-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som ”Årets Destination Sverige” under Elmia Husvagn och Husbil – nordens största mässa för det mobila livet. Priset delas ut av Elmia och FREEDOMtravel, som driver det digitala resemagasinet freedomtravel.se. Under sommaren har besökare på hemsidan kunnat rösta på en av fem nominerande destinationer. Med 29 % av rösterna tog Höga Kusten hem förstaplatsen och mottog sitt pris under evenemanget i Jönköping.
Folkfesten Elmia Husvagn och Husbil
Årligen lockas tusentals besökare till mässan och folkfesten Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping. Årets evenemang gick av stapeln 11-15 september och väntades locka runt 30- 35 000 besökare. Alla på plats tog del av de senaste nyheterna inom campingbranschen, kunde umgås med varandra och dela spännande destinationstips och reseinspiration.
Priset ”Årets Destination Sverige” delas ut till en destination som erbjuder:
◆ Ett bra utbud av ställplatser och/eller campingar.
◆ En välkomnande atmosfär för campingfordon.
◆ Unika upplevelser och sevärdheter.
◆ Möjlighet att besöka under större delen av året.Besökare som har röstat fram vinnaren
En nyhet för i år är att det var besökarna på hemsidan freedomtravel.se som kunde rösta på en av fem nominerade destinationer under perioden 28 maj – 20 augusti. De nominerande destinationerna för 2024 var: Helsingborg, Karlskrona, Lysekil, Mariestad och Höga Kusten. Med en klar vinst på 29 % av rösterna tog det sistnämnda hem priset med motiveringen:
”För att erbjuda ett härligt resmål för husbilsresenärer. Höga Kusten bjuder på dramatiskt vacker natur med berg och öar, men också spännande kulturupplevelser. Som husbilist känner man sig välkommen, och det finns gott om fina ställplatser och campingar.”
Johan Persson från Långsele Camping representerade destinationen och mottog priset på lördagen under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping.
Stora satsningar på campingturismen
”Jättekul att Höga Kusten har blivit framröstad som vinnare av besökarna! Destinationen bjuder på fina campingmöjligheter med många populära campingar som lockar både nationella och internationella besökare.” Säger Mattias Peterson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Destinationen satsar stort på campingturismen i regionen. Huttopia expanderar i norra Europa och öppnar sin första camping i Sverige på Smitingen nästa år. Salusand Camping öppnade dessutom för gäster i somras.
UNESCO-arvet erbjuder ett brett campingutbud i kommunerna Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik. Besökare kan uppleva ett dramatiskt landskap med vackra vyer, härliga vandringar och fina öar. Vare sig gäster vill sova över en helg eller vill stanna en längre period så finns det något för alla smaker.
Här kan ni läsa mer om Höga Kusten på Turismnytt.
- Text: Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Snibbens Camping
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-