-
Intervju med campingchefen Anders
Möt campingchefen i Grönklittsgruppen Anders Östring
Hej Anders, du börjar som ny Campingchef i Grönklittsgruppen. Vem är du?
Jag kommer närmast från Funäsdalen Berg och Hotell där jag varit VD fram till augusti 2017. Tidigare arbetade jag i Ramundberget i över 20 år där jag var VD från 2005–2014.
Varför vill du bli Campingchef?
Jag är både stolt och glad över att kliva in som chef i Svenska Campingpärlor. Svenska Campingpärlor består av totalt nio olika anläggningar runt om i Sverige, från Ekerum på Öland i söder till Ansia Resort i Lycksele i norr.
Du började arbeta vid årsskiftet som Campingchef – vad har du åstadkommit hittills?
Jag har initialt ägnat min tid åt att bekanta mig med alla anläggningar och medarbetare.
Jag har fått en bra inblick och lärt känna alla våra campingpärlor runt om i Sverige. Nu väntar en fas där vi ska fortsätta att bygga varumärket Svenska Campingpärlor med betoning på ett starkt och fungerande värdskap. Anläggningarnas egna varumärken är viktiga, vi ska vårda den lokala profilen. Samtidigt ska vi ta tillvara på de skalfördelar som finns genom att vi är en och stark och långsiktig aktör. Jag räknar med att 2018 blir ett spännande år.
Hur ser utmaningarna ut och vad är dina ambitioner?
En del av arbetet är lite nytt för mig, men det påminner samtidigt en hel del om vad jag gjort tidigare. I det större perspektivet ser jag fram emot att utveckla Svenska Campingpärlor till Sveriges ledande campingkedja med anläggningar i attraktiva lägen, välordnade faciliteter och ett rikt utbud av aktivitet, både på och utanför campingen. En viktig del i uppdraget avser också arbetet med förvärv. Svenska Campingpärlor vill och ska växa Bland annat tittar vi på att täcka stora campingstråk som västkusten och norrlandskusten, områden där vi ännu inte är etablerade.
Vilka tillväxthinder finns det för campingplatser i Sverige?
En av branschens stora utmaningar framöver är att möta och tillvarata det växande husbilssegmentet. Här ställs andra krav, önskemål och ett annat resebeteende. Det innebär att vi som campinganläggningar måste höja attraktionskraften i dessa segment.
Har du några tips till små campingar som vill växa?
Små och medelstora campingar har ofta ett högt personligt engagemang med ett starkt värdskap. Att göra saker annorlunda och våga göra det tror jag är en framgångsfaktor, gäller nog oss alla när jag tänker efter.
Här kan du läsa fler intervjuer med personer inom besöksnäringen.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Grönklittsgruppen
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-