-
Intervju: så får vi vårt besöksmål att öka lönsamheten.
Wendela Sanne Öhrnell
Destinationsutvecklare, ÄskhultsWendela, du arbetar med att utveckla Äskhults by i Halland. Berätta om Äskhult!
Äskhults by är ett unikt besöksmål, en kulturmiljö och ett kulturreservat som ligger i norra delarna av Halland.Vad behöver man utveckla på Äskhult?
Jag tillträdde som utvecklare för cirka två år sedan på Äskhults by. Med min bakgrund såg jag att vi måste lyfta fram andra värden för att locka en större publik och sätta Äskhult på kartan.Så jag började med att titta på hur vi kan utveckla besöksmålet för att locka fler gäster och samtidigt gynna alla parter.
Vad har hänt sedan du tillträdde?
Vi gjorde en inventering av vad, hur och var vi kommunicerar med våra gäster.Vi behövde också hitta fram till nya målgrupper och identifiera var de fanns.
Vad har ni gjort sedan dess?
Nu har vi påbörjat en process där vi har tagit fram ny profil och ett varumärke som stämmer överens med vad vi vill förmedla.Vi positionerade om varumärket. Från att ha marknadsfört en historisk plats som man besöker en gång har vi istället lyft fram utflyktsmålet som man vill återkomma till fler gånger.
Då får man den historiska upplevelsen på köpet, om man vill:
”Den ligger närmare än du tror. Tiden då folk trodde att älvor och vättar gömde sig i dimman. När de små gårdarna stod tätt tillsammans och ett klingande barnskratt kunde färdas en kilometer genom luften utan att stöta på något annat än fågelsång. Sjön blänkte likt en silverspegel i solskenet och bortom de steniga beteshagarna tog skogen vid, grön, vild och fylld av mystik.
Upplevelsen väntar i Äskhults by. Två mil från Kungsbacka.
Vad innehåller ert varumärkeskoncept?
Äskhults varumärkeskoncept: Hållbart, Tillgängligt, Familjärt, Välkomnande, Upplevelserikt, Trovärdigt, Unikt, Lekfullt, Genuint.
Hur kommunicerar ni med era gäster ut idag?
Vi har skapat fler plattformar på sociala medier och i andra medier där vi kan kommunicera med våra gäster på ett helt annat sätt, mycket närmare.
Vi förmedlar historier om byn, storytelling, som skapar förväntningar och nyfikenhet inför besöket, eller som bara triggar intresset i allmänhet.
Hur är det att besöka Äskhult som funktionshindrad?
Vi har gjort en översyn på tillgängligheten. Man kan inte tillgänglighetsanpassa alla miljöer men det är däremot viktigt att informera om svårigheterna på hemsidor, sociala media mm. Vi utvecklar vårt besöksmål med bättre tillgänglighet för fler gäster bland annat genom ökade öppettider.Hur får ni ert besöksmål att växa?
Vi samarbetar med lokalproducerande leverantörer för ökad tillväxt. För oss är det är otroligt viktigt, och en av grundbultarna, att använda oss av lokala producenter.Vi ska i största möjliga mån arbeta hållbart på alla plan.
Jag tror stenhårt på samverkan och att vi arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål. Min erfarenhet säger att det blir lönsamt för alla inblandade.
Vi har just påbörjat den resan med våra kollegor inom besöksnäringen här i Kungsbacka och det känns väldigt positivt. Vi behöver föregå med gott exempel och vara en ögonöppnare för nya samarbeten.
Vad är svårast när det gäller samarbeten?
Alla har tyvärr inte samma inställning om vinsten med att samarbeta och måste bearbetas för att få den insikten.Vad kan ni göra för att få alla att förstå vikten av samarbete?
Trovärdigheten ökar när jag som representant för destinationen rekommenderar ett annat lokal besöksmål, restaurant, hotell eller aktivitet.Hur gör ni för att öka lönsamheten?
Prissättning är en viktig del i lönsamheten. Vi får inte vara rädda för att ta betalt bara för att vi representerar ett kulturarv. Naturligtvis på rätt nivå, det ska vara relevant.Vi har även sett över gästens behov och önskemål, och därför har vi utökat vårt utbud i kaffestuga och i programmet vilket bidrar till att våra gäster stannar längre och spenderar mer pengar. Ett exempel på det är att vi börjat servera lunch.
Vad är det viktigaste när man arbetar med destinationsutveckling?
Man måste ha tålamod och uthållighet.Vill du läsa fler intervjuer från besöksnäringen? Läs här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Äskhults by
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm
I veckan lyssnade jag på Linda Staafs och Linda Vismers webbinar där de ”nystar i” Turism året runt om att vi kan...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg, ...
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft. Jag...
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...
-
-
Gästbloggare
-