-
Heart of Lapland dubbelt nominerad till prestigefullt pris
Heart of Lapland har nominerats till årets Publishingpris i två kategorier: för filmen ”This is Heart of Lapland” och magasinet ”Flavours of the Arctic”. Dessutom har filmen ”Historien om KUST Hotell & Spa” från Swedish Lapland Visitors Board blivit nominerad i kategorin Filmer som marknadsför besöksmål och evenemang.
Belönar trovärdighet och kreativitet i kommunikation
Publishingpriset har delats ut sedan 1990 och är Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling. Priset belönar tydlighet, trovärdighet och kreativitet i kommunikation. I år tillhör Heart of Lapland den lilla grupp, färre än 10 procent av de nominerade, som är representerad i fler än en kategori. Swedish Lapland Visitors Board har blivit nominerad i en kategori.
”Det är oerhört roligt att vårt arbete uppmärksammas, jag är väldigt stolt över mina medarbetare idag. För oss är nomineringen också ett erkännande till våra medlemmar, som varje dag skapar minnesvärda upplevelser för besökare från hela världen.” Säger Therése Wintervy, VD för Heart of Lapland.
Det personliga engagemanget är en del av identiteten
Filmen och magasinet visar hur området kring gränsen mellan Sverige och Finland präglas av gemensamma traditioner, matkultur och hantverk. Samt en kultur som både är djupt historisk och högst levande. Som besökare i området betraktar man inte historia och kultur på museer, utan man deltar i den. Man bär den vidare ut i världen efteråt.
De flesta medlemsföretag i organisationen är små och arbetar nära sina gäster, med allt från logistik och värdskap till historieberättande. Marknadsföringen produceras på samma sätt: av Heart of Laplands eget team och med hjälp av lokala och duktiga frilansare. Det personliga engagemanget är en del av identiteten i norr. En viktig anledning till att kommunikationen når hela vägen fram.
”Våra medlemmar visar ständigt att de kan mäta sig med stora internationella destinationer. Vi är tacksamma över att förtroendet de gett oss att få berätta om deras arbete lett till de här nomineringarna.” Avslutar Therése Wintervy.
Vinnarna presenteras på Publishinggalan i november
Juryn bakom Publishingpriset är sammansatt av några av Sveriges mest erfarna kommunikatörer, formgivare, journalister och kulturproducenter. De granskar, värderar och jämför de nominerade tävlingsbidragen. Vinnarna kommer att presenteras på Publishinggalan den 4 november 2025, på anrika Berns vid Berzelii Park i Stockholm.
Här kan ni läsa mer om Heart of Lapland på Turismnytt.
- Text: Heart of Lapland
- Foto: Heart of Lapland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen i regionen. Augusti var en relativt stabil månad.
-
Kusthotellet Styrsö har öppnat – ny destination i Göteborgs skärgård
Med havet som granne och skärgårdens historia i väggarna öppnade Kusthotellet Styrsö på en av Västsveriges mest älskade öar.
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Marcus Ståhl ger unika och spännande idéer för kampanjer, marknadsföring och tillvägagångssätt för skiddestinationer.
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Järvsö förbereder för vintersäsongen. Med fler boenden och uppgraderade barnområden är förväntningarna höga på Järvsöbacken.
-
Länsmuseet lämnar Örebro slott
Örebro länsmuseet har sagt upp hyreskontraktet på Örebro slott. Det innebär att museet inte har någon fast publik verksamhet förrän 2027.
-
Hotel Pigalle satsar på en ny musikalisk och gastronomisk era
Nu inleds en ny era på Hotel Pigalle i Göteborg. Hotellet tar plats på scenen, på bordet och kulminerar i ett unikt middags och livekoncept.
-
Succén tillbaka: Sveriges äldsta riddarsällskap intar Kalmar Slott
Den 12–14 september är dags för den andra upplagan av ”Tornerspel på Kalmar Slott” – som i år blir ännu större med fler aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
Att det råder stor brist på personal inom besöksnäringen vet många. Att efterfrågan på ledarskapskompetens inom b...
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Den 28 augusti lämnades den gemensamma svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till ...
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Det är för tidigt att summera sommaren ännu, men den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot n...
-
-
Gästbloggare
-