-
Göteborg & Co lanserar ett nytt verktyg: Gästnattskollen
I våras lanserade Göteborg & Co webbsidan Besöksnäringskollen, där man kan hålla koll på olika besöksnäringsnyckeltal i destinationen Göteborg.
Nu kompletteras den med ett nytt Business Intelligence verktyg Gästnattskollen. En interaktiv sida som samlar statistik från storstadsregionerna, resten av landet samt destinationen Göteborg.
”Det här verktyget ger en aktuell bild av läget för besöksnäringen. Men också möjlighet till djupare analys av utvecklingen på både kort och lång sikt.” Säger Peter Grönberg, VD för Göteborg & Co.
Ett flexibelt verktyg
Webbsidan presenterar gästnattsstatistik som berör storstadsregionerna Stockholm, Göteborg, Malmö samt resten av Sverige.
Verktyget är flexibelt och ger möjlighet till användare att själv välja vilken statistik, period eller geografiskt område man vill titta på, eller jämföra med. Det finns samlande data för hela destinationen Göteborg, men också individuell statistik för Göteborgsregionens 13 kommuner.
Statistiken samlas in och publiceras av SCB/Tillväxtverket, med två månaders eftersläpning. Bearbetningen som Göteborg & Co har gjort möjliggör analyser av storstadsregioner, svenska övernattningar och internationella marknader.
Analys: oktober månad
Under oktober sågs en mindre återhämtning av gästnätterna i Göteborgsregionens hotell, stugbyar och vandrarhem. Antalet övernattningar uppgick till 67 % av förra årets nivå. Detta beror på att besökarantalet med övernattning visade en tydlig förbättring jämfört med augusti och september.
Förklaringen ligger delvis i att två extra helgdagar (fredag-lördag) har hamnat på den här månaden vilket generellt sett leder till fler övernattningar när privatturister reser i sällskap på helger. Vardagar domineras av ett lägre antal affärsbesökare. Samtidigt genererade höstlovsveckan nästan dubbelt så många övernattningar i Göteborgsregionen t.o.m. torsdag jämfört med samma dagar veckan innan.
På torsdag införde regeringen skärpta restriktioner som påverkade bokningsläget för resten av veckan och även veckorna därefter.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Gothia Towers/Göteborg & Co
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-