-
Tips från destinationsutvecklarna!
Peter Rasmussen och Peter Entian
Destinationsutvecklare, DestinationsbyggarnaHej Peter och Peter, ni bygger destinationer.
Varför skall man utveckla en destination?Naturligtvis först och främst för att öka på antalet besökare och gästnätter till en destination men för att nå dit så behöver manskapa en samverkan mellan det offentliga och näringslivet i stort.
Är man inte i någon av våra storstadsregioner så måste man säkerställa eller skapa en attraktivitet som gör att besökaren kommer hit. Som i sin tur gör att ICA, macken osv kan hålla öppet året runt. Det, ett fungerande utbud, är i sin tur är en förutsättning för att du vill bo där. Det i sin tur skapar skatteintäkter, som i sin tur möjliggör vård, skola och omsorg.
Hur arbetar ni med destinationsutveckling?
Vi brukar säga att de blivande destinationerna står som galopphästar vid startlinjen, ivriga och med en önskan att bygga en kraftfull, hållbar och kompetent besöksnäring som omsluter både näringslivet
och det offentliga.Tillsammans är vi starka – är inte en klyscha, det är sant!
Till en början handlar det ofta om att få alla parter att ha samma bild av vad som skall göras och uppnås.
Konkret, vad är ”en kraftfull, hållbar och kompetent besöksnäring”. Och det är just tillsammans med
våra kunder som vi lägger grunden för en attraktiv, långsiktig och lönsam besöksnäring.En besöksnäring byggd på uppdrag istället för bidrag.
Vad skulle du ge för råd till de som vill börja arbeta inom området?
Börja att gräva där du står. Vad ska vi göra?Vad krävs för att lyckas i sitt arbete som destinationsutvecklare?
Utgå från målen. Avgränsa och gå för det. Allt löser sig inte i nån form av ”Big-Bang moment” utan det tar tid. Det måste få ta tid, processer tar tid. Arbetet kräver tålamod och långsiktighet.Du behöver; Strategiskt tänk, Jävlar anamma, Tålamod och Förstå processer
Vad skulle ni ge för råd till de som arbetar med destinationsutveckling?
Prata ihop er inom destinationen. Rätt många aktörer som politiker, tjänstemän, organisationer, företagare som behöver inlyssnas.Skaffa mandat och utgå ifrån det.
- Text: Maria Lindqvist
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-