-
Intervju med projektledaren Ulrika: så arbetar vi med vår rese- & matmässa
Ulrika Persson
Projektledare för Travel & Taste Örebro – en matmässa
Hej Ulrika, du är projektledare för Travel & Taste mässan. Vem är du och hur kom du in i sammanhanget?
Eventbyrån Hedén & Jungander står som arrangör av Travel & Taste och har drivit projektet under fem år, 2018 blir sjätte året i rad. Då jag har ett förflutet inom restaurangbranschen samt resebranschen så föll det naturligt att projektet landade på mitt bord då mässan presenterar just de två huvudområdena, resor och mat.
Berätta mer om konceptet, vad är unikt för er mässa?
Som eventbyrå jobbar vi mycket med att skapa upplevelser som berör alla sinnen, det synsättet ville vi även ta med i Travel & Taste. Det ska vara en upplevelse att besöka mässan. Besökaren checkar in på mässan där entréområdet fungerar som incheckning- och säkerhetskontroll. Här får besökaren ett pass med information. I passet finns även ett tävlingsformulär som går ut på att samla stämplar vid utplacerade passkontroller i mässmontrarna. Utställaren ställer frågan och för varje rätt svar får du en stämpel i passet. Tävlingsformuläret lämnas sedan in i incheckningsdisken och därmed är du med och tävlar om fina priser. Detta ger utställaren möjlighet att fånga upp besökaren på ett annat sätt, samt att det blir en kul grej för besökaren.
Förutom att ”hålla en passkontroll” får utställaren även möjlighet att hålla föredrag och presentera erbjudanden från scenen under dagen. Allt ingår i monterpriset.
Vi i projektgruppen fungerar som reseledare och flygvärdinnor i kontakten med besökarna. Vi har hjälp av elever från två olika turismutbildningar som agerar värdar och värdinnor under dagen. Du som utställare kan t ex förvänta dig att få välja kaffe eller te från vagnen som rullar förbi din monter två gånger under mässdagen.
Har ni någon publikdragare till mässan och hur många besökare har ni haft?
Förutom utställare som presenterar bl. a spännande resmål och smakupplevelser så jobbar vi aktivt med att försöka hitta aktiviteter som lockar till Travel & Taste. Drygt 3500 besökte mässan i år.
I år anammade vi intresset för alla kockprogram och tävlingar på TV och startade Kockduellen Örebro län, där kockeliten i länet tävlade om vinnartiteln. Tävlingen blev en succé och tävlingsdeltagarna upplevde en prestige i att få vara med. Aktiviteten drog både media och bra med besökare så detta blir en självklar programpunkt även nästa år.
Nyhet för 2018 är vår blogg ”Framtiden runt hörnet” där omvärldsanalytikern Bengt Wahlström spanar in i framtida trender som rör Travel & Taste. Här får man som utställare delta och ventilera tankar om det senaste i sin bransch. Under mässdagen den 3 mars 2018 vill vi ta med konceptet in i ”Framtidens hörna” där vi uppmanar bl. a utställare att presentera det senaste i sin bransch och där man får ta del av framtidsspaning med Bengt Wahlström.
Vilka når man som utställare? Vilken är mässans målgrupp?
Här jobbar vi brett med att nå ut till alla som på något sätt reser och äter, vilket i princip blir alla. Vi har småbarnsfamiljer upp till seniorer representerade på mässan. Upptagningsområdet är en radie på ca 20 mil.
Har du några tips till den som funderar på att ställa ut på mässan?
Att utnyttja möjligheten att synas, sticka ut. Visa din miljö, ge besökarna en upplevelse som du blir ihågkommen av. Vi har fått positiv feedback från besökare på detta. Nästan alla gillar att tävla och vinna saker, var lite kreativ när det gäller tävlingar och utnyttja inte bara din monter utan använd hela mässhallen. Utnyttja möjligheten att på något sätt presentera ditt koncept under ett seminarium eller med någon aktivitet från scenen.
Glöm inte att bjuda in dina kunder! Använda sociala medier, hemsidor, nyhetsmail osv för att berätta att man kommer få träffa dig på Travel & Taste.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-