-
Nu går hotellgästerna under jord för att ta ett bad
På Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborg kan nu hotellgästerna gå under jorden för att njuta på ett spa. Spamiljön är unik, här kan besökaren se den gamla stadsmuren. Här erbjuds också en yogastudio. ”- Inspirationen kommer från det underjordiska 1600-talsbadet – känslan som uppstår där av att komma in i en värld, varm och lite hemlig, där tiden står stilla”, berättar Victor Alm arkitekt på New Order som fick uppdraget att förverkliga konceptet.Här har man lekt med perspektiv, siktlinjer, speglar och ljusillusioner, halvgenomsiktliga lager och valv på valv som skapar mystik i lokalen. Byggföretaget Göteborgska Lindholmens Bygg har arbetat med att bygga miljön.
Spa-anläggningen drivs i ett samarbete mellan hotellet och Hagabadet.
Ger mervärde till hotellgästerna
”-Det känns som göteborgarna är nyfikna på att få kika in. Då vi utöver spa har ett brett utbud av yogaklasser blir det en skön mix av människor. Det är extra kul att flytta in i ett stort hotell med gäster från hela världen” säger Lena Pernervik, platschef på Hagabadet Drottningtorget.
”- Vi är glada att Hagabadet vill förvalta hotellets historiska lokaler. Den stora investering och satsning vi gör känns helt rätt i tiden för oss”, säger Jessica Rivle hotelldirektör på Radisson Blu Scandinavia.
Hagabadet kommer att vara öppet för alla, både besökare och gäster.
Om Radisson Blu Scandinavia Hotel
Radisson Blu Scandinavia Hotel är beläget vid Drottningtorget i Göteborg och öppnade 1986. Hotellet har 355 hotellrum varav 38 sviter. Standardrummen är bland de största i Göteborg och hotellets berömda Kungasvit mäter hela 160 kvm. Radisson Blu Scandinavia Hotel har en konferensavdelning med 16 mötesrum varav en stor bankettsal för 500 sittande gäster. På Scandinavia finns nyöppnade Hagabadet Spa & Yogastudio som erbjuder yogaklasser, spaupplevelser och gym. På hotellet finns även restaurang, bar, butiker samt ett bevakat garage med parkeringsservice och elbilsplatser.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Patrick Sörquist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik har alla slagit besöksrekord...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
-
Gästbloggare
-