-
Intervju med Fredrik Reinfeldt om hans nya roll som ordförande för Visita
Fredrik Reinfeldt övertog ordförandeskapet i Visita på årsstämman i början av maj. Vi skrev om att han föreslogs till positionen i en tidigare artikel här.
Nu har Turismnytt ställt några frågor till Fredrik om hur han ser på olika aktuella besöksnäringsfrågor och vad han kan bidra med för att stärka branschens roll och status.
1. Hur kan Visita få nytta av din bakgrund i politiken och dina nätverk för att stärka besöksnäringen som bransch och basnäring?
Jag har under många år haft förmånen att resa runt mycket i Sverige och sett stora delar av vårt land och samtalat med många människor. Det har gett kunskap och skapat nyfikenhet. Detta tror jag kommer att vara till nytta för Visitas medlemmar.
Utöver mina erfarenheter från politik och medlemsstyrda organisationer har jag under de senaste åtta åren också ägnat mig åt en hel del som mer bygger på kommersiella drivkrafter.
2. Under pandemin har det blivit uppenbart för de flesta hur stor roll besöksnäringen har för sysselsättning generellt. Men i synnerhet för grupper som ungdomar, utlandsfödda och personer med funktionsvariationer, inte minst utanför storstäderna. Sysselsättningen har alltid varit en av de viktigaste frågorna för de politiska partierna. Hur kan du och Visita få upp branschen på agendan inför valet så att den får det utrymme och det stöd den förtjänar?
Besöksnäringen är Sveriges starkaste jobb- och integrationsmotor där jobben vuxit fram tre gånger så snabbt som på den övriga arbetsmarknaden sedan millennieskiftet. Det här har Visita lyft under mycket lång tid och kommer fortsätta göra för att stärka besöksnäringen och underlätta företagande.
3. Hur tror du att utgången av valet kommer att påverka besöksnäringen?
Visita har upparbetade och goda kontakter med alla politiska partier och arbetar intensivt för att till exempel den sänkta arbetsgivaravgiften för unga ska vara kvar oavsett hur nästa regering ser ut.
4. Hur ser du på besöksnäringens roll i att öka värdet av en plats och bidra till att attrahera boende, företag och investeringar?
Besöksnäringen har en viktig roll i att skapa attraktiva samhällen. På en del platser är den grundförutsättning för hela samhällets existens men överallt skapar den attraktiva och dynamiska miljöer.5. Har du några idéer om hur man tydligare skulle kunna visa på branschens samhällsnytta ur andra aspekter än de ekonomiska? Såsom sysselsättning och bidraget till landsbygdens räddning och utveckling, genom bättre mätbarhet (nu mäts i princip bara gästnätter)?
Det är jätteviktigt att lyfta besöksnäringen samhällsnytta. Som att den ger 200 000 människor jobb och är bäst på att skapa jobb till unga och utrikesfödda. Den är dessutom en kraft för ökad tillit, större öppenhet och fler möten mellan människor. Dessutom gör den Sverige mer känt och attraktivt utomlands. Vi gör det redan i alla politiska kontakter och kommer göra det än mer under våren och sommaren.
6. Hur kan man höja branschens status och attraktionskraft? Ur alla aspekter, inte minst som arbetsgivare.
Branschen behöver bli bättre på att lyfta fram möjligheten att göra yrkes- och lönekarriär. För att ytterligare stärka statusen har Visita drivit på för en ökad individuell lönesättning för att duktiga medarbetare ska kunna premieras.
7. Det pratas mycket om En hållbar besöksnäring men vad står det egentligen för i dina ögon?
Det handlar om social hållbarhet i form av tusentals nya jobb varje år. Ekonomisk hållbarhet i form av sunda företag som växer och skapar välstånd i hela landet. Samt ekologisk hållbarhet i att skapa upplevelser som lyfter fram den unika svenska naturen utan att skada den.8. Frågan om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol är het och aktuell. Men kan man inte avdramatisera den och ge den en annan tyngd genom att visa på gårdsförsäljning generellt som en möjlighet att stärka det svenska lantbruket och livsmedelsproduktionen för att öka Sveriges självförsörjningsgrad?
Andra får svara för lantbruket men gårdsförsäljning är viktigt för att besöksnäringen ska kunna utveckla fler och bättre produkter och stärka Sverige som en destination inom måltidsturism.
9. Vad tar du med dig från det som Visita har gjort under din företrädares tid och inom vilka områden är det dags att slå in på en ny väg, anser du?
Visita ska fortsätta det gedigna och goda arbetet för bättre villkor som pågått under många år. Självklart ska arbetet utvecklas men det handlar inte om helt nya vägar, utan om att hela tiden skruva och bli bättre på allt vi gör.
10. Har du något tydligt mål vad du ska ha uppnått i din roll som ordförande för Visita de första hundra dagarna (eller fram till valet)?
Uppdraget handlar inte om några dramatiska förändringar utan om att ständigt förbättra alla delar. Med det sagt kommer jag lägga mycket tid i början att besöka medlemmar och förstå vilka utmaningar och möjligheter som finns.
11. Turismnytts läsare representerar hela bredden av besöksnäringen och många ser Visita främst som en representant för hotell, caféer och restauranger. Hur ser du på möjligheterna för Visita att tydligare ”omfamna HELA branschen”?
Det kan säkert bli bättre men en av Visitas stora styrkor är att vi representerar just hela besöksnäringen. Det är när nästan 6000 medlemmar pratar med en röst som vi kan nå resultat.
- Text: Jakob Norrby & Visita
- Foto: © Peter Knutson
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
-
Gästbloggare
-