-
Jonas Lundin
Jonas Lundin
Vd Destination VaraDu är ny som Vd för Destination Vara AB. Vilket är ditt uppdrag?
Vara har många konferenser och event idag men här finns stor attraktion och potential att utveckla det än mer. Uppdraget är att sälja och marknadsföra Vara som destination till företag, föreningar och människor för att visa på vilken bra plats Vara är för ett lyckat arrangemang och konferens.
Målsättningen är att vi skapar fler konferenser och möten som framförallt blir övernattande gäster. Mötesindustrin omsätter i Sverige över 125 miljarder under ett år och av den goda kakan vill vi ta del av än mer!
Hur drivs Destination Vara AB idag?
Destination Vara AB är just nu ett helägt kommunalt aktiebolag som skall arbeta för att locka fler möten, event och konferenser till Vara.
Vilka mål har du satt upp för 2017?
Ett av målen är att vi vill få hit 25 stycken stora konferenser till kommunen. Stannar de gästerna en natt får vi helt plötsligt en volym på över 4 500 fler hotellövernattningar under ett år.
Konferenser i Vara har positiva effekter, det ger utbildningar i Vara, synliggör Vara för nya besökare och ger positiv effekt på handeln i småstaden. En konferensgäst spenderar mer pengar än en turist.
Hur skall ni lyckas med det?
Vi söker nu 100 värdar/personer i Vara som rör sig bland konferenser och möten i Sverige. Personer som självklart säger ja till Vara och skulle tycka det var kul att få visa kommunens konferensanläggningar, den goda maten och de fina hotellen men framförallt att en konferens och möte kommer till Vara.
Vad ser du framemot i din roll?
Att få jobba med alla kreativa och glada människor här i Vara och utveckla Vara som Destination.
Vad har du gjort tidigare?
Jag har under tio år jobbat på Smålands Musik och Teater i Jönköping och de senaste fem åren på Kulturhuset Spira i Jönköping med möten, konferenser och event. Där har jag arbetat tillsammans med Destination Jönköping jobbat hem större nationella och internationella konferenser.
Under åren har det blivit över tusen olika arrangemang, en erfarenhet jag tar med mig till Vara.
Många kanske känner igen mig då jag producerat och utvecklat Varas stadsfestival Jordgubbens dag de senaste tre åren, vilket har vuxit och blivit en stor succé.
Vad är svårast i din roll som Vd?
Just nu är bara jag anställd i bolaget så jag är inte bara Vd utan får ta rollen som marknadschef, säljare, ekonomiansvarig, ja det blir allt!
Har du några tips till andra destinationschefer?
Se upp! Nu kommer vi!
Vill du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen?
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Vara
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-