-
Cecilia Wingård
Cecilia Wingård, VD och hotelldirektör, Såstaholm Hotel & Konferens
Vad fick dig att söka dig dit?
Jag är nygammal som anställd på Såstaholm, arbetade här som försäljningschef för många år sedan. Jag tycker om miljön som präglas av teaterlivet i Sverige och att vi har bra sammanhållning i personalen (många är kvar sedan jag arbetade här sist).När jag fick erbjudandet om att leda verksamheten kunde jag inte tacka nej.
Vad menar du med att teaterlivet i Sverige präglar Såstaholm?
Såstaholm är en gammal resort för skådespelare. Hit kom man för att få vila och ny inspiration. Idag är alla rum döpta och inredda efter olika skådespelare från den tiden där vi även inreder nya ”Stjärnrum” som är kopplat till den som vinner Såstaholms pris i höstsolsminne. Detta pris delas ut en gång per år, där pristagaren vinner 50.000 kronor samt får inreda ett rum. Senast var det Shima Niavarani som utsågs som pristagare och den 18 januari höll vi en middag här på Såstaholm.Med vår historia har vi möjlighet att fånga upp teatertemat och som gäst kan du besöka vår Backstage där du kan klä ut dig och sjunga karaoke med dina vänner och kollegor.
I vår logga speglas det redan där, då vi säger att hos oss har du huvudrollen.
Hur får man gästen att hamna i fokus?
När vi anställer så ser vi till att personen har rätt attityd. Alla skall arbeta efter PEGA – personligt engagemang, glädje, affärsmässighet. Man måste vara nyfiken på både arbetsuppgifter, sina kollegor och gästerna.Vilka är era gäster?
Grupper av privatgäster (ofta släkter) och företag från både Sverige och utomlands.Hur marknadsför ni er verksamhet?
Som medlem i Svenska möten får vi synlighet samt tredjepart men det är självklart eget arbete samt samarbete med pr-byrå.Hur vill du utveckla Såstaholm?
För våra affärs- och konferensgäster har vi ett bra läge, men vi kan definitivt utveckla oss på vår lokala närmarknad där det är en stor förhoppning att en säker gångväg tas fram.För oss är det viktigt att ha en nära dialog med de kommunala politikerna.
Annars fokuserar vi mycket på både mat och aktiviteter. När det gäller mat letar vi ständigt efter nya samarbeten så att maten blir så lokal som möjligt.
Läs tidigare intervjuer med profiler inom besöksnäringen här.
- Text: Maria Lindqvist
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-