-
Johan Ekman
Johan Ekman, Vd EkmanBuss Flexibussitet / EkmanResor 1st Business Class
Att driva ett bussbolag är inte alltid så lätt. Turismnytt har träffat Johan Ekman som har lång erfarenhet av bussbranschen.
Johan, du äger EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Business Class. Hur kom det sig att du började i bussbranschen?
Jag växte upp vid Karlaplan i Stockholm där jag varje dag åkte och såg många bussar. Det var nog då jag började fundera hur man gör en bussresa i en destination i sig. När jag var 19 år hade jag köpt min första buss och startade då min verksamhet.Efter många år, närmare bestämt under 2007 sålde du bussbolaget till Strömma. Varför då?
Jag slutade inte att vara en del av företaget utan blev en ledare istället för en entreprenör. Mitt ansvar var att leda utvecklingen i andra länder där bolaget ville etablera sig och så hade jag en rad styrelseuppdrag i andra bolag. Under tiden lärde jag mig oerhört mycket om både bransch och människor.År 2012 bestämde du dig för att köpa tillbaka verksamheten. Varför då?
Ju mer tiden gick så kom jag längre och längre från själva verksamheten. Jag gillar att till exempel hålla koll på när bussarna går och var de är någonstans, vilken personal som arbetar på dem och så vidare. Det var mitt livs sämsta ekonomiska affär att köpa tillbaka bolaget men ett av mitt livs bästa beslut känslomässigt. Jag ångrar inte att jag sålde bolaget, jag har lärt mig mycket under resans gång. Det jag kunde ha gjort annorlunda var att starta bolagen på ett bättre sätt.Vad är det svåraste med att starta och driva ett bussbolag?
Det svåraste är att kunna utvecklas med små medel. Det finns få stöd att söka och vi har aldrig fått något ekonomiskt stöd. Det verkar inte som att våra politiker vill ha bussar på våra gator. På EkmanBuss har vi två bussar som går med el, som vi har finansierat utan några skattesubventioner, men tillgången på laddstationer är nästintill obefintlig. Däremot byggs många laddstationer för personbilar.Ett annat problem inom bussbranschen är att det finns för få bussparkeringsplatser inne i städerna.
Vad är den viktigaste egenskapen hos en entreprenör?
Att man ständigt vill utveckla saker. I mitt fall drivs jag efter att hitta fler saker som kan göra en bussresa ännu bekvämare. Jag ser till alla detaljer vilket både är en styrka och en svaghetVad kan våra politiker göra för att bussbranschen skall utvecklas?
Se till att beslut tas att bygga fler laddstationer! Det är inte meningen att privata företag skall finansiera och bygga infrastruktur.En annan sak som bör ses över är att det inte i nuläget inte finns något serveringstillstånd för alkohol att ansöka om för bussar, bara tåg och flyg. Vi skulle gärna erbjuda våra resenärer ett glas vin till maten under resan.
Vad vill ni förmedla till era blivande kunder?
Att alla är välkomna att åka med oss oavsett om man har ett fysiskt handikapp eller inte. Våra senaste bussar har rullstolshiss upp i bussen och en stor toalett som rymmer en liten rullstol. När man åker med oss så skall man inte bara vara på väg någonstans – man skall till exempel kunna äta gott.Att resan sedan sker på ett hållbart sätt är inget vi kommunicerar utan det skall våra kunder kunna ta för givet.

Gott utrymme på toaletten
ombord
Hur förmedlar ni era tjänster till resenärerna?
Vi satsar i dagsläget mycket på radioreklam men också på sociala medier som till exempel Facebook.Vilka är dina bästa tips till ungdomar som söker sig till bussbranschen?
Ta busskörkort! Det finns många som har busskörkort i Sverige idag men majoriteten är äldre och snart kanske vi får se en brist på busschaufförer.Ett annat tips är att försöka arbeta med äldre, då kan man undvika att testa idéer som redan är prövade och misslyckade. Som ung kan du få de äldre att se förändringar som något positivt. För att passa i bussbranschen så måste du tycka om att arbeta med allt från städning, busskörning och service.
Vill du läsa fler intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring? Läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Spritmuseum ger 250 000:- till ny forskning om svensk alkoholkultur
Spritmuseum delar årligen (sedan 1998) ut stipendium för att främja forskning om svensk dryckes- och alkoholkultur
-
Göteborg kan inte låta bli, nu återuppstår namnet Göteborgskalaset
Göteborgs Kulturkalas byter namn och återtar det tidigare namnet Göteborgskalaset
-
First Camp fortsätter vintersatsa – förvärvar Camp Ripan i Kiruna
Fortsätter sin satsning på vinterturism
-
SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck
SkiStar och OKQ8 vill göra det billigare att tanka förnybar diesel på vägen till fjällen
-
Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten
Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i dagsläget
-
Naturturismföretagen stärker ekonomin – redo att möta Jordbruksverket i rätten
Föreningens likviditet är nu säkrad inför rättsprocessen mot Jordbruksverket
-
Stora Karlsö vinnare av Stora turismpriset 2025
En av världens äldsta naturskyddade platser – och samtidigt en modell för framtidens hållbara besöksnäring
-
Marcus Eldh bloggar: Guiden som resurs för levande vandringsleder
De som inte har så stor vana av naturen behöver guider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
De senaste åren har danskarna i allt högre grad valt de svenska fjällen som sin vinterfavorit. Nu gör Ste...
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
När börjar de nya reglerna gälla? Riksdagen har nu beslutat att anta ny lagstiftning för delägare i fåma...
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Outdoor Festival går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt k...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg s...
-
-
Gästbloggare
-
