-
Janis Pavuls
Janis Pavuls, du har varit marknadsdirektör i ett år på Tallink Silja AB. Hur trivs du?
Jag har arbetat inom koncernen sedan år 2007 som PR-chef och trivs fortfarande väldigt bra i bolaget. Det är högt i tak och en ”Just-do-it”-mentalitet som råder i bolaget. Alla som arbetar här är entreprenörsdrivna vilket gör att vi vågar testa nya saker vilket känns väldigt inspirerande och utvecklande.Vad är den största utmaningen i ditt arbete?
Att hela tiden hitta nya, effektiva och nyskapande lösningar inom marknadskommunikationen. Att det finns så många möjligheter, så många att man nästan inte hinner med. Det finns så många nya och intressanta marknadskanaler att nå ut i och samtidigt hitta rätt balans mellan så kallade traditionella kanaler och alla nya digitala plattformar.Men en av de största utmaningarna är att övervinna att folk är så trötta på annonser. Det gäller att komma på bra sätt att nå ut till folk utan att de tänker ”nej, inte en till annons. Vi måste alltid hitta budskap, tonalitet, rätt kanal och tajming för att nå fram med vårt erbjudande på ett sätt som tilltalar kunden – på kundens villkor.
Många av de större företagen har planer på att ta in flyktingar som praktikanter. Kommer ni ta emot praktikanter?
Vi har Inga planer på att ta in praktikanter i nuläget. Men det kan finnas fördelar om nya behov skulle uppstå. Tallink Silja är redan idag ett mångkulturellt företag med många olika språk- och kulturkompetenser inom bolagets väggar. Det är en styrka.Hur ser målen ut för marknadsavdelningen framöver?
Talllink och Silja Line agerar på en starkt konkurrensutsatt marknad och vi har ett mycket stort utbud och en mix av fartyg, hotell, shopping, mini-weekends med mera. Det gör att valet av marknadskanaler är ytterst viktigt för att nå bästa resultat. Målgruppsanalys och segmenterade, allt mer skräddarsydda budskap blir allt viktigareVi ser stora möjligheter i att locka ännu fler svenskar ombord på våra fartyg. Våra produkter och tjänster håller mycket hög kvalitet och dessutom är vi ensamma om direkttrafik till Estland och Lettland – två destinationer som har väldigt mycket att erbjuda.
Under 2016 har vi ett stort projekt på gång – Silja Line kommer att vara en nationell partner för Eurovision Song Contest i maj 2016. Det är ett viktigt projekt för oss som kommer att skapa stor publicitet och ge ett stort marknadsvärde.
Ser du några trender på resemarknaden just nu?
”Slow travel” är en trend som kommer starkt. Vi vill erbjuda ett lugnare och mer avkopplande sätt för till exempel par och barnfamiljer att resa. De kan ge sig ut på en kryssning för att bara släppa allt och ta det lugnt – helt enkelt få kvalitetstid med varandraEn annan trend som vi skall fortsätta satsa på är hälsotrenden. Fler aktiviteter på både fartyg och destinationer planeras det för.
Får rederierna något stöd i utvecklingen av besöksnäringen från myndigheter, Visitors Board of Stockholm med flera?
Från svensk sida samarbetar vi inte direkt med de svenska myndigheterna eftersom vår uppgift är att marknadsföra Finland, Estland och Lettland. Vi har enskilda samarbetsprojekt med de nationella turismmyndigheterna i dessa länder – nu senast med estniska EAS som vi lanserade kampanjen Epic Estonia med – en mycket framgångsrik kampanj. Vi ser dock gärna att myndigheterna i samtliga länder i regionen ökar anslagen och satsningarna för att marknadsföra sina respektive länder. Det skulle alla parter gynnas av.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tallink Silja AB
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-