-
Agneta Eriksson
Agneta Eriksson, guide hos Agnes i Lund
Så tar man fram en unik stadsvandring
Hej Agneta, vem är du och vad arbetar du med?
Jag är numera guide och översättare i Lund. Tidigare i mitt liv har jag arbetat som gymnasielärare.Ni skall ha stadsvandringar i Lund i sommar med temat kvinnor. Hur har ni kommit fram till det temat?
Ända sedan jag läste en kurs i kvinnohistoria vid Lunds universitet på 1980-talet har jag funderat mycket på hur dåligt kvinnorna syns i historieböckerna. När jag själv gått guidade turer har jag också ofta undrat varför guiden tycktes så omedveten om just kvinnornas plats i det hela.Sedan jag utbildat mig till guide hade jag länge i bakhuvudet att jag
skulle utforma en guidetur där vinklingen var kvinnornas och när jag för två år sedan av en slump sprang på min guidekollega Monika Lennartsson nappade hon på idén och förra våren utformade vi så tillsammans stadsvandringen Möt Lundakvinnor med attityd. Vi fick så bra gensvar att vi nu inför sommaren 2016 erbjuder ytterligare en vandring: Möt NYA Lundakvinnor med attityd.Vilka är er målgrupp?
Vår målgrupp är både män och kvinnor i alla åldrar med intresse för historia och samhällsutveckling. I somras kom mest kvinnor från ca 40 och uppåt men också män och semestrande familjer med halvvuxna tonårsbarn. En manlig deltagare kommenterade just: ”Det här är ju högintressant. Det är ju samhällsutveckling!”Hur marknadsför ni vandringarna?
Vi marknadsför oss främst genom Turistbyrån i Lund men också genom affischer på stan, genom Facebook och via våra nätverk. Under Kulturnatten i höstas bjöd vi på en gratistur – som reklam. Vi har också ett par gånger under det gångna året gjort vandringen virtuellt genom att föreläsa till power-point.Hur finansieras vandringarna?
Genom billjettintäkter säljs via Biljettbyrån i Lund och via Ticnet. Priset är 120 kronor per person.Har du några råd och tips till de som vill bli guide?
Man måste gilla människor och man måste tycka om att berätta och gärna skaffa sig lite kunskap om den konsten. Man måste också vara beredd att läsa in massor av material. En klar fördel är om man kan samarbeta. Monika och jag delar upp förberedelsearbetet och det underlättar en del. Det är också väldigt bra att gå på andras turer – då lär man sig mycket, både av vad som sägs och hur det sägs.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Agnes i Lund
-
Året-runt-satsningen fortsätter hos fjällturismbolaget SkiStar
Säsongen fortsätter hos SkiStar under hösten med flera evenemang och aktiviteter. Dessutom satsas det på fler nyheter till nästa sommar.
-
Positiv trend för den Värmländska besöksnäringen
De preliminära siffrorna som SCB publicerat för månaden juni visar en positiv trend för den Värmländska besöksnäringen.
-
Nytt turismrekord i Trelleborg och Sydkusten
Trelleborg kan fira enligt statistik från SCB/Tillväxtverket. Antalet kommersiella gästnätter och utländska gästnätter ökar stort.
-
Sigtunahöjden erbjuder sin flitiga personal bättre villkor
När en bransch är i behov av personal, men inte attraherar några måste det ske en förändring. Sigtunahöjden erbjuder bättre villkor till sin personal.
-
Hållbarhet i besöksnäringen. Något för dig? Anmäl dig till årets BarCamp!
Vill du inspireras, dela erfarenheter och bygga ut ditt nätverk? Då är BarCamp, något för dig!
-
Easyfairs utser Joachim Warnberg till interim VD för bolaget
Joakim Percival, VD på Easyfairs, lämnar bolaget och ersätts av Joachim Warnberg som interim VD med start september 2022.
-
Högtryck på Sveriges hotell i sommar – intäkterna ökar
Sveriges hotell ökade intäkterna under juli med 32 procent i förhållande till samma månad 2019 enligt Stockholms Handelskammare.
-
Destination Småland spår flygande start med ny VD
Den 15 augusti kliver Eric Wickell in i rollen som VD för Destination Småland. Han hoppas kunna komma med innovativa idéer.
-
Rekordomsättning i juli månad för campingkedjan First Camp
First Camp, Skandinaviens största campingkedja, rapporterar en rekordstark omsättning i juli, årets viktigaste månad.
-
SJ – tågresenärer går före i kön till festivaler
Festivalbesökare som tar tåget går före i kön på Way out West och Big Slap. SJ och arrangörerna samarbetar för ett hållbart resande.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
Företaget Gigleer AB har tagit fram en app för att underlätta matchning mellan arbetsgivare och extrapers...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-5 augusti 2022
Nyhetstorraste veckan på enormt länge om besöksnäring. En del av det som är handlar om statistik för juni eller j...
-
Turista på Djurgården i Stockholm med barnbarn mitt i sommaren
Sista helgen i juli kom Signe, snart fyra, till Stockholm för första gången för att hälsa på mormor och morfar. M...
-
Julirekord för turismen i Göteborg – evenemangen blev succé
Fler gäster än någonsin besökte Göteborg i juli och bodde på hotellen i staden. Under 28 av månadens 31 dagar sål...
-
-
Gästbloggare
-