torsdag 19 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
    • Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
    • Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • JHT har tagit del av nyföretagaren Jennifer Kristenssons resa. Från ett frö av en företagsidé till att etablera turismföretaget Mid Scandinavia Tours.
    2025-06-07 00:28

    Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

    I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del av hennes väg från företagsidé till att etablera turismföretaget Mid Scandinavia Tours.

    Jennifer fick med sig kärleken till natur och kultur under sin uppväxt. Idag vill hon ge internationella besökare chansen att få uppleva det unika i Jämtland Härjedalen och Sverige.

    ”Mitt namn är Jennifer, jag har nog som många andra barn i Jämtland växt upp med en närhet till naturen. När jag var liten var naturen min lekplats och jag har många fina minnen av allt ifrån vandringar och fisketurer till de små äventyren som att bygga kojor och snögrottor.” Börjar Jennifer Kristensson. ”Att naturen fick en naturlig och viktig plats i mitt hjärta redan från barnsben var det som gjorde att jag valde att läsa Äventyrsturim när det var dags att söka till gymnasiet. Det var alltså naturens naturliga plats i mitt liv som öppnade mina ögon för turism.”

    Har tagit något mycket unikt för givet

    Jennifer fick möjligheten att göra sin praktik på ett flertal turistföretag både i Sverige och Norge under sin utbildningstid. Hon anser att sin praktik i Jotunheimen var en av de mest lärorika. Där guidade Jennifer många utländska turister och insåg att de hade en helt annan syn på naturen. Flera hade knappt upplevt den utanför iordninggjorda stigar och parker. Att se dessa människor lära sig om den svenska allemansrätten och erfara vidsträckta fjällandskap gav Jennifer ett unikt perspektiv.

    Hon, liksom många andra svenskar, har tagit naturen för givet.

    ”En tanke började gro som ett litet frö. Ett frö som jag inte då viste vad det skulle leda till. Det var en övertygelse om att den relation till naturen som jag har tagit för givet under hela min uppväxt faktiskt är något väldigt unikt. Tanken kom tillbaka till mig väldigt ofta och jag kände att jag vill dela det unika från den del av världen som jag kommer från. Hand i hand med det väcktes även drömmen om ett eget guideföretag, även om jag då inte visste vad för typ av företag det skulle vara.” Berättar Jennifer.

    Från Skandinavien till andra sidan jorden

    Hon hade totalt praktik på sex turistföretag under sin gymnasieutbildning. Samt jobbade som guide på Moose Garden och som skidskolelinstruktör på fritiden. Efter dessa år hade Jennifer den grunderfarenhet som krävdes för att få ett spännande turismjobb när hon tog studenten.

    Hon arbetade på en fjällstation och som guide i norska fjällen innan det bar av till Nya Zealand. Där var Jennifer bussguide och ansvarade tillsammans med busschauffören för en grupp på 25 personer i åldersspannet 35–65 år.

    ”Med varje grupp genomförde vi en 23 dagar lång bussresa späckad med aktiviteter och upplevelser. Jag var spindeln i nätet, guidade, ordnade maten, bokade aktiviteter och boenden och såg till att programmet flöt på smidigt. Jag lärde mig så otroligt mycket och gjorde något som jag aldrig trodde att jag skulle ha grejat för bara några år sedan.” Fortsätter Jennifer.

    Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

    Paketresor som tar turister till smultronställen

    Det var i Nya Zealand som fröet började ta form och bli en grodd.

    ”Nya Zealand är på många sätt ett fantastiskt land men när jag fick möjlighet att se Jämtland med andra ögon så insåg jag hur unikt även Jämtland är på sitt sätt. I Nya Zealand var det så extremt mycket turister på vissa platser. Jämtland erbjuder tystnaden, utrymmet och det genuina på ett annat sätt.” Säger Jennifer.

    Hon slutade jobbet på andra sidan jorden och flyttade hem till Jämtland. Nu med en klarare idé om vad hon ville göra med sitt framtida företag. Tanken hade väckts om ett företag i Jämtland som paketerar resor för en internationell marknad.

    ”Min idé är att genom bussresor ta de internationella turisterna som vill besöka “mid Scandinavia” (mitten av Skandinavien, framför allt Jämtland, Härjedalen och Trøndelag i Norge) till de mindre kända platserna och mina smultronställen. Vi har så många duktiga småföretagare i Jämtland. Men det behövs företag som sätter ihop paket och gör det enkelt för den utländska resenären att hitta dessa smultronställen. Idag driver jag mitt företag “Mid Scandinavia Tours” med denna slogan “Takes you off the beaten tourist track”.” Fortsätter Jennifer.

    En mycket lärorik men även krokig resa

    Resan tog därmed sina första steg. I april 2024 registrerade Jennifer sitt företag – Mid Scandinavia Tours. Det har varit en mycket lärorik men även krokig resa för henne.

    ”Det har varit gånger då jag har funderat över hur jag faktiskt ska få till det här. En sådan gång var när jag kontaktade bussbolag för att få offert på vad de skulle ta för att köra en 10 dagar lång paketresa som jag satt ihop och insåg att det här kommer det aldrig att bli någon ekonomi i. Efter mycket funderande insåg jag att jag själv måste ha busskort om det här ska fungera. Jag utbildade mig därför till busschaufför. Detta är bara ett exempel på när jag har varit tvungen att tänka nytt för att komma framåt.” Minns Jennifer.

    JHT:s projekt är en språngbräda för nyföretagare

    Hösten 2023 fick hon möjlighet att delta i Jämtland Härjedalen Turisms projekt Välkommen åter. Det kursutbud och utvecklingsträffar som erbjöds via projektet har varit obeskrivligt viktiga för Jennifer. Framför allt har det varit en fantastisk språngbräda för henne som en nyföretagare inom turism. Hon har haft möjlighet att knyta många värdefulla kontakter inom branschen och även bolla idéer med mer erfarna människor som delat sin kunskap.

    ”Jag insåg även under det här projektet att vägen för att nå ut med mina resor är att sälja genom resebyråer och inte via min egen hemsida. Det var en ögonöppnare för mig som har banat väg för samarbeten med återförsäljare.” Säger Jennifer.

    Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

    Företaget i nutid och i framtiden

    ”Idag kan jag blicka tillbaka och se att det har hänt mycket i mitt företagande och att jag har lärt mig så otroligt mycket på den här resan som faktiskt bara har börjat. Jag har tagit busskort och läst en kurs i externredovisning på Mittuniversitetet. Nu kör jag buss, sköter min bokföring själv och har gjort mitt första bokslut. Genom JHT:s projekt ”Välkommen åter” har jag fått kunskap om hur turismbranschen fungerar.” Fortsätter Jennifer.

    Hon har även rest till England två gånger för att marknadsföra Mid Scandinavia tours och upplevt World Travel Market i London. Där lärde hon sig bland annat att det är ganska lönlöst att gå runt i London och dela ut reklambroschyrer. Nu vet Jennifer att det som ger utdelning är att samarbeta med resebyråer som når ut till kunder. Inför 2026 har hon flera resebyråer som kommer vara återförsäljare för hennes paketresor.

    ”I framtiden hoppas jag på att Mid Scandinavia Tours ska bidra till tillväxten i Jämtland Härjedalen och gynna de mindre företagen som finns runt om i länet. Att människor genom Mid Scandinavia Tours får uppleva den natur vi har här och genom det även lära sig att värna om natur och kultur.” Avslutar Jennifer Kristensson.

    Här kan ni läsa mer om Jämtland Härjedalen på Turismnytt.

    • Text: Anne Adsten, Pauline Pedersen Lundh, Jennifer Kristensson och Isa Mörk
    • Foto: Ulrika Ritzén
    Tweet
  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Linda Vismer - Debattartikel om semester
    2025-06-15 23:18

    Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

    I denna debattartikel tar Linda Vismer upp att vi behöver tänka på ett annat sätt när det gäller semester.

  • Nature Travels erbjuder ett nytt resepaket om att kliva in i rollen som en hundförare. JHT kopplade ihop den brittiska researrangören med det svenska naturturismföretaget Nordic Husky Farm.
    2025-06-15 22:26

    Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

    Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket. Tack vare kontakt med svenska Nordic Husky Farm via JHT:s projekt Välkommen åter.

  • 2025-06-13 14:41

    Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

    I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.

  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-11 18:59

      Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

      Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...

    • 2025-06-11 17:42

      Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

      Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet