fredag 7 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
    • Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
    • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • kryssningsnyheter
    2016-01-13 11:14

    Janis Pavuls

    Janis Pavuls, du har varit marknadsdirektör i ett år på Tallink Silja AB. Hur trivs du?
    Jag har arbetat inom koncernen sedan år 2007 som PR-chef och trivs fortfarande väldigt bra i bolaget. Det är högt i tak och en ”Just-do-it”-mentalitet som råder i bolaget. Alla som arbetar här är entreprenörsdrivna vilket gör att vi vågar testa nya saker vilket känns väldigt inspirerande och utvecklande.

    Vad är den största utmaningen i ditt arbete?
    Att hela tiden hitta nya, effektiva och nyskapande lösningar inom marknadskommunikationen. Att det finns så många möjligheter, så många att man nästan inte hinner med. Det finns så många nya och intressanta marknadskanaler att nå ut i och samtidigt hitta rätt balans mellan så kallade traditionella kanaler och alla nya digitala plattformar.

    Men en av de största utmaningarna är att övervinna att folk är så trötta på annonser. Det gäller att komma på bra sätt att nå ut till folk utan att de tänker ”nej, inte en till annons. Vi måste alltid hitta budskap, tonalitet, rätt kanal och tajming för att nå fram med vårt erbjudande på ett sätt som tilltalar kunden – på kundens villkor.

    Många av de större företagen har planer på att ta in flyktingar som praktikanter. Kommer ni ta emot praktikanter?
    Vi har Inga planer på att ta in praktikanter i nuläget. Men det kan finnas fördelar om nya behov skulle uppstå. Tallink Silja är redan idag ett mångkulturellt företag med många olika språk- och kulturkompetenser inom bolagets väggar. Det är en styrka.

    Hur ser målen ut för marknadsavdelningen framöver?
    Talllink och Silja Line agerar på en starkt konkurrensutsatt marknad och vi har ett mycket stort utbud och en mix av fartyg, hotell, shopping, mini-weekends med mera. Det gör att valet av marknadskanaler är ytterst viktigt för att nå bästa resultat. Målgruppsanalys och segmenterade, allt mer skräddarsydda budskap blir allt viktigare

    Vi ser stora möjligheter i att locka ännu fler svenskar ombord på våra fartyg. Våra produkter och tjänster håller mycket hög kvalitet och dessutom är vi ensamma om direkttrafik till Estland och Lettland – två destinationer som har väldigt mycket att erbjuda.

    Under 2016 har vi ett stort projekt på gång – Silja Line kommer att vara en nationell partner för Eurovision Song Contest i maj 2016. Det är ett viktigt projekt för oss som kommer att skapa stor publicitet och ge ett stort marknadsvärde.

    Ser du några trender på resemarknaden just nu?
    ”Slow travel” är en trend som kommer starkt. Vi vill erbjuda ett lugnare och mer avkopplande sätt för till exempel par och barnfamiljer att resa. De kan ge sig ut på en kryssning för att bara släppa allt och ta det lugnt – helt enkelt få kvalitetstid med varandra

    En annan trend som vi skall fortsätta satsa på är hälsotrenden. Fler aktiviteter på både fartyg och destinationer planeras det för.

    Får rederierna något stöd i utvecklingen av besöksnäringen från myndigheter, Visitors Board of Stockholm med flera?
    Från svensk sida samarbetar vi inte direkt med de svenska myndigheterna eftersom vår uppgift är att marknadsföra Finland, Estland och Lettland. Vi har enskilda samarbetsprojekt med de nationella turismmyndigheterna i dessa länder – nu senast med estniska EAS som vi lanserade kampanjen Epic Estonia med – en mycket framgångsrik kampanj. Vi ser dock gärna att myndigheterna i samtliga länder i regionen ökar anslagen och satsningarna för att marknadsföra sina respektive länder. Det skulle alla parter gynnas av.

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Tallink Silja AB
    Tweet
  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita
    2025-11-05 10:51

    Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

    Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026

  • Ljuspromenad Skellefteå besöksnäring
    2025-11-03 05:16

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter

  • Sveriges Bussföretag varnar för en risk av akut bussförarbrist framöver – var tredje förare är över 60 år.
    2025-11-03 00:41

    Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

    Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.

  • Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide som utspelar sig längs Prins Bertils Stig i Halmstad.
    2025-11-03 00:18

    Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig

    Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.

  • Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp med ski in/ski out-lägenheter.
    2025-11-01 01:48

    Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

    Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.

  • Det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
    2025-11-01 00:36

    +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

    Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.

  • Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept.
    2025-10-29 15:31

    Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept

    Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.

  • Folkhav från Rock The Night Festivalen. Den kommer nästa år till Norrköping.
    2025-10-29 14:09

    Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026

    Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-29 14:09

      Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026

      Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...

    • 2025-10-29 15:31

      Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept

      Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...

    • 2025-11-01 01:48

      Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

      Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...

    • 2025-11-01 00:36

      +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

      Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet