fredag 24 juni 2022
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
    • Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
    • Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
    • Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
  • Platsannonser:
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Besöksverket söker en hotelldirektör (VD) för ICEHOTEL AB
    • Destination Kalmar AB söker en verkställande direktör
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
    • Sommarsatsning skapar nya arbetstillfällen hos SkiStar
    • Lasätter Gård utanför Nyköping söker en engagerad driftchef
    • Sales Manager sökes till Paradox Museum Stockholm
    • Hållbar personal på Skogshem & Wijk – Christoffer Frances: 38 år i tjänst
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Fredrik Reinfeldt
    2022-05-20 16:16

    Intervju med Fredrik Reinfeldt om hans nya roll som ordförande för Visita

    Fredrik Reinfeldt övertog ordförandeskapet i Visita på årsstämman i början av maj. Vi skrev om att han föreslogs till positionen i en tidigare artikel här.

    Nu har Turismnytt ställt några frågor till Fredrik om hur han ser på olika aktuella besöksnäringsfrågor och vad han kan bidra med för att stärka branschens roll och status.

    1. Hur kan Visita få nytta av din bakgrund i politiken och dina nätverk för att stärka besöksnäringen som bransch och basnäring?

    Jag har under många år haft förmånen att resa runt mycket i Sverige och sett stora delar av vårt land och samtalat med många människor. Det har gett kunskap och skapat nyfikenhet. Detta tror jag kommer att vara till nytta för Visitas medlemmar.

    Utöver mina erfarenheter från politik och medlemsstyrda organisationer har jag under de senaste åtta åren också ägnat mig åt en hel del som mer bygger på kommersiella drivkrafter.

    2. Under pandemin har det blivit uppenbart för de flesta hur stor roll besöksnäringen har för sysselsättning generellt. Men i synnerhet för grupper som ungdomar, utlandsfödda och personer med funktionsvariationer, inte minst utanför storstäderna. Sysselsättningen har alltid varit en av de viktigaste frågorna för de politiska partierna. Hur kan du och Visita få upp branschen på agendan inför valet så att den får det utrymme och det stöd den förtjänar?

    Besöksnäringen är Sveriges starkaste jobb- och integrationsmotor där jobben vuxit fram tre gånger så snabbt som på den övriga arbetsmarknaden sedan millennieskiftet. Det här har Visita lyft under mycket lång tid och kommer fortsätta göra för att stärka besöksnäringen och underlätta företagande.

    3. Hur tror du att utgången av valet kommer att påverka besöksnäringen?

    Visita har upparbetade och goda kontakter med alla politiska partier och arbetar intensivt för att till exempel den sänkta arbetsgivaravgiften för unga ska vara kvar oavsett hur nästa regering ser ut.

    4. Hur ser du på besöksnäringens roll i att öka värdet av en plats och bidra till att attrahera boende, företag och investeringar?

    Besöksnäringen har en viktig roll i att skapa attraktiva samhällen. På en del platser är den grundförutsättning för hela samhällets existens men överallt skapar den attraktiva och dynamiska miljöer.

    5. Har du några idéer om hur man tydligare skulle kunna visa på branschens samhällsnytta ur andra aspekter än de ekonomiska? Såsom sysselsättning och bidraget till landsbygdens räddning och utveckling, genom bättre mätbarhet (nu mäts i princip bara gästnätter)?

    Det är jätteviktigt att lyfta besöksnäringen samhällsnytta. Som att den ger 200 000 människor jobb och är bäst på att skapa jobb till unga och utrikesfödda. Den är dessutom en kraft för ökad tillit, större öppenhet och fler möten mellan människor. Dessutom gör den Sverige mer känt och attraktivt utomlands. Vi gör det redan i alla politiska kontakter och kommer göra det än mer under våren och sommaren.

    6. Hur kan man höja branschens status och attraktionskraft? Ur alla aspekter, inte minst som arbetsgivare.

    Branschen behöver bli bättre på att lyfta fram möjligheten att göra yrkes- och lönekarriär. För att ytterligare stärka statusen har Visita drivit på för en ökad individuell lönesättning för att duktiga medarbetare ska kunna premieras.

    7. Det pratas mycket om En hållbar besöksnäring men vad står det egentligen för i dina ögon?

    Det handlar om social hållbarhet i form av tusentals nya jobb varje år. Ekonomisk hållbarhet i form av sunda företag som växer och skapar välstånd i hela landet. Samt ekologisk hållbarhet i att skapa upplevelser som lyfter fram den unika svenska naturen utan att skada den.

    8. Frågan om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol är het och aktuell. Men kan man inte avdramatisera den och ge den en annan tyngd genom att visa på gårdsförsäljning generellt som en möjlighet att stärka det svenska lantbruket och livsmedelsproduktionen för att öka Sveriges självförsörjningsgrad?

    Andra får svara för lantbruket men gårdsförsäljning är viktigt för att besöksnäringen ska kunna utveckla fler och bättre produkter och stärka Sverige som en destination inom måltidsturism.

    9. Vad tar du med dig från det som Visita har gjort under din företrädares tid och inom vilka områden är det dags att slå in på en ny väg, anser du?

    Visita ska fortsätta det gedigna och goda arbetet för bättre villkor som pågått under många år. Självklart ska arbetet utvecklas men det handlar inte om helt nya vägar, utan om att hela tiden skruva och bli bättre på allt vi gör.

    10. Har du något tydligt mål vad du ska ha uppnått i din roll som ordförande för Visita de första hundra dagarna (eller fram till valet)?

    Uppdraget handlar inte om några dramatiska förändringar utan om att ständigt förbättra alla delar. Med det sagt kommer jag lägga mycket tid i början att besöka medlemmar och förstå vilka utmaningar och möjligheter som finns.

    11. Turismnytts läsare representerar hela bredden av besöksnäringen och många ser Visita främst som en representant för hotell, caféer och restauranger. Hur ser du på möjligheterna för Visita att tydligare ”omfamna HELA branschen”?

    Det kan säkert bli bättre men en av Visitas stora styrkor är att vi representerar just hela besöksnäringen. Det är när nästan 6000 medlemmar pratar med en röst som vi kan nå resultat.

    • Text: Jakob Norrby & Visita
    • Foto: © Peter Knutson
    • Tweet
  • hållbar platsutveckling
    2022-06-23 17:03

    Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

    Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.

  • besöksnäringen
    2022-06-22 17:48

    Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare

    Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.

  • Södra Ädla
    2022-06-22 17:21

    Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation

    Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.

  • Nykvarn
    2022-06-22 16:59

    Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn

    Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.

  • Destination Kalmar
    2022-06-22 16:27

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.

  • Näckrospaddeln
    2022-06-21 18:37

    Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren

    Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.

  • Region Örebro
    2022-06-21 17:54

    Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen

    Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.

  • Winter Wonderland
    2022-06-21 17:24

    Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland

    Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.

  • SHR-Hoteliers Playbook ökar hotellets intäkter
    2022-06-21 08:59

    Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan

    SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna

  • stadskärna
    2022-06-20 17:08

    Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna

    ”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tretton nya projekt ska främja hållbar platsutveckling

    • Uppsving för vinterturismen efter pandemin

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 1 juni 2022

    • Föreläsning om paketreselagen

    • Hur tänker svenska resenärer om sitt resande, maj 2022?

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Kick-off för innovationsprogrammet för upplevelseindustrin – Xperience Next
      2022-09-01
      • Göteborg
      • www.lindholmen.se/XperienceNext
    • Östra Mellansveriges kunskapsdag för en hållbar besöksnäring (save the date)
      2022-10-27
      • Uppsala
      • www.destinationsutveckling.com/events/ostra-mellansveriges-kunskapsdag/
    • Turistrådsdagen Västsverige (save the date)
      2022-11-10
      • Göteborg
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2022-06-23 17:03

      Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

      Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...

    • 2022-06-20 02:17

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022

      Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...

    • 2022-06-16 08:10

      Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september

      Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...

    • 2022-06-16 14:48

      Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning

      Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Åre hemslöjds slogan är himla bra: Ta med dig en bit av Åre hem. Varumärket Åre står högt i kurs och säljer idag allt från skidåkni...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagen...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2022 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet