-
Jonas Lundin
Jonas Lundin
Vd Destination VaraDu är ny som Vd för Destination Vara AB. Vilket är ditt uppdrag?
Vara har många konferenser och event idag men här finns stor attraktion och potential att utveckla det än mer. Uppdraget är att sälja och marknadsföra Vara som destination till företag, föreningar och människor för att visa på vilken bra plats Vara är för ett lyckat arrangemang och konferens.
Målsättningen är att vi skapar fler konferenser och möten som framförallt blir övernattande gäster. Mötesindustrin omsätter i Sverige över 125 miljarder under ett år och av den goda kakan vill vi ta del av än mer!
Hur drivs Destination Vara AB idag?
Destination Vara AB är just nu ett helägt kommunalt aktiebolag som skall arbeta för att locka fler möten, event och konferenser till Vara.
Vilka mål har du satt upp för 2017?
Ett av målen är att vi vill få hit 25 stycken stora konferenser till kommunen. Stannar de gästerna en natt får vi helt plötsligt en volym på över 4 500 fler hotellövernattningar under ett år.
Konferenser i Vara har positiva effekter, det ger utbildningar i Vara, synliggör Vara för nya besökare och ger positiv effekt på handeln i småstaden. En konferensgäst spenderar mer pengar än en turist.
Hur skall ni lyckas med det?
Vi söker nu 100 värdar/personer i Vara som rör sig bland konferenser och möten i Sverige. Personer som självklart säger ja till Vara och skulle tycka det var kul att få visa kommunens konferensanläggningar, den goda maten och de fina hotellen men framförallt att en konferens och möte kommer till Vara.
Vad ser du framemot i din roll?
Att få jobba med alla kreativa och glada människor här i Vara och utveckla Vara som Destination.
Vad har du gjort tidigare?
Jag har under tio år jobbat på Smålands Musik och Teater i Jönköping och de senaste fem åren på Kulturhuset Spira i Jönköping med möten, konferenser och event. Där har jag arbetat tillsammans med Destination Jönköping jobbat hem större nationella och internationella konferenser.
Under åren har det blivit över tusen olika arrangemang, en erfarenhet jag tar med mig till Vara.
Många kanske känner igen mig då jag producerat och utvecklat Varas stadsfestival Jordgubbens dag de senaste tre åren, vilket har vuxit och blivit en stor succé.
Vad är svårast i din roll som Vd?
Just nu är bara jag anställd i bolaget så jag är inte bara Vd utan får ta rollen som marknadschef, säljare, ekonomiansvarig, ja det blir allt!
Har du några tips till andra destinationschefer?
Se upp! Nu kommer vi!
Vill du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen?
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Vara
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-