-
Cecilia Wingård
Cecilia Wingård, VD och hotelldirektör, Såstaholm Hotel & Konferens
Vad fick dig att söka dig dit?
Jag är nygammal som anställd på Såstaholm, arbetade här som försäljningschef för många år sedan. Jag tycker om miljön som präglas av teaterlivet i Sverige och att vi har bra sammanhållning i personalen (många är kvar sedan jag arbetade här sist).När jag fick erbjudandet om att leda verksamheten kunde jag inte tacka nej.
Vad menar du med att teaterlivet i Sverige präglar Såstaholm?
Såstaholm är en gammal resort för skådespelare. Hit kom man för att få vila och ny inspiration. Idag är alla rum döpta och inredda efter olika skådespelare från den tiden där vi även inreder nya ”Stjärnrum” som är kopplat till den som vinner Såstaholms pris i höstsolsminne. Detta pris delas ut en gång per år, där pristagaren vinner 50.000 kronor samt får inreda ett rum. Senast var det Shima Niavarani som utsågs som pristagare och den 18 januari höll vi en middag här på Såstaholm.Med vår historia har vi möjlighet att fånga upp teatertemat och som gäst kan du besöka vår Backstage där du kan klä ut dig och sjunga karaoke med dina vänner och kollegor.
I vår logga speglas det redan där, då vi säger att hos oss har du huvudrollen.
Hur får man gästen att hamna i fokus?
När vi anställer så ser vi till att personen har rätt attityd. Alla skall arbeta efter PEGA – personligt engagemang, glädje, affärsmässighet. Man måste vara nyfiken på både arbetsuppgifter, sina kollegor och gästerna.Vilka är era gäster?
Grupper av privatgäster (ofta släkter) och företag från både Sverige och utomlands.Hur marknadsför ni er verksamhet?
Som medlem i Svenska möten får vi synlighet samt tredjepart men det är självklart eget arbete samt samarbete med pr-byrå.Hur vill du utveckla Såstaholm?
För våra affärs- och konferensgäster har vi ett bra läge, men vi kan definitivt utveckla oss på vår lokala närmarknad där det är en stor förhoppning att en säker gångväg tas fram.För oss är det viktigt att ha en nära dialog med de kommunala politikerna.
Annars fokuserar vi mycket på både mat och aktiviteter. När det gäller mat letar vi ständigt efter nya samarbeten så att maten blir så lokal som möjligt.
Läs tidigare intervjuer med profiler inom besöksnäringen här.
- Text: Maria Lindqvist
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-