-
Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby
I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på träning, sport och hälsa för moderna och aktiva resenärer.
Byggnaden är signerad Junior Living, som med en unik industriell byggteknik möjliggjort ett snabbt uppförande, nytänkande och kostnadseffektivitet. Ten Hotel Upplands Väsby, det första hotellet av tio, öppnar i april.
Kvalitet och service är ledorden
Ten Hotel är ett modernt och prisvärt hotellkoncept som bygger på en mix av personlig och digitaliserad service, hållbara material, design och miljövänlig teknik. Funktion, innovation, kvalitet och service är ledorden i utvecklingen av det nya konceptet som ska ligga i framkant och bidra till en bättre hotell- och boendeupplevelse.
I April öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby och blir varumärkets flaggskepp med restaurang och bar.
Nära till fritidsaktiviteter i närområdet
Det nya hotellkonceptet bygger på Junior Livings unika byggteknik i samarbete med Andreas Martin-Löf Arkitekter. Hotellet har 194 rum, alla med balkonger, höghastighets-wifi, välplanerad belysning, individuella klimatanläggningar samt sängar och sänglinne av hög kvalitet. Hotellets större studios har mindre kök med diskmaskiner.
Hotellet erbjuder ett stort, toppmodernt gym med bastu, och intill hotellet ligger ett nytt padelcenter. Det är även nära till golfbanor samt spår för löpning, skidåkning och andra fritidsaktiviteter i närområdet. In- och utcheckning sker digitalt, men värdar finns tillgängliga dygnet runt.
I lobbyn finns även Ten Café, som erbjuder frukost för självservering samt lättare förtäring under dygnet runt från januari. Restaurang och bar öppnar under våren.
En skön miljö för mindre pengar
Allt började 2018 när hotellets grundare, Joakim Gip, Charlotte Blum och Stefan Wahlén kom över ett byggprospekt gällande en tomt i Upplands Väsby som Junior Living förvärvat. De presenterade ett koncept som passade Junior Livings utvecklade produktionsteknik – en skön miljö för mindre pengar.
”Efter 30 års affärsresande runt om i världen, ofta på medelklasshotell, vill man bo bra. Med vår affärsidé vill vi bevisa att lågt pris kan vara synonymt med hög kvalitet. Junior Livings kvalitativa och effektiva industriella byggteknik i kombination av funktionell design passar vår vision om att skapa en bättre vardag borta från hemmet.” Säger Joakim Gip.
Det ska inte behöva vara dyrt att bo bra borta
Byggentreprenör och hyresvärd är Junior Living, vars affärsidé är att erbjuda yteffektiva lägenheter med hög kvalitet till ett överkomligt pris.
Arkitekten Andreas Martin-Löf utvecklar tillsammans med Junior Living koncept för snabb och kostnadseffektiv produktion av permanenta, väldesignade och fullutrustade rum, som är energieffektiva, har god ljudkomfort och uppfyller samtliga boendekrav.
”Jag ser modulärt byggande som en möjlighet snarare än som en begränsning. När jag fick höra idén om att skapa ett nytt hotellkoncept, som var hållbart och klimatsmart, och få bidra till en bättre och prisvärd upplevelse, öppnades en möjlighet till att skapa en ny och annorlunda arkitektur med vårt egenutvecklade byggsystem. Det ska inte behöva vara dyrt för att bo bra borta.” Säger arkitekt Andreas Martin-Löf.
- Text: Ten Hotel
- Foto: Ten Hotel
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober 2025 ökade antalet belagda hotellrum med drygt 6 procent jämfört med motsvarande månad 2024. Det är en ...
-
-
Gästbloggare
-