-
Janis Pavuls
Janis Pavuls, du har varit marknadsdirektör i ett år på Tallink Silja AB. Hur trivs du?
Jag har arbetat inom koncernen sedan år 2007 som PR-chef och trivs fortfarande väldigt bra i bolaget. Det är högt i tak och en ”Just-do-it”-mentalitet som råder i bolaget. Alla som arbetar här är entreprenörsdrivna vilket gör att vi vågar testa nya saker vilket känns väldigt inspirerande och utvecklande.Vad är den största utmaningen i ditt arbete?
Att hela tiden hitta nya, effektiva och nyskapande lösningar inom marknadskommunikationen. Att det finns så många möjligheter, så många att man nästan inte hinner med. Det finns så många nya och intressanta marknadskanaler att nå ut i och samtidigt hitta rätt balans mellan så kallade traditionella kanaler och alla nya digitala plattformar.Men en av de största utmaningarna är att övervinna att folk är så trötta på annonser. Det gäller att komma på bra sätt att nå ut till folk utan att de tänker ”nej, inte en till annons. Vi måste alltid hitta budskap, tonalitet, rätt kanal och tajming för att nå fram med vårt erbjudande på ett sätt som tilltalar kunden – på kundens villkor.
Många av de större företagen har planer på att ta in flyktingar som praktikanter. Kommer ni ta emot praktikanter?
Vi har Inga planer på att ta in praktikanter i nuläget. Men det kan finnas fördelar om nya behov skulle uppstå. Tallink Silja är redan idag ett mångkulturellt företag med många olika språk- och kulturkompetenser inom bolagets väggar. Det är en styrka.Hur ser målen ut för marknadsavdelningen framöver?
Talllink och Silja Line agerar på en starkt konkurrensutsatt marknad och vi har ett mycket stort utbud och en mix av fartyg, hotell, shopping, mini-weekends med mera. Det gör att valet av marknadskanaler är ytterst viktigt för att nå bästa resultat. Målgruppsanalys och segmenterade, allt mer skräddarsydda budskap blir allt viktigareVi ser stora möjligheter i att locka ännu fler svenskar ombord på våra fartyg. Våra produkter och tjänster håller mycket hög kvalitet och dessutom är vi ensamma om direkttrafik till Estland och Lettland – två destinationer som har väldigt mycket att erbjuda.
Under 2016 har vi ett stort projekt på gång – Silja Line kommer att vara en nationell partner för Eurovision Song Contest i maj 2016. Det är ett viktigt projekt för oss som kommer att skapa stor publicitet och ge ett stort marknadsvärde.
Ser du några trender på resemarknaden just nu?
”Slow travel” är en trend som kommer starkt. Vi vill erbjuda ett lugnare och mer avkopplande sätt för till exempel par och barnfamiljer att resa. De kan ge sig ut på en kryssning för att bara släppa allt och ta det lugnt – helt enkelt få kvalitetstid med varandraEn annan trend som vi skall fortsätta satsa på är hälsotrenden. Fler aktiviteter på både fartyg och destinationer planeras det för.
Får rederierna något stöd i utvecklingen av besöksnäringen från myndigheter, Visitors Board of Stockholm med flera?
Från svensk sida samarbetar vi inte direkt med de svenska myndigheterna eftersom vår uppgift är att marknadsföra Finland, Estland och Lettland. Vi har enskilda samarbetsprojekt med de nationella turismmyndigheterna i dessa länder – nu senast med estniska EAS som vi lanserade kampanjen Epic Estonia med – en mycket framgångsrik kampanj. Vi ser dock gärna att myndigheterna i samtliga länder i regionen ökar anslagen och satsningarna för att marknadsföra sina respektive länder. Det skulle alla parter gynnas av.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tallink Silja AB
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
-
Gästbloggare
-