-
Höga Kusten: Tack för ett fint 2024 – och välkommen 2025!
När vi alla nu avslutar 2024, ser destinationsbolaget i Höga Kusten tillbaka på ett år fyllt av utveckling, framgång och nyläge.
”Vi på Höga Kusten Destinationsutveckling vill rikta ett varmt tack till er alla för ett fint samarbete. Tillsammans fortsätter vi utvecklingen mot 2030 och missionen om en attraktiv, hållbar och tillgänglig plats dit allt fler längtar.”
Utvecklingen i området är stort från olika företag
2024 har Höga Kusten välkomnat nya entreprenörer och sett redan etablerade fortsätta sin utveckling. För att nämna några har Huttopia fortsatt sin storsatsning på en camping på Smitingen. Lagom till sommaren beräknas restaurangen stå klar och campingstugorna året därpå. Salusands Havsbad & Camping invigde restaurang Pärlan i somras och Trysunda Vandrarhem & Skärgårdscafé samt Högbondens fyr fick nya drivna arrendatorer. Hotell Hallstaberget byggde ut sitt uppskattade spa med en 150 kvm ny spa- och relaxavdelning.
Hernö Gin Hotell går nu in i slutskedet av hotellbygget vid Kanaludden och öppnar i februari 2025. Både konferens- och privata bokningar rullar in och intresset att jobba på hotellet är stort. I Friluftsbyn satsas det också rejält med bland annat nya uthyrningsstugor, hotellrum och campingplatser. Redan till sommaren väntas de första fem stugorna stå klara.
Kulturupplevelser som gör succé
2024 bjöd också på kulturella framgångar. Tomas Ledins bygdespel ”Höga Kusten – sanningar och skrönor på sågverkens tid” blev en succé med utsålda föreställningar under premiärsommaren på Lövviks Friluftsteater. Redan nu pågår försäljningen till nästa års uppsättning som har utökats till hela 19 föreställningar under perioden 3 – 27 juli.
Naturscen Skuleberget fortsätter att dra stora artister som lockar besökare från när och fjärran. 2024 sattes nytt publikrekord och inramningen med naturen, artisterna och gemenskapen bäddar för utsålda musikkonserter även kommande sommar.
Ökning av utländska besökare
Varumärket Höga Kusten är fortsatt starkt. Sommarmånaderna, juni, juli och augusti, visade på en stabil ökning av nationella besökare med 5,1 %. En ännu starkare ökning står andelen internationella besökare för som ökar med hela 22 %. Detta är särskilt imponerande i och med att Sverige i stort sett visade på ett tapp på -0,7 % på de utländska besökarna under samma period.
Helårssiffrorna har inte kommit än. Men som det ser ut nu kommer destinationen att få ett år likt 2023.
”Vi är glada att våra campingbesökare fortsätter att öka och kommer under större delen av året. De senaste åren har en rad campinganläggningar i destinationen byggt nya stugor, restauranger och utökat antalet campingplatser. Glädjande tog också Höga Kusten hem priset som ”Årets Destination Sverige” under Elmia Husvagn och Husbil – Nordens största mässa för det mobila livet.”
Ny stjärna som ska utveckla vår digitala närvaro
I början på hösten välkomnade destinationsbolaget en ny kollega, Micaela Lockner. Hon har ansvaret för deras digitala närvaro med stort fokus på webben och appen. Extra roligt att hon direkt fick vara med och utveckla Höga Kustens nya app som bland annat innehåller tips på besöksmål, interaktiva kartor och notisfunktioner.
10 år av utveckling
”2024 har också inneburit 10 års-jubileum för oss som bolag, vilket vi passade på att uppmärksamma under årets Eldvecka, V 44, när vi närvarade vid ett eldigt event i varje kommun. En fin möjlighet för oss att möta våra lokalbor runt lägerelden och samtala kring destinationens fortsatta utveckling.”
Vill du veta mer om Höga Kustens resa? Titta gärna på deras jubileumsfilm här.
Paketerade upplevelser och digital innovation
För att möta den ökade efterfrågan på paketerade resor startade Höga Kusten Turism en gruppresebyrå, Höga Kusten Grupp och Konferens, som redan under 2024 genomförde flera framgångsrika resor. Gruppresebyrån arbetar även med att skapa egna reseidéer och skräddarsydda paket kring destinationens unika arrangemang.
”För oss som har förmånen att jobba med utvecklingen av besöksnäringen avslutades året på bästa sätt med ett beviljat projekt på 10 miljoner. Det 3-åriga projektet, Digital innovation och hållbar tillväxt i Höga Kusten, kommer att möjliggöra en rad olika satsningar som gynnar destinationen på kort och lång sikt.”
Mer om vilka spännande satsningar projektet kommer att innebära kommer lite längre fram.
Med önskan om ett gott nytt år från Höga Kusten Destinationsutveckling!
Här kan ni läsa mer om Höga Kusten på Turismnytt.
- Text: Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Leif Wikberg
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-