-
Hur har sommaren varit på Marinmuseum i Karlskrona
Det har varit en händelserik och välbesökt sommar på Marinmuseum i Karlskrona. Ett fullspäckat sommarprogram med aktiviteter för både vuxna och barn har lockat nästan 115 000 besökare.
Trots att besökssiffrorna minskat jämfört med 2023 har museet fortsatt att vara en populär destination för både svenska och internationella gäster.
“Våra siffror är stabila, även om vi haft färre besökare än förra året under juli och augusti. Däremot hade vi fler besökare än 2023 i maj och juni, vilket ser ut att hålla i sig även nu i september. Det visar att vårt arbete med att bredda säsongen börjar ge resultat. Det viktigaste för oss är att de besökare vi haft har fått en rik och engagerande upplevelse. Vi fortsätter att vara ett av sydöstra Sveriges största besöksmål med besökare från både Sverige och utlandet.” Berättar Mats Persson, Museichef.
Dagliga visningar, aktiviteter och engagerade samarbeten
Sommarprogrammet erbjöd många olika aktiviteter för både vuxna och barn. Bland annat har det varit dagliga guidade visningar om den seglande flottan och livet ombord, öppet hus i Slup- och barkasskjulet, segling med marinens mindre båtar, och barnaktiviteter i Sjömansverkstaden och Knopboden.
I mitten av juli hölls den välbesökta ”Västerviksveckan” med dagliga visningar ombord på museifartyget HMS Västervik. Besökarna fick möjlighet att träffa tidigare besättningsmän och få en unik inblick i hur det var att arbeta på en svensk robotbåt i slutet av 1990-talet.
“Jag vill rikta ett stort tack till vänföreningarna HMS Västerviks vänner och Carlskrona Båteskader (CBE), som med sitt engagemang har bidragit till att museets fartyg och båtar har kunnat segla och glänsa i sommar. Deras arbete har gett besökarna möjlighet att uppleva unika visningar och seglingar, vilket varit några av sommarens höjdpunkter.” Säger Mats Persson.
Sommaren på Marinmuseum har varit en succé i form av samarbeten, nya upplevelser och fortsatt starkt engagemang från både personal och samarbetspartners.
Om Marinmuseum:
Marinmuseum i Karlskrona berättar den svenska marinens historia från år 1522 till våra dagar. Se och ta del av den 110-åriga svenska ubåtshistorien genom flottans allra första ubåt Hajen. Gå ombord på ubåten HMS Neptun, som var aktiv under kalla kriget. Upplev den vackra Galjonshallen som visar världens kanske finaste samling galjonsfigurer. De flera meter höga träskulpturerna satt en gång i tiden i fören på svenska krigsfartyg.
Marinmuseum ingår i Statens maritima och transporthistoriska museer tillsammans med Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak – Museum of Wrecks och Järnvägsmuseet.
Här kan ni läsa mer om Marinmuseum på Turismnytt.
- Text: Marinmuseum
- Foto: Oliver Lindqvist, Marinmuseum/SMTM. CC BY.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-