-
Hotellets kommersiella team är fokus på Hotel Market Seminars 2020
Den 8 januari 2020 ordnas Hotel Market Seminars för sjunde året i rad. Hur ser programmet ut den här gången?
Det är fokus på hur hotellets kommersiella team ska bli duktigare på att attrahera rätt målgrupper och gäster i en allt mer komplex och digital värld.
Du talar om hotellets kommersiella team. Begreppet verkar vara nytt så kan du förklara?
Traditionellt sett var hotellen länge bara ordermottagare och tog emot och hanterade bokningar. Marknadsföringen bestod mest av Gula Sidorna, olika kataloger och en och annan annons. På 1990-talet skaffade hotellen säljare och i början av 00-talet blev rollen revenue manager allt vanligare. Alla dessa roller hade sina specifika uppgifter och arbetade isolerat och hade sina egna mål. Utvecklingen har gjort att det idag finns ett stort behov av att koordinera arbetet och få alla roller att arbeta mot samma mål och tillsammans i ett team. Den bästa lösningen är om det kommersiella teamet också har en tydlig ledare som kan lyfta blicken, sätter gemensamma mål och kan öka framförhållningen för att hänga med i utvecklingen.
Vilka är de stora utmaningarna för hotellen framöver?
Hotellbranschen är på väg in i en period med ingen eller låg tillväxt samtidigt som det byggs rekordmånga nya hotell vilket innebär att konkurrensen ökar. En annan utmaning är att de framtida gästerna som domineras av generationerna Y och Z har ett annat beteende och ställer nya och annorlunda krav på hotellens tjänster. En tredje utmaning är att hotellbranschen ligger långt efter andra branscher i digitalisering och att använda moderna systemlösningar.
Hur tror du att hotellen kommer att hantera utmaningarna?
De hotell som satsar på att bygga upp sin kunskap och ta fram en plan för hur de ska förändra sin verksamhet för att vara relevanta i framtiden kommer att hantera utmaningarna bra. Tyvärr är inte branschen känd för bra planering och god framförhållning, så de flesta kommer att bli överraskade av utvecklingen och få betala dyrt. Ett bra exempel är hur OTA:erna tidigt såg konsumentens behov av en bra och enkel hotellbokning och tog en stor andel av bokningarna från många hotell till en hög kostnad.
Vilken kunskap är viktigast att säkerställa de närmaste åren?
Det absolut viktigaste är fortfarande att leverera en riktigt bra gästupplevelse och därför är det allra viktigaste att förstå vad det innebär för dagens och morgondagens gäst. Innehållet i gästupplevelsen måste vara rätt och dessutom alltid levereras på rätt sätt. I framtiden kommer därför leveransen i många delar av den att bli ännu mer digital så att hotellens medarbetare kan fokusera på att ge gästen en mer personlig service där den uppskattas mest. Kunskapen om innehållet i gästupplevelsen och leveransen av den är avgörande för hotellens framgång.
Läs mer om Hotel Market Seminars 2020 här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Al Torres
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-