-
Har djurparken marknadsfört sig för hårt?
Kolmårdens Djurpark har marknadsfört sin nya Bamsevärld hårt inför säsongen. Man har kunnat se reklam under hela 2015 i TV, på tåg med mera.
Under tisdagen fick parken tacka nej till fler besökare – efter att 12.000 besökare fått gå in. Parkeringsplatserna räckte inte till sade ledningen och dessutom så ville man ge de besökare som släppts in chansen till en god upplevelse. Men Turismnytt kan avslöja att parken tidigare på säsongen haft problem med att besökarna inte kunnat njuta av sin upplevelse fullt ut trots löst biljett. En barnfamilj spenderade fyra timmar i olika köer inne i parken under en dag – och det var innan sommarlovet började… Mest köer och folk var det naturligtvis i Bamses värld men också på andra håll.
En teori är att djuparken har lagt ned för mycket pengar på marknadsföring och inte kunnat ta emot anstormningen.Hur lägger man upp en ”lagom” marknadsplan? Det är nu en fråga som Kolmården bör titta på framöver!
- Text: Maria Lindqvist
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.
-
Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar
Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
I en bransch som traditionellt präglas av fragmenterade system och avdelningssilos framstår Moder som en banbryta...
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka – Sveriges första stad och ett unikt världsarv. Med start den 3 ...
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Antalet sålda hotellrum i Sverige minskade i april med drygt 3 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade ...
-
-
Gästbloggare
-