-
Forum för Naturturism 2023 – Naturturism i skyddad natur
Forum för Naturturism 2023 samlade naturturismaktörer och intressenter för att diskutera och utforska möjligheter och utmaningar inom sektorn. Evenemanget, som leddes av IngMarie Junler, var ett viktigt tillfälle för deltagarna att dela erfarenheter och insikter om naturturism i skyddad natur. Nedan följer en sammanfattning av de intressanta diskussionerna och presentationerna under forumet.
Friluftsbyn: En plats för hållbar balans
Jerry Engström, ägare av Friluftsbyn, inledde med att berätta om verksamheten som är skapat med inspiration av Robert Redfords Sundance Ranch. Med 30-35 anställda och en ständig utveckling av området har Friluftsbyn blivit en central del av samhället. Jerry betonade vikten av att hitta en hållbar balans och hur verksamheten har bidragit till inflyttning och till och med möjliggjort öppnandet av en skola. Högsäsongen under sommaren och vintern, med konferenser mellan perioderna, gör Friluftsbyn till en dynamisk plats med stort utvecklingsutrymme.
Naturturismens makt och utmaningar
Linda Vismer, ordförande för Naturturismföretagen, diskuterade turismens påverkan och ansvar. Hon framhöll att naturturism kan vara en transformerande kraft i hållbarhetsarbetet och att det är viktigt att skapa medvetenhet om besöksanledningar i hela Sverige. Vismer talade om utmaningar som branschen står inför, inklusive att stärka allemansrätten och hitta balansen mellan markägare, turister och naturturismföretagare. Hon uppmanade branschen att tydligt visa vad den tillför och att öka antalet aktörer och medlemmar för att stärka inflytandet, men också för att bli fler som visar upp vår natur.
Höga Kusten Destinationsutveckling
Mia Karlsson, avgående VD, och Mattias Peterson, tillträdande dito, från Höga Kusten Destinationsutveckling delade med sig av regionens framgångssaga. Genom samarbete mellan fyra kommuner och användningen av Placebrander för varumärkesutveckling har Höga Kusten blivit känt för sin storslagna och dramatiska natur. Med huvudmarknader som Mälardalen, Sundsvallsområdet och tysktalande länder strävar de mot att skapa en unik position mot 2030. Ledorden är – storslagen, dramatisk, lugn, vänlig, jordnära – och man lovar lägereldsupplevelser. Med inspiration från Island har man också tagit fram ”Höga Kusten-löftet”. Mia Karlsson betonade vikten av samarbete och nämnde olika främjare som Leader Höga Kusten, Bizmaker, High Coast Invest och Visit Sundsvall.
Möjligheter och krav i skyddad natur
Torbjörn Engberg från Länsstyrelsen Västernorrland delade insikter om utmaningarna med att förvalta skyddad natur. Han lyfte fram behovet av att stärka allemansrätten och möjligheten att samarbeta med naturturismföretag för att främja naturvård och tillsyn. Engberg talade om de specifika krav och tillstånd som krävs för aktiviteter i skyddad natur, inklusive betoningen på ansökningsprocessen och behovet av att förbättra dialogen mellan markägare, turister och myndigheter. Han poängterade också att Allemansrätten inte gäller i naturreservat – reglerna lite olika och kan innebära att naturturismföretag kan behöva tillstånd/dispenser för sin verksamhet.
Sammanfattning av walk-and-talk-diskussioner
Under diskussionerna i mindre grupper under en kortare men brant promenad i skogen på Skulebergets sluttning bakom Friluftsbyn var uppgiften att ventilera dessa två frågor:
- Vilka möjligheter ser du med naturturism i skyddad natur?
- Vilka egna erfarenheter har du?
Detta är något av det som diskuterades och några konstateranden och retoriska frågor som bollades upp när vi kom tillbaka:
Möjligheter:
- Skyddad natur ”finns kvar” = långsiktigt
- Stor möjlighet för länsstyrelsen att dra nytta av naturturismföretag ex-vis för naturvård och tillsyn. Ger också bättre dialog. Vi är ”ögon”
- Regler blir konkreta i skyddade områden
- Skyddad natur ger en viss ”status” möjliggör att skapa resurser
- Nya Naturreservat har bra infrastruktur.
- Det går att få tillstånd om man jobbar på det och har en bra dialog
- Skapa regenerativ turism i skyddad natur?
- Win-win med naturturismföretag som tar hand om infrastruktur
- Kan berätta om bakgrund till skydd och vilka värden. Berätta och lära upp gästerna om fåglar, sälar etc.
- Skapar samsyn och förståelse
- Värdeutveckling ur alla tre hållbarhetsperspektiv
- Naturturismen är ett viktigt verktyg
- Vi skapar relation till naturen => engagemang
- Man måste titta på vad som är bra för området och sälja det istället för det som gästen vill ha (för att de ofta inte vet att det är det de vill ha) för de blir ofta ännu mer nöjda då.
Utmaningar:
- Kommer att bli svårare och svårare att ta ut grupper i naturreservaten med de nedskärningar vi ser.
- Varför räknas inte naturturism som en areell näring?
- Allt mindre resurser till förvaltning och skydd
- Det vi återkopplar får vi ofta inget svar på
- Emellanåt långa handläggningstider för tillstånd
- Skapa dialog mellan ”skydd” och ”naturturism” minska/överbrygga avståndet (runda-bords-samtal)
Här kan du läsa mer om diskussionerna
Hållbarhetsresan & Natures Best
Camilla Jönsson och Lotta Backlund från Naturturismföretagen presenterade Stegräknaren, ett verktyg för att förbereda företag för global hållbarhetsmärkning. De diskuterade vikten av att samla in branschdata och betonade att certifiering och utbildning är avgörande för att skapa en seriös naturturism. Ett praktiskt exempel gavs av Nicole från Glamping Höga Kusten, som delade hur Fields Sweden, ”A way of life,” integrerar hållbarhet i sin naturturismverksamhet.
Från passion till världsledande ginproducent
Emma Edfors från Hernö Gin delade företagets resa från starten 2014 till att bli världens bästa gindestilleri. Hon betonade vikten av noggrannhet, passion och att inte göra avkall på kvalitet. Edfors lyfte även företagets hållbarhetsarbete, inklusive användningen av solceller och deras strävan efter att bli 100% hållbara. Hon underströk vikten av varumärkesarbete och samarbete med andra aktörer, vilket speglar en parallell till naturturismföretag som också behöver upprätthålla kvalitet över tid. Härnö Gin blir också mer och mer ett besöksnäringsföretag med visningar och provningar i destilleriet och det nya hotellet i Härnösand som öppnar nästa år.
Dag 2
Afrikanska svinpesten och resegarantin
Camilla Jönsson, generalsekreterare i Naturturismföretagen och den som hållit i frågan, tog upp hanteringen av Afrikanska svinpesten och dess påverkan på besöksnäringen. Hon berättade att Jordbruksverket har hanterat spridningen och allt kring det strålande bra, men i ersättningsfrågan finns det mycket övrigt att önska. Jordbruksverket har fokuserat på ”direkt skada” vilket innebär att besöksnäringsföretag hamnar helt utanför. Får ingen ersättning som det har sett ut hittills. Möjligen kan det finnas möjlighet att få ersättning om man har avtal med markägare om arrende, vilket visar hur viktigt det är för naturturismföretag, och även andra besöksnäringsföretag, att skriva avtal med markägare. Camilla nämnde även att de har ett nära samarbete med Visita, Företagarna och departementet för att adressera dessa frågor.
Eriksberg i Blekinge nämnde att de har beslutat ta bort sina egna vildsvin (3-400 i hägnet som är på 925 hektar) för att minska risken att få in svinpesten, men det kommer att ta ett par tre år.
Alla uppmanas att sprida information: SLÄNG INGA MATRESTER I NATUREN!
En helt annan fråga med viss koppling till ovanstående är Resegarantin – Naturturismföretagen har skickat in remissvar (fast man inte har fått frågan). Föreslår att företag med omsättning under 2 miljoner undantas.
Att informera sina gäster om skyddad natur
Fredrik och Mirja Lindström som driver Pelle Åbergsgården sedan några år tillbaka gjorde en resa från stad till land, från anställning till företagande. Fredrik jobbade inom bank och försäkring och är intresserad av friluftsliv och idrott medan Mirja är före detta lärare och skolledare som vidareutbildat sig till samtalscoach och organisationskonsult.
Det hela började med att de kom till Höga Kusten som besökare grundat på intresse för vandring!
Började med att de kom hit till Höga Kusten som besökare grundat på intresse för vandring. Sedan hittade de gården är från 1800-talets mitt, ligger i Nordingrå och är döpt efter konstnären Pelle Åberg.
De jobbar mycket med paketering med flera olika paket (tio stycken) med helpension. Frukost- och lunchingredienser delas ut till gästerna, middagarna intas på lokala restauranger. Man samverkar med andra boenden så att gästen bor på ett par olika boenden under samma resa.
Fredrik och Mirja tar kontakt med gästerna innan de kommer för att få veta deras förväntningar, kunskaper, önskemål och förutsättningar så att aktiviteter och annat blir så bra som möjligt. Gästerna får en lång introduktion när de kommer, ofta en timme, om hur deras förkunskaper ser ut om vandring exempelvis. Man informerar och lär upp dem om området, förutsättningar, regler och skyldigheter kopplat till skyddad natur.
Gästerna är mest från Sverige – Västkusten, Skåne, Stockholm- Mälardalen. Paret arbetar i nära samverkan med företag i området och dem som bor där för att utveckla bygden tilllsammans. De har till och med tagit fram ett paket: ”Drömmen om landet” med både information, coachning och inspiration för dem som funderar på att ”flytta från stan”.
De ställde den retoriska frågan – Hur kan vi tillsammans – besöksnäring, lokala företag med flera – samarbeta för att det ska bli bra för alla med att det kommer folk och blir hållbart?
Boende och verksamhet på djurens villkor
Petra Olsson, aktivitets- och guideansvarig på Eriksberg Vilt & Natur berättade om hur de jobbar med sin stora och breda verksamhet. Eriksberg är Nordens största safaripark och ett av Blekinges största besöksmål med 80.000 besökare per år. De har en sommarstam på 1.800 djur varav 3-400 är vildsvin
Eriksberg är klassat som djurpark sedan 2002. Den guidade turen i parken tar 1,5 timme och parken är öppen från mars till augusti. Man har 1.400 hektar mark och vatten varav 925 hektar hägn. Djuren är verksamhetens största tillgång och man har även jakt för att kontrollera stammarna och får då även bra råvaror till restaurangverksamheten.
Idag finns det boende för gäster i 30 rum, bland annat i Synvillan – där man är helt själva i parken under natten!! Det finns också en säkerhetsvilla som är Sveriges säkraste mötesplats och en bra möjlighet för ”hemliga möten”. Det finns även en stor eventlokal som tar 350 personer. I vår öppnar ett nytt hotell, Arken, med tre sviter och 20 ”vanliga” rum varav flera har glasgolv så att man kan se djuren nedanför.
Man har stort fokus på hållbart arbete och jobbar med biologisk mångfald, genbank och närproducerat viltkött. Även veganer och vegetarianer äter av köttet när de får information om hur anläggningen jobbar cirkulärt och med närproducerat och viltvård.
För att bygga ut möjligheter till vandringsled längs hela Blekingekusten projekterar man två hängbroar.
Biosfärområdet som Eriksberg är en del av är viktigt för att det ska bli en helhet i hela Blekinge.
Smakvandringar och matlagning ute i naturen
Sandra Itämaa från Härnö Outdoor Lodge berättade om hur de erbjuder naturturism för alla, även dem med funktionsvariationer. De har ett hus på Vårdkaseberget i Härnösand med bilväg hela vägen upp, så det är väldigt tillgängligt.
Lägerelden är viktig och mottot är – ”Det är runt lägerelden vi samlas och i det genuina och äkta mötet hämtar vi kraft och ger energi”, sedan behöver det inte alltid vara en riktig eld, det är formationen som är viktig. Liksom mötet mellan människan och naturen. Äldre och personer med funktionsnedsättningar vanliga gäster.
Sandra berättade att de släpar ut glas och muggar ut i naturen (för aktiviteter) för att minska avtrycket (för att sedan ta hem och diska), inga engångsgrejer alltså! De är lokala i allt, inte bara maten utan även tjänster, personal etc.
Smakvandringar är den största delen av verksamheten – Gästerna får en välkomstdrink, en naturguide informerar – sedan vandrar man och äter på två olika platser.
De bästa stunderna är när det är mörkt och ute i naturen – Inte svår terräng, man behöver inte ens speciella skor så väldigt tillgängligt och till för alla. Inte en egen plats utan öppet för allmänheten så ibland är det andra på platserna. Man får servera alkohol även om det är allmän plats eftersom det är ett slutet sällskap.
De har främst svenska gäster. Marknadsföringen görs via Facebook och Instagram och även genom att man bjudit upp företag i Härnösand som sedan spritt ordet.
Processen när ett naturturismföretag startar verksamhet i skyddad natur
Eva Lotta Öberg, Landsbygdsutvecklare Härnösands kommun berättade om Smitingen, ett projekt med visionen att skapa Norrlands främsta friluftsdestination 2040 genom en naturcamping
Idag är Smitingen Härnösandsbornas vardagsrum på sommaren och vintersurfarnas paradis på vintern som många Härnösandsbor som har en relation till. Det är väldigt tillgängligt.
Kommunen började med en förstudie som innefattade dialog med en berörd stugägarförening och med allmänheten och även löpande kontakt med Länsstyrelsen.
Man testade och gjorde en pop-up-camping. Autenticitet, äkthet och helhetsperspektiv var viktigt. Att det fanns en detaljplan med en camping var en viktig förutsättning. Sedan gick man ned på detaljnivå hur det skulle utvecklas och se ut. High Coast Invest som bidrar med utländska investerare, kontaktades sedan följde upphandling och tjänstekoncessionsavtal.
Huttopia valdes till slut ut som operatör. De har ett starkt hållbarhetstänk och passar bra med projektets ledord. Ägarna bakom Huttopia har ett ledord: ”Det gör ont att ta ned ett träd”.
Eva Lotta lyfte fram några erfarenheter från arbetet:
- Det är viktigt att vara tydliga – tydliga beställare, ställa tydliga krav, tydliga i sitt budskap och vad man vill uppnå.
- Såg varandras värderingar
- Huttopia kommer inte att bygga upplevelserna utan där blir det samarbeten med andra aktörer och möjlighet till paketering
- Det fungerade för att kommunen har en organisation som kan hantera sådana här frågor och har en positiv inställning till besöksnäring.
- Gör det tydligt vilka möjligheterna är.
Uppföljning av diskussionsfrågor
Som avrundning av dagarna bollades två diskussionsfrågor upp:
- Friluftslivet har lång tradition i Sverige. Vilka möjligheter ser ni till samverkan mellan naturturism och friluftsliv?
- Vad tar jag med mig till min egen verklighet/vardag utifrån det jag hört hittills under detta forum?
Här några tankar, synpunkter, reflektioner och idéer som kom upp:
- Vad är skillnaden mellan turism och friluftsliv?
- Turism – köpt tjänst och konsumtion på annan ort
- Friluftsliv – Spontan oreglerad verksamhet som nästan alltid är gratis
- Individens upplevelse är allemansrättslig – Naturturism är inte allemansrättsligt
- Naturen är den gemensamma nämnaren
- Olika huvudmän – kommunen/regionen/länsstyrelsen som har ansvar för friluftslivet
- För att utveckla naturturismen behövs det stöd och bra förutsättningar för företagande
- Att anlita professionella guider kan vara ett sätt. Tiveden är ett exempel på det
- Viktigt att man får till samarbete och samverkan
- Skapa en samtalsgrund så att man jobbar utifrån samma förutsättningar. Hoppa inte förbi samtalen
- Har vi varit bortskämda med att det offentliga har tagit ansvaret? Kan de verkligen ta ansvaret framöver?
- Naturturism är en fantastisk introduktion till friluftsliv => kunniga gäster
- Järvsö – skolelever utbildas i friluftsliv för att sedan guida i nationalpark
- Gemensam infrastruktur – Hur kan vi utveckla och minska konflikter?
- Friluftslivsaktörer kan ”kopiera” – svårt med affärsmässigheten. Viktigt att skilja på begreppen.
- Hur kan man bidra till platsen som naturturismföretagare
- Naturen kan betraktas som samhällsnytta precis som idrottsanläggningar och annan ”fritidsinfrastruktur” Det finns en kunskapsplattform etablerad där Friluftsliv är en ”anläggningsfråga”. (Inspel från Jönköping där man jobbar så)
- Många boendeanläggningar orkar inte sätta upplevelsen i fokus och skapa paket.
- Vi behöver varandra, inventera ditt närmaste nätverk.
Lite mer från diskussionerna hittar ni här
Här kan ni läsa en lite kortare sammanfattning av dagarna från Naturturismföretagen –
Mer om Naturturismföretagen på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby med viss AI-assistans
- Foto: Leif Wikberg
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-