-
Intervju med campingchefen Anders
Möt campingchefen i Grönklittsgruppen Anders Östring
Hej Anders, du börjar som ny Campingchef i Grönklittsgruppen. Vem är du?
Jag kommer närmast från Funäsdalen Berg och Hotell där jag varit VD fram till augusti 2017. Tidigare arbetade jag i Ramundberget i över 20 år där jag var VD från 2005–2014.
Varför vill du bli Campingchef?
Jag är både stolt och glad över att kliva in som chef i Svenska Campingpärlor. Svenska Campingpärlor består av totalt nio olika anläggningar runt om i Sverige, från Ekerum på Öland i söder till Ansia Resort i Lycksele i norr.
Du började arbeta vid årsskiftet som Campingchef – vad har du åstadkommit hittills?
Jag har initialt ägnat min tid åt att bekanta mig med alla anläggningar och medarbetare.
Jag har fått en bra inblick och lärt känna alla våra campingpärlor runt om i Sverige. Nu väntar en fas där vi ska fortsätta att bygga varumärket Svenska Campingpärlor med betoning på ett starkt och fungerande värdskap. Anläggningarnas egna varumärken är viktiga, vi ska vårda den lokala profilen. Samtidigt ska vi ta tillvara på de skalfördelar som finns genom att vi är en och stark och långsiktig aktör. Jag räknar med att 2018 blir ett spännande år.
Hur ser utmaningarna ut och vad är dina ambitioner?
En del av arbetet är lite nytt för mig, men det påminner samtidigt en hel del om vad jag gjort tidigare. I det större perspektivet ser jag fram emot att utveckla Svenska Campingpärlor till Sveriges ledande campingkedja med anläggningar i attraktiva lägen, välordnade faciliteter och ett rikt utbud av aktivitet, både på och utanför campingen. En viktig del i uppdraget avser också arbetet med förvärv. Svenska Campingpärlor vill och ska växa Bland annat tittar vi på att täcka stora campingstråk som västkusten och norrlandskusten, områden där vi ännu inte är etablerade.
Vilka tillväxthinder finns det för campingplatser i Sverige?
En av branschens stora utmaningar framöver är att möta och tillvarata det växande husbilssegmentet. Här ställs andra krav, önskemål och ett annat resebeteende. Det innebär att vi som campinganläggningar måste höja attraktionskraften i dessa segment.
Har du några tips till små campingar som vill växa?
Små och medelstora campingar har ofta ett högt personligt engagemang med ett starkt värdskap. Att göra saker annorlunda och våga göra det tror jag är en framgångsfaktor, gäller nog oss alla när jag tänker efter.
Här kan du läsa fler intervjuer med personer inom besöksnäringen.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Grönklittsgruppen
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
-
Gästbloggare
-