-
Janis Pavuls
Janis Pavuls, du har varit marknadsdirektör i ett år på Tallink Silja AB. Hur trivs du?
Jag har arbetat inom koncernen sedan år 2007 som PR-chef och trivs fortfarande väldigt bra i bolaget. Det är högt i tak och en ”Just-do-it”-mentalitet som råder i bolaget. Alla som arbetar här är entreprenörsdrivna vilket gör att vi vågar testa nya saker vilket känns väldigt inspirerande och utvecklande.Vad är den största utmaningen i ditt arbete?
Att hela tiden hitta nya, effektiva och nyskapande lösningar inom marknadskommunikationen. Att det finns så många möjligheter, så många att man nästan inte hinner med. Det finns så många nya och intressanta marknadskanaler att nå ut i och samtidigt hitta rätt balans mellan så kallade traditionella kanaler och alla nya digitala plattformar.Men en av de största utmaningarna är att övervinna att folk är så trötta på annonser. Det gäller att komma på bra sätt att nå ut till folk utan att de tänker ”nej, inte en till annons. Vi måste alltid hitta budskap, tonalitet, rätt kanal och tajming för att nå fram med vårt erbjudande på ett sätt som tilltalar kunden – på kundens villkor.
Många av de större företagen har planer på att ta in flyktingar som praktikanter. Kommer ni ta emot praktikanter?
Vi har Inga planer på att ta in praktikanter i nuläget. Men det kan finnas fördelar om nya behov skulle uppstå. Tallink Silja är redan idag ett mångkulturellt företag med många olika språk- och kulturkompetenser inom bolagets väggar. Det är en styrka.Hur ser målen ut för marknadsavdelningen framöver?
Talllink och Silja Line agerar på en starkt konkurrensutsatt marknad och vi har ett mycket stort utbud och en mix av fartyg, hotell, shopping, mini-weekends med mera. Det gör att valet av marknadskanaler är ytterst viktigt för att nå bästa resultat. Målgruppsanalys och segmenterade, allt mer skräddarsydda budskap blir allt viktigareVi ser stora möjligheter i att locka ännu fler svenskar ombord på våra fartyg. Våra produkter och tjänster håller mycket hög kvalitet och dessutom är vi ensamma om direkttrafik till Estland och Lettland – två destinationer som har väldigt mycket att erbjuda.
Under 2016 har vi ett stort projekt på gång – Silja Line kommer att vara en nationell partner för Eurovision Song Contest i maj 2016. Det är ett viktigt projekt för oss som kommer att skapa stor publicitet och ge ett stort marknadsvärde.
Ser du några trender på resemarknaden just nu?
”Slow travel” är en trend som kommer starkt. Vi vill erbjuda ett lugnare och mer avkopplande sätt för till exempel par och barnfamiljer att resa. De kan ge sig ut på en kryssning för att bara släppa allt och ta det lugnt – helt enkelt få kvalitetstid med varandraEn annan trend som vi skall fortsätta satsa på är hälsotrenden. Fler aktiviteter på både fartyg och destinationer planeras det för.
Får rederierna något stöd i utvecklingen av besöksnäringen från myndigheter, Visitors Board of Stockholm med flera?
Från svensk sida samarbetar vi inte direkt med de svenska myndigheterna eftersom vår uppgift är att marknadsföra Finland, Estland och Lettland. Vi har enskilda samarbetsprojekt med de nationella turismmyndigheterna i dessa länder – nu senast med estniska EAS som vi lanserade kampanjen Epic Estonia med – en mycket framgångsrik kampanj. Vi ser dock gärna att myndigheterna i samtliga länder i regionen ökar anslagen och satsningarna för att marknadsföra sina respektive länder. Det skulle alla parter gynnas av.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tallink Silja AB
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Sala 400 år är nominerat i två kategorier på Gyllene Hjulet-galan: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Det brittiska lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien via ett nytt femårigt samarbetsavtal med SkiStar.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-