-
Hur kom Skellefteå på TIME Magazines lista över världens bästa platser
Visit Sweden avslöjar hur det gick till:
Prestationen ligger så klart hos aktörerna i Skellefteå – att presentera och prestera utöver det lilla extra. Men hur hamnade Time Magazine i Skellefteå över huvud taget?
På initiativ av marknadsföringsbolaget Visit Sweden genomfördes i samarbete med den norrländska destinationsorganisationen Swedish Lapland en visningsresa till en rad platser i norra Sverige under vintern 2021.
En del av Visit Swedens arbete var att kontakta och länka samman värdefull, internationell press med de svenska aktörerna och organisatörerna.
Ett av stoppen på norrlandsresan var Skellefteå, i samarbete med Visit Skellefteå. Där övernattade resans deltagare på det internationellt uppmärksammade The Wood Hotel. De besökte även det spektakulära Sara kulturhus, åt middag på Bryggargatan vid Skellefteälven, deltog på skotersafari och provade blåbärsvin från Idunn Wine i samhället Norsjö.
- Som alltid handlar det om att turist- och besöksnäringen levererar över förväntan och det är precis vad Skellefteåregionens aktörer gör, säger Visit Swedens kommunikationschef Jim Hofverberg som själv kommer från Skellefteå.
Och resultatet lät inte vänta på sig: En av de mycket prestigefulla listplaceringarna bland världens topp-50 bästa besöksmål, bland ikoniska platser som Bali och Istanbul.
- Med den oerhört positiva utvecklingen i Norrland är det inte konstigt att omvärlden förundras och blir nyfikna. Detta är definitivt inte sista gången vi ser svenska destinationer skåpa ut mer välkända platser och besöksmål, säger Jim Hofverberg.
Uppmärksammat i både svenska och internationella medier
Att Skellefteå utsetts till ett av världens 50 bästa platser att besöka av TIME Magazine har även uppmärksammats av en lång rad andra internationella och svenska medier.
Så här skriver Time Magazine om Skellefteå:
”Trots att Skellefteå bara ligger drygt 20 mil söder om polcirkeln, utstrålar staden ”obestridlig värme” skriver skribenten Brad Japhe. Vidare lyder motiveringen att staden ”är en magnet för moderna stadsbor, de som vill leva i samklang med naturen snarare än i opposition till den”.
Marknadsföringsbolaget Visit Sweden som ägs av svenska staten arbetar sedan många år internationellt med pressinformation, pressrelationer, resebranschkommunikation och konsumentmarknadsföring i länder som anses extra viktiga för svensk besöksnäring, däribland USA. I flera länder har Visit Sweden lokala medarbetare som är experter på just sina marknader.
Läs mer som Turismnytt har skrivit om Visit Sweden
- Text: Visit Sweden
- Foto: Skellefteå/Visit Sweden
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-