-
Agneta Eriksson
Agneta Eriksson, guide hos Agnes i Lund
Så tar man fram en unik stadsvandring
Hej Agneta, vem är du och vad arbetar du med?
Jag är numera guide och översättare i Lund. Tidigare i mitt liv har jag arbetat som gymnasielärare.Ni skall ha stadsvandringar i Lund i sommar med temat kvinnor. Hur har ni kommit fram till det temat?
Ända sedan jag läste en kurs i kvinnohistoria vid Lunds universitet på 1980-talet har jag funderat mycket på hur dåligt kvinnorna syns i historieböckerna. När jag själv gått guidade turer har jag också ofta undrat varför guiden tycktes så omedveten om just kvinnornas plats i det hela.Sedan jag utbildat mig till guide hade jag länge i bakhuvudet att jag
skulle utforma en guidetur där vinklingen var kvinnornas och när jag för två år sedan av en slump sprang på min guidekollega Monika Lennartsson nappade hon på idén och förra våren utformade vi så tillsammans stadsvandringen Möt Lundakvinnor med attityd. Vi fick så bra gensvar att vi nu inför sommaren 2016 erbjuder ytterligare en vandring: Möt NYA Lundakvinnor med attityd.Vilka är er målgrupp?
Vår målgrupp är både män och kvinnor i alla åldrar med intresse för historia och samhällsutveckling. I somras kom mest kvinnor från ca 40 och uppåt men också män och semestrande familjer med halvvuxna tonårsbarn. En manlig deltagare kommenterade just: ”Det här är ju högintressant. Det är ju samhällsutveckling!”Hur marknadsför ni vandringarna?
Vi marknadsför oss främst genom Turistbyrån i Lund men också genom affischer på stan, genom Facebook och via våra nätverk. Under Kulturnatten i höstas bjöd vi på en gratistur – som reklam. Vi har också ett par gånger under det gångna året gjort vandringen virtuellt genom att föreläsa till power-point.Hur finansieras vandringarna?
Genom billjettintäkter säljs via Biljettbyrån i Lund och via Ticnet. Priset är 120 kronor per person.Har du några råd och tips till de som vill bli guide?
Man måste gilla människor och man måste tycka om att berätta och gärna skaffa sig lite kunskap om den konsten. Man måste också vara beredd att läsa in massor av material. En klar fördel är om man kan samarbeta. Monika och jag delar upp förberedelsearbetet och det underlättar en del. Det är också väldigt bra att gå på andras turer – då lär man sig mycket, både av vad som sägs och hur det sägs.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Agnes i Lund
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-