måndag 22 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
    • Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
    • Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
    • Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Forum för naturturism 2023
    2023-12-10 21:37

    Forum för Naturturism 2023 – Naturturism i skyddad natur

    Forum för Naturturism 2023 samlade naturturismaktörer och intressenter för att diskutera och utforska möjligheter och utmaningar inom sektorn. Evenemanget, som leddes av IngMarie Junler, var ett viktigt tillfälle för deltagarna att dela erfarenheter och insikter om naturturism i skyddad natur. Nedan följer en sammanfattning av de intressanta diskussionerna och presentationerna under forumet.

    Friluftsbyn: En plats för hållbar balans

    Jerry Engström, ägare av Friluftsbyn, inledde med att berätta om verksamheten som är skapat med inspiration av Robert Redfords Sundance Ranch. Med 30-35 anställda och en ständig utveckling av området har Friluftsbyn blivit en central del av samhället. Jerry betonade vikten av att hitta en hållbar balans och hur verksamheten har bidragit till inflyttning och till och med möjliggjort öppnandet av en skola. Högsäsongen under sommaren och vintern, med konferenser mellan perioderna, gör Friluftsbyn till en dynamisk plats med stort utvecklingsutrymme.

    Naturturismens makt och utmaningar

    Linda Vismer, ordförande för Naturturismföretagen, diskuterade turismens påverkan och ansvar. Hon framhöll att naturturism kan vara en transformerande kraft i hållbarhetsarbetet och att det är viktigt att skapa medvetenhet om besöksanledningar i hela Sverige. Vismer talade om utmaningar som branschen står inför, inklusive att stärka allemansrätten och hitta balansen mellan markägare, turister och naturturismföretagare. Hon uppmanade branschen att tydligt visa vad den tillför och att öka antalet aktörer och medlemmar för att stärka inflytandet, men också för att bli fler som visar upp vår natur.

    Höga Kusten Destinationsutveckling

    Mia Karlsson, avgående VD, och Mattias Peterson, tillträdande dito, från Höga Kusten Destinationsutveckling delade med sig av regionens framgångssaga. Genom samarbete mellan fyra kommuner och användningen av Placebrander för varumärkesutveckling har Höga Kusten blivit känt för sin storslagna och dramatiska natur. Med huvudmarknader som Mälardalen, Sundsvallsområdet och tysktalande länder strävar de mot att skapa en unik position mot 2030. Ledorden är – storslagen, dramatisk, lugn, vänlig, jordnära – och man lovar lägereldsupplevelser. Med inspiration från Island har man också tagit fram ”Höga Kusten-löftet”. Mia Karlsson betonade vikten av samarbete och nämnde olika främjare som Leader Höga Kusten, Bizmaker, High Coast Invest och Visit Sundsvall.

    Möjligheter och krav i skyddad natur

    Torbjörn Engberg från Länsstyrelsen Västernorrland delade insikter om utmaningarna med att förvalta skyddad natur. Han lyfte fram behovet av att stärka allemansrätten och möjligheten att samarbeta med naturturismföretag för att främja naturvård och tillsyn. Engberg talade om de specifika krav och tillstånd som krävs för aktiviteter i skyddad natur, inklusive betoningen på ansökningsprocessen och behovet av att förbättra dialogen mellan markägare, turister och myndigheter. Han poängterade också att Allemansrätten inte gäller i naturreservat – reglerna lite olika och kan innebära att naturturismföretag kan behöva tillstånd/dispenser för sin verksamhet.

    Forum för Naturturism 2023 - Naturturism i skyddad natur

    Sammanfattning av walk-and-talk-diskussioner

    Under diskussionerna i mindre grupper under en kortare men brant promenad i skogen på Skulebergets sluttning bakom Friluftsbyn var uppgiften att ventilera dessa två frågor:

    1. Vilka möjligheter ser du med naturturism i skyddad natur?
    2. Vilka egna erfarenheter har du?

    Detta är något av det som diskuterades och några konstateranden och retoriska frågor som bollades upp när vi kom tillbaka:

    Möjligheter:

    • Skyddad natur ”finns kvar” = långsiktigt
    • Stor möjlighet för länsstyrelsen att dra nytta av naturturismföretag ex-vis för naturvård och tillsyn. Ger också bättre dialog. Vi är ”ögon”
    • Regler blir konkreta i skyddade områden
    • Skyddad natur ger en viss ”status” möjliggör att skapa resurser
    • Nya Naturreservat har bra infrastruktur.
    • Det går att få tillstånd om man jobbar på det och har en bra dialog
    • Skapa regenerativ turism i skyddad natur?
    • Win-win med naturturismföretag som tar hand om infrastruktur
    • Kan berätta om bakgrund till skydd och vilka värden. Berätta och lära upp gästerna om fåglar, sälar etc.
    • Skapar samsyn och förståelse
    • Värdeutveckling ur alla tre hållbarhetsperspektiv
    • Naturturismen är ett viktigt verktyg
    • Vi skapar relation till naturen => engagemang
    • Man måste titta på vad som är bra för området och sälja det istället för det som gästen vill ha (för att de ofta inte vet att det är det de vill ha) för de blir ofta ännu mer nöjda då.

    Utmaningar:

    • Kommer att bli svårare och svårare att ta ut grupper i naturreservaten med de nedskärningar vi ser.
    • Varför räknas inte naturturism som en areell näring?
    • Allt mindre resurser till förvaltning och skydd
    • Det vi återkopplar får vi ofta inget svar på
    • Emellanåt långa handläggningstider för tillstånd
    • Skapa dialog mellan ”skydd” och ”naturturism” minska/överbrygga avståndet (runda-bords-samtal)

    Här kan du läsa mer om diskussionerna

    Hållbarhetsresan & Natures Best

    Camilla Jönsson och Lotta Backlund från Naturturismföretagen presenterade Stegräknaren, ett verktyg för att förbereda företag för global hållbarhetsmärkning. De diskuterade vikten av att samla in branschdata och betonade att certifiering och utbildning är avgörande för att skapa en seriös naturturism. Ett praktiskt exempel gavs av Nicole från Glamping Höga Kusten, som delade hur Fields Sweden, ”A way of life,” integrerar hållbarhet i sin naturturismverksamhet.

    Från passion till världsledande ginproducent

    Emma Edfors från Hernö Gin delade företagets resa från starten 2014 till att bli världens bästa gindestilleri. Hon betonade vikten av noggrannhet, passion och att inte göra avkall på kvalitet. Edfors lyfte även företagets hållbarhetsarbete, inklusive användningen av solceller och deras strävan efter att bli 100% hållbara. Hon underströk vikten av varumärkesarbete och samarbete med andra aktörer, vilket speglar en parallell till naturturismföretag som också behöver upprätthålla kvalitet över tid. Härnö Gin blir också mer och mer ett besöksnäringsföretag med visningar och provningar i destilleriet och det nya hotellet i Härnösand som öppnar nästa år.

    Dag 2

    Afrikanska svinpesten och resegarantin

    Camilla Jönsson, generalsekreterare i Naturturismföretagen och den som hållit i frågan, tog upp hanteringen av Afrikanska svinpesten och dess påverkan på besöksnäringen. Hon berättade att Jordbruksverket har hanterat spridningen och allt kring det strålande bra, men i ersättningsfrågan finns det mycket övrigt att önska. Jordbruksverket har fokuserat på ”direkt skada” vilket innebär att besöksnäringsföretag hamnar helt utanför. Får ingen ersättning som det har sett ut hittills. Möjligen kan det finnas möjlighet att få ersättning om man har avtal med markägare om arrende, vilket visar hur viktigt det är för naturturismföretag, och även andra besöksnäringsföretag, att skriva avtal med markägare. Camilla nämnde även att de har ett nära samarbete med Visita, Företagarna och departementet för att adressera dessa frågor.

    Eriksberg i Blekinge nämnde att de har beslutat ta bort sina egna vildsvin (3-400 i hägnet som är på 925 hektar) för att minska risken att få in svinpesten, men det kommer att ta ett par tre år.

    Alla uppmanas att sprida information: SLÄNG INGA MATRESTER I NATUREN!

    En helt annan fråga med viss koppling till ovanstående är Resegarantin – Naturturismföretagen har skickat in remissvar (fast man inte har fått frågan). Föreslår att företag med omsättning under 2 miljoner undantas.

    Att informera sina gäster om skyddad natur

    Fredrik och Mirja Lindström som driver Pelle Åbergsgården sedan några år tillbaka gjorde en resa från stad till land, från anställning till företagande. Fredrik jobbade inom bank och försäkring och är intresserad av friluftsliv och idrott medan Mirja är före detta lärare och skolledare som  vidareutbildat sig till samtalscoach och organisationskonsult.

    Det hela började med att de kom till Höga Kusten som besökare grundat på intresse för vandring!

    Började med att de kom hit till Höga Kusten som besökare grundat på intresse för vandring. Sedan hittade de gården är från 1800-talets mitt, ligger i Nordingrå och är döpt efter konstnären Pelle Åberg.

    De jobbar mycket med paketering med flera olika paket (tio stycken) med helpension. Frukost- och lunchingredienser delas ut till gästerna, middagarna intas på lokala restauranger. Man samverkar med andra boenden så att gästen bor på ett par olika boenden under samma resa.

    Fredrik och Mirja tar kontakt med gästerna innan de kommer för att få veta deras förväntningar, kunskaper, önskemål och förutsättningar så att aktiviteter och annat blir så bra som möjligt. Gästerna får en lång introduktion när de kommer, ofta en timme, om hur deras förkunskaper ser ut om vandring exempelvis. Man informerar och lär upp dem om området, förutsättningar, regler och skyldigheter kopplat till skyddad natur.

    Gästerna är mest från Sverige – Västkusten, Skåne, Stockholm- Mälardalen. Paret arbetar i nära samverkan med företag i området och dem som bor där för att utveckla bygden tilllsammans. De har till och med tagit fram ett paket: ”Drömmen om landet” med både information, coachning och inspiration för dem som funderar på att ”flytta från stan”.

    De ställde den retoriska frågan – Hur kan vi tillsammans – besöksnäring, lokala företag med flera – samarbeta för att det ska bli bra för alla med att det kommer folk och blir hållbart?

    Boende och verksamhet på djurens villkor

    Petra Olsson, aktivitets- och guideansvarig på Eriksberg Vilt & Natur berättade om hur de jobbar med sin stora och breda verksamhet. Eriksberg är Nordens största safaripark och ett av Blekinges största besöksmål med 80.000 besökare per år. De har en sommarstam på 1.800 djur varav 3-400 är vildsvin

    Eriksberg är klassat som djurpark sedan 2002. Den guidade turen i parken tar 1,5 timme och parken är öppen från mars till augusti. Man har 1.400 hektar mark och vatten varav 925 hektar hägn. Djuren är verksamhetens största tillgång och man har även jakt för att kontrollera stammarna och får då även bra råvaror till restaurangverksamheten.

    Idag finns det boende för gäster i 30 rum, bland annat i Synvillan – där man är helt själva i parken under natten!! Det finns också en säkerhetsvilla som är Sveriges säkraste mötesplats och en bra möjlighet för ”hemliga möten”. Det finns även en stor eventlokal som tar 350 personer. I vår öppnar ett nytt hotell, Arken, med tre sviter och 20 ”vanliga” rum varav flera har glasgolv så att man kan se djuren nedanför.

    Man har stort fokus på hållbart arbete och jobbar med biologisk mångfald, genbank och närproducerat viltkött. Även veganer och vegetarianer äter av köttet när de får information om hur anläggningen jobbar cirkulärt och med närproducerat och viltvård.

    För att bygga ut möjligheter till vandringsled längs hela Blekingekusten projekterar man två hängbroar.

    Biosfärområdet som Eriksberg är en del av är viktigt för att det ska bli en helhet i hela Blekinge.

    Smakvandringar och matlagning ute i naturen

    Sandra Itämaa från Härnö Outdoor Lodge berättade om hur de erbjuder naturturism för alla, även dem med funktionsvariationer. De har ett hus på Vårdkaseberget i Härnösand med bilväg hela vägen upp, så det är väldigt tillgängligt.

    Lägerelden är viktig och mottot är – ”Det är runt lägerelden vi samlas och i det genuina och äkta mötet hämtar vi kraft och ger energi”, sedan behöver det inte alltid vara en riktig eld, det är formationen som är viktig. Liksom mötet mellan människan och naturen. Äldre och personer med funktionsnedsättningar vanliga gäster.

    Sandra berättade att de släpar ut glas och muggar ut i naturen (för aktiviteter) för att minska avtrycket (för att sedan ta hem och diska), inga engångsgrejer alltså! De är lokala i allt, inte bara maten utan även tjänster, personal etc.

    Smakvandringar är den största delen av verksamheten – Gästerna får en välkomstdrink, en naturguide informerar – sedan vandrar man och äter på två olika platser.

    De bästa stunderna är när det är mörkt och ute i naturen – Inte svår terräng, man behöver inte ens speciella skor så väldigt tillgängligt och till för alla. Inte en egen plats utan öppet för allmänheten så ibland är det andra på platserna. Man får servera alkohol även om det är allmän plats eftersom det är ett slutet sällskap.

    De har främst svenska gäster. Marknadsföringen görs via Facebook och Instagram och även genom att man bjudit upp företag i Härnösand som sedan spritt ordet.

    Processen när ett naturturismföretag startar verksamhet i skyddad natur

    Eva Lotta Öberg, Landsbygdsutvecklare Härnösands kommun berättade om Smitingen, ett projekt med visionen att skapa Norrlands främsta friluftsdestination 2040 genom en naturcamping

    Idag är Smitingen Härnösandsbornas vardagsrum på sommaren och vintersurfarnas paradis på vintern som många Härnösandsbor som har en relation till. Det är väldigt tillgängligt.

    Kommunen började med en förstudie som innefattade dialog med en berörd stugägarförening och med allmänheten och även löpande kontakt med Länsstyrelsen.

    Man testade och gjorde en pop-up-camping. Autenticitet, äkthet och  helhetsperspektiv var viktigt. Att det fanns en detaljplan med en camping var en viktig förutsättning. Sedan gick man ned på detaljnivå hur det skulle utvecklas och se ut. High Coast Invest som bidrar med utländska investerare, kontaktades sedan följde upphandling och tjänstekoncessionsavtal.

    Huttopia valdes till slut ut som operatör. De har ett starkt hållbarhetstänk och passar bra med projektets ledord. Ägarna bakom Huttopia har ett ledord: ”Det gör ont att ta ned ett träd”.

    Eva Lotta lyfte fram några erfarenheter från arbetet:

    • Det är viktigt att vara tydliga – tydliga beställare, ställa tydliga krav, tydliga i sitt budskap och vad man vill uppnå.
    • Såg varandras värderingar
    • Huttopia kommer inte att bygga upplevelserna utan där blir det samarbeten med andra aktörer och möjlighet till paketering
    • Det fungerade för att kommunen har en organisation som kan hantera sådana här frågor och har en positiv inställning till besöksnäring.
    • Gör det tydligt vilka möjligheterna är.

    Forum för Naturturism 2023 - Naturturism i skyddad natur

    Uppföljning av diskussionsfrågor

    Som avrundning av dagarna bollades två diskussionsfrågor upp:

    1. Friluftslivet har lång tradition i Sverige. Vilka möjligheter ser ni till samverkan mellan naturturism och friluftsliv?
    2. Vad tar jag med mig till min egen verklighet/vardag utifrån det jag hört hittills under detta forum?

    Här några tankar, synpunkter, reflektioner och idéer som kom upp:

    • Vad är skillnaden mellan turism och friluftsliv?
      • Turism – köpt tjänst och konsumtion på annan ort
      • Friluftsliv – Spontan oreglerad verksamhet som nästan alltid är gratis
    • Individens upplevelse är allemansrättslig – Naturturism är inte allemansrättsligt
    • Naturen är den gemensamma nämnaren
    • Olika huvudmän – kommunen/regionen/länsstyrelsen som har ansvar för friluftslivet
    • För att utveckla naturturismen behövs det stöd och bra förutsättningar för företagande
    • Att anlita professionella guider kan vara ett sätt. Tiveden är ett exempel på det
    • Viktigt att man får till samarbete och samverkan
    • Skapa en samtalsgrund så att man jobbar utifrån samma förutsättningar. Hoppa inte förbi samtalen
    • Har vi varit bortskämda med att det offentliga har tagit ansvaret? Kan de verkligen ta ansvaret framöver?
    • Naturturism är en fantastisk introduktion till friluftsliv => kunniga gäster
    • Järvsö – skolelever utbildas i friluftsliv för att sedan guida i nationalpark
    • Gemensam infrastruktur – Hur kan vi utveckla och minska konflikter?
    • Friluftslivsaktörer kan ”kopiera” – svårt med affärsmässigheten. Viktigt att skilja på begreppen.
    • Hur kan man bidra till platsen som naturturismföretagare
    • Naturen kan betraktas som samhällsnytta precis som idrottsanläggningar och annan ”fritidsinfrastruktur” Det finns en kunskapsplattform etablerad där Friluftsliv är en ”anläggningsfråga”. (Inspel från Jönköping där man jobbar så)
    • Många boendeanläggningar orkar inte sätta upplevelsen i fokus och skapa paket.
    • Vi behöver varandra, inventera ditt närmaste nätverk.

    Lite mer från diskussionerna hittar ni här

     

    Här kan ni läsa en lite kortare sammanfattning av dagarna från Naturturismföretagen –

    Mer om Naturturismföretagen på Turismnytt

    • Text: Jakob Norrby med viss AI-assistans
    • Foto: Leif Wikberg
    Tweet
  • The Tent-Charlotta Hammar 2024 - besöksnäring
    2025-12-22 02:47

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025

    Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering

  • Visit Sweden - Midsommar och jul
    2025-12-22 00:30

    Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)

    Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare

  • Gåvoexperten - Svensk Handel
    2025-12-21 23:58

    Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp

    Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen

  • Norrköping bokningsbart
    2025-12-21 00:17

    Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång

    Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping

  • Tåg - Transportstyrelsen
    2025-12-20 23:13

    Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår

    Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar

  • Best Western Hedåsen terass
    2025-12-20 16:10

    Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels

    Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024

  • Flyg k-strimmor Chalmesrs
    2025-12-20 15:56

    Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet

    Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna

  • Tänndalen testar eldriven pistmaskin som en del i omställningen
    2025-12-20 15:36

    Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön

    Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.

  • Kaninlandet Liseberg
    2025-12-20 15:24

    Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern

    Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern

  • Skärgårdstrafik till Nyköpings skärgård i sommar
    2025-12-20 14:21

    Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026

    Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Så mycket att fira! Uppdaterad högtidskalender för 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Greentime – Trendspaning: hållbarhetsåret 2026
      2026-01-23
      • Digitalt
      • greentime.se/aktiviteter/trendspaning-2026-hallbarhet-vid-evenemang/
    • Almedagen 2026
      2026-01-27
      • Stockholm
      • www3.gotland.se/sr/Almedagen2026
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Digital föreläsning; Upptäck den globala resenären på den tyska marknaden (Visit Sweden)
      2026-01-29
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningdentyskamalgruppen29januari
    • Digital föreläsning; Nya affärer – så kan researrangörer hjälpa dig (Visit Sweden)
      2026-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningnyaaffarersakanresearrangorerhjalpadig3feb
    • Digital föreläsning; Nya affärer – så kan researrangörer hjälpa dig (Visit Sweden)
      2026-02-17
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningnyaaffarersakanresearrangorerhjalpadig17feb
    • Möten & Event-mässan 18-19 februari 2025
      2026-02-18
      • Stockholm (Kista)
      • motenevent.se/
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Greentime – Inspirationsdag
      2026-03-09
      • Stockholm
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-9-mars/
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-12-15 07:26

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg, ...

    • 2025-12-15 06:21

      Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm

      I veckan lyssnade jag på Linda Staafs och Linda Vismers webbinar där de ”nystar i” Turism året runt om att vi kan...

    • 2025-12-14 22:18

      Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm

      Lördagen den 13 december öppnade det svenska godisvarumärket BUBS öppnar sin allra första konceptbutik, ”...

    • 2025-12-13 00:36

      SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck

      Transporterna till och från fjällen står för den största delen av fjällturismens klimatavtryck. ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser för regioner och destinationer kommer samma fråga ofta upp: Hur skapar vi levande vandringsleder – och vilken r...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet