som gjorts på forskning och problemlösning i rymden kan nu komma flera som vill till del. Ett av de framsynta bolag som tror på nya vägar för att utveckla affärer är utvecklingsbolaget Stua. Därför inleder man idag ett unikt samarbete med rymdföretaget I.S.A.A.C., där bland annat astronaut Christer Fuglesang ingår. Målet är att utmana och hitta nya vägar framåt för branscher som drabbats hårt av pandemi och nu kämpar med inflationens påverkan.
— Eftersom Stua genom affärs-, marknads- och destinationsutveckling ska bidra till framtidens hållbara verksamheter och platser, så passar det oss att titta lite extra noga på rymden och rymdturism, där några av de mest avancerade forskningsinsatserna i modern tid gjorts och görs, säger Ola Lindgren Nilsson, VD på Stua.
Rymdturism har gjorts populär bland en bredare allmänhet via företag som Virgin Galactic och Blue Origin – och, såklart – Space X, med superinnovatören Elon Musk i täten. Redan idag går det att köpa rymdresa och utvecklingen spås bli snabb och därmed också kunskapsutvecklingen.
— Men det finns så mycket att lära från befintlig rymdkunskap, en i stora stycken outnyttjad resurs här på jorden, som nu kommer att komma Stua till godo och i förlängningen också deras samarbetspartners, delägare och kunder, säger Mattias Hansson, VD på I.S.A.A.C.
Många uppfinningar vi använder varje dag, har sitt ursprung i rymden: trådlösa hörlurar, luftrenare, GPS, vattenfilter, sportskor (jodå, många sulor har rymd-ursprung!), mobilkameror, bärbara datorer, solceller på taken och mycket mycket mer. Men även allt från mycket avancerad teknik till “mjukare” frågor om exempelvis ledarskap, medarbetarskap och rekrytering belyses från rymdhåll. För Stua – som verkar för att turismindustrin är lika självklar som annan basindustri – fortsätter nu arbetet med att dra nytta av ny teknik och forskning så att turismindustrin blir ännu attraktivare och framsynt. Därmed kan det också bidra till att locka många sörmlänningar att jobba och göra karriär inom turismens olika verksamheter.
I.S.A.A.C. kommer att ta med Stua på en innovationsresa i form av praktiskt gemensamt arbete under fokuserad ledning av erfarna globala process-partnern Innovation 360.
Första delen av samarbetet mellan Stua och I.S.A.A.C. inleds i dag och kommer att pågå under hösten.
Och därmed står det klart, som många redan gissat, att den första “Sörmlänningen” i rymden blir – Stua.
- Text: Stua
- Foto: Stua
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-