-
Hertz uppmärksammar internationella barncancerdagen
Idag, den 15 februari, är det den internationella barncancerdagen. Hertz uppmärksammar detta genom att skänka 15kr av varje uthyrd bilbarnstol under februari till Barncancerfonden.
”Det är viktigt för oss att uppmärksamma internationella barncancerdagen eftersom vi vill vara med och både bidra till, och ta ansvar för att skapa förutsättningar för att alla barn ska kunna bli vuxna. Hertz är ett av världens mest välkända varumärken och därför blir vi extra glada över möjligheten att kunna göra skillnad på riktigt.” Säger Johanna Norin, HR & hållbarhetschef, Hertz Sverige.
Ett stort engagemang i Stefans Stuga
Hertz har också sedan många år ett stort engagemang i Stefans Stuga. Det drivs av Mats Paulsonstiftelserna i samarbete med Skistar och är till minne av Stefan Paulsson. Till Stefans Stuga kan familjer, där någon familjemedlem drabbats av cancer eller gått bort i cancer, komma för att ha fjällsemester. Här får familjer utöver boende, även SkiPass och skidhyra samt en bil från Hertz.
Utöver engagemanget med Stefans stuga vill Hertz, även i år lyfta Barncancerfonden genom att skänka delar av intäkterna från alla uthyrda bilbarnstolar under februari.
”De allra flesta barn överlever cancer men 15% gör det inte. Och många bäckar små hjälper oss i vårt arbete med forskningen för att eliminera barncancer. Vi är glada och tacksamma över att Hertz, genom att skänka delar av intäkterna, hjälper oss att hjälpa alla barn i behov av vård och stöd.” Säger Magnus Sjödin, partneransvarig på Barncancerfonden.
Uppmuntrar till att vara med och bidra på de sätt man kan
Utöver det här initiativet uppmuntrar Hertz till att vara med och bidra på de sätt man kan. I Sverige tar Barncancerfonden initiativet till en ljusmanifestation varje år den 15 februari för alla barn som någon gång drabbats av cancer och för att sätta ljuset på barncancerfrågan. Man kan välja att delta i ett fysiskt fackeltåg i de städer som arrangerar detta. Eller visa sitt stöd genom att besöka en digital ljusmanifestation, där över 40 000 ljus redan brinner.
Som privatperson kan man också Swisha 15 kr (eller mer) till 90 20 900, Barncancerfonden. Och/eller till Stefan Paulssons cancerfond och arbetet med Stefans Stuga 123 440 59 40 (swish) 259-4323 (Bankgiro).
- Text: Hertz
- Foto: Hertz
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-