-
Agneta Eriksson
Agneta Eriksson, guide hos Agnes i Lund
Så tar man fram en unik stadsvandring
Hej Agneta, vem är du och vad arbetar du med?
Jag är numera guide och översättare i Lund. Tidigare i mitt liv har jag arbetat som gymnasielärare.Ni skall ha stadsvandringar i Lund i sommar med temat kvinnor. Hur har ni kommit fram till det temat?
Ända sedan jag läste en kurs i kvinnohistoria vid Lunds universitet på 1980-talet har jag funderat mycket på hur dåligt kvinnorna syns i historieböckerna. När jag själv gått guidade turer har jag också ofta undrat varför guiden tycktes så omedveten om just kvinnornas plats i det hela.Sedan jag utbildat mig till guide hade jag länge i bakhuvudet att jag
skulle utforma en guidetur där vinklingen var kvinnornas och när jag för två år sedan av en slump sprang på min guidekollega Monika Lennartsson nappade hon på idén och förra våren utformade vi så tillsammans stadsvandringen Möt Lundakvinnor med attityd. Vi fick så bra gensvar att vi nu inför sommaren 2016 erbjuder ytterligare en vandring: Möt NYA Lundakvinnor med attityd.Vilka är er målgrupp?
Vår målgrupp är både män och kvinnor i alla åldrar med intresse för historia och samhällsutveckling. I somras kom mest kvinnor från ca 40 och uppåt men också män och semestrande familjer med halvvuxna tonårsbarn. En manlig deltagare kommenterade just: ”Det här är ju högintressant. Det är ju samhällsutveckling!”Hur marknadsför ni vandringarna?
Vi marknadsför oss främst genom Turistbyrån i Lund men också genom affischer på stan, genom Facebook och via våra nätverk. Under Kulturnatten i höstas bjöd vi på en gratistur – som reklam. Vi har också ett par gånger under det gångna året gjort vandringen virtuellt genom att föreläsa till power-point.Hur finansieras vandringarna?
Genom billjettintäkter säljs via Biljettbyrån i Lund och via Ticnet. Priset är 120 kronor per person.Har du några råd och tips till de som vill bli guide?
Man måste gilla människor och man måste tycka om att berätta och gärna skaffa sig lite kunskap om den konsten. Man måste också vara beredd att läsa in massor av material. En klar fördel är om man kan samarbeta. Monika och jag delar upp förberedelsearbetet och det underlättar en del. Det är också väldigt bra att gå på andras turer – då lär man sig mycket, både av vad som sägs och hur det sägs.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Agnes i Lund
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport
Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
-
Gästbloggare
-