-
Höga Kusten utsedd till Årets Destination Sverige 2024
Höga Kusten tog hem priset som ”Årets Destination Sverige” under Elmia Husvagn och Husbil – nordens största mässa för det mobila livet. Priset delas ut av Elmia och FREEDOMtravel, som driver det digitala resemagasinet freedomtravel.se. Under sommaren har besökare på hemsidan kunnat rösta på en av fem nominerande destinationer. Med 29 % av rösterna tog Höga Kusten hem förstaplatsen och mottog sitt pris under evenemanget i Jönköping.
Folkfesten Elmia Husvagn och Husbil
Årligen lockas tusentals besökare till mässan och folkfesten Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping. Årets evenemang gick av stapeln 11-15 september och väntades locka runt 30- 35 000 besökare. Alla på plats tog del av de senaste nyheterna inom campingbranschen, kunde umgås med varandra och dela spännande destinationstips och reseinspiration.
Priset ”Årets Destination Sverige” delas ut till en destination som erbjuder:
◆ Ett bra utbud av ställplatser och/eller campingar.
◆ En välkomnande atmosfär för campingfordon.
◆ Unika upplevelser och sevärdheter.
◆ Möjlighet att besöka under större delen av året.Besökare som har röstat fram vinnaren
En nyhet för i år är att det var besökarna på hemsidan freedomtravel.se som kunde rösta på en av fem nominerade destinationer under perioden 28 maj – 20 augusti. De nominerande destinationerna för 2024 var: Helsingborg, Karlskrona, Lysekil, Mariestad och Höga Kusten. Med en klar vinst på 29 % av rösterna tog det sistnämnda hem priset med motiveringen:
”För att erbjuda ett härligt resmål för husbilsresenärer. Höga Kusten bjuder på dramatiskt vacker natur med berg och öar, men också spännande kulturupplevelser. Som husbilist känner man sig välkommen, och det finns gott om fina ställplatser och campingar.”
Johan Persson från Långsele Camping representerade destinationen och mottog priset på lördagen under Elmia Husvagn och Husbil i Jönköping.
Stora satsningar på campingturismen
”Jättekul att Höga Kusten har blivit framröstad som vinnare av besökarna! Destinationen bjuder på fina campingmöjligheter med många populära campingar som lockar både nationella och internationella besökare.” Säger Mattias Peterson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Destinationen satsar stort på campingturismen i regionen. Huttopia expanderar i norra Europa och öppnar sin första camping i Sverige på Smitingen nästa år. Salusand Camping öppnade dessutom för gäster i somras.
UNESCO-arvet erbjuder ett brett campingutbud i kommunerna Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik. Besökare kan uppleva ett dramatiskt landskap med vackra vyer, härliga vandringar och fina öar. Vare sig gäster vill sova över en helg eller vill stanna en längre period så finns det något för alla smaker.
Här kan ni läsa mer om Höga Kusten på Turismnytt.
- Text: Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Snibbens Camping
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Ny VD för besöksnäringsorganisationen Heart of Lapland
Therése Wintervy, 37 år från Övertorneå, tillträder som ny verksamhetsledare för Heart of Lapland...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
-
Gästbloggare
-