-
Intervju: så får vi vårt besöksmål att öka lönsamheten.
Wendela Sanne Öhrnell
Destinationsutvecklare, ÄskhultsWendela, du arbetar med att utveckla Äskhults by i Halland. Berätta om Äskhult!
Äskhults by är ett unikt besöksmål, en kulturmiljö och ett kulturreservat som ligger i norra delarna av Halland.Vad behöver man utveckla på Äskhult?
Jag tillträdde som utvecklare för cirka två år sedan på Äskhults by. Med min bakgrund såg jag att vi måste lyfta fram andra värden för att locka en större publik och sätta Äskhult på kartan.Så jag började med att titta på hur vi kan utveckla besöksmålet för att locka fler gäster och samtidigt gynna alla parter.
Vad har hänt sedan du tillträdde?
Vi gjorde en inventering av vad, hur och var vi kommunicerar med våra gäster.Vi behövde också hitta fram till nya målgrupper och identifiera var de fanns.
Vad har ni gjort sedan dess?
Nu har vi påbörjat en process där vi har tagit fram ny profil och ett varumärke som stämmer överens med vad vi vill förmedla.Vi positionerade om varumärket. Från att ha marknadsfört en historisk plats som man besöker en gång har vi istället lyft fram utflyktsmålet som man vill återkomma till fler gånger.
Då får man den historiska upplevelsen på köpet, om man vill:
”Den ligger närmare än du tror. Tiden då folk trodde att älvor och vättar gömde sig i dimman. När de små gårdarna stod tätt tillsammans och ett klingande barnskratt kunde färdas en kilometer genom luften utan att stöta på något annat än fågelsång. Sjön blänkte likt en silverspegel i solskenet och bortom de steniga beteshagarna tog skogen vid, grön, vild och fylld av mystik.
Upplevelsen väntar i Äskhults by. Två mil från Kungsbacka.
Vad innehåller ert varumärkeskoncept?
Äskhults varumärkeskoncept: Hållbart, Tillgängligt, Familjärt, Välkomnande, Upplevelserikt, Trovärdigt, Unikt, Lekfullt, Genuint.Hur kommunicerar ni med era gäster ut idag?
Vi har skapat fler plattformar på sociala medier och i andra medier där vi kan kommunicera med våra gäster på ett helt annat sätt, mycket närmare.
Vi förmedlar historier om byn, storytelling, som skapar förväntningar och nyfikenhet inför besöket, eller som bara triggar intresset i allmänhet.
Hur är det att besöka Äskhult som funktionshindrad?
Vi har gjort en översyn på tillgängligheten. Man kan inte tillgänglighetsanpassa alla miljöer men det är däremot viktigt att informera om svårigheterna på hemsidor, sociala media mm. Vi utvecklar vårt besöksmål med bättre tillgänglighet för fler gäster bland annat genom ökade öppettider.Hur får ni ert besöksmål att växa?
Vi samarbetar med lokalproducerande leverantörer för ökad tillväxt. För oss är det är otroligt viktigt, och en av grundbultarna, att använda oss av lokala producenter.Vi ska i största möjliga mån arbeta hållbart på alla plan.
Jag tror stenhårt på samverkan och att vi arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål. Min erfarenhet säger att det blir lönsamt för alla inblandade.
Vi har just påbörjat den resan med våra kollegor inom besöksnäringen här i Kungsbacka och det känns väldigt positivt. Vi behöver föregå med gott exempel och vara en ögonöppnare för nya samarbeten.
Vad är svårast när det gäller samarbeten?
Alla har tyvärr inte samma inställning om vinsten med att samarbeta och måste bearbetas för att få den insikten.Vad kan ni göra för att få alla att förstå vikten av samarbete?
Trovärdigheten ökar när jag som representant för destinationen rekommenderar ett annat lokal besöksmål, restaurant, hotell eller aktivitet.Hur gör ni för att öka lönsamheten?
Prissättning är en viktig del i lönsamheten. Vi får inte vara rädda för att ta betalt bara för att vi representerar ett kulturarv. Naturligtvis på rätt nivå, det ska vara relevant.Vi har även sett över gästens behov och önskemål, och därför har vi utökat vårt utbud i kaffestuga och i programmet vilket bidrar till att våra gäster stannar längre och spenderar mer pengar. Ett exempel på det är att vi börjat servera lunch.
Vad är det viktigaste när man arbetar med destinationsutveckling?
Man måste ha tålamod och uthållighet.Vill du läsa fler intervjuer från besöksnäringen? Läs här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Äskhults by
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
Mest under Museer/Utställningar och Utmärkelser, men även Destination och Boende
-
Göta kanal är utsedd till Europas bästa cykelled
Göta kanals cykelled har utsetts till Europas bästa cykelled vid Fiets en Wandelbeurs-mässan i Utrecht, Nederländerna.
-
”Vikings before vikings” ny utställning på Vrak – Museum of Wrecks
I april kommer utställningen av Saaremaa Museum i Estland att resa över Östersjön för att visas på Vrak – Museum of Wrecks i Stockholm.
-
Cabonline ingår partnerskap med Möten & Event 2025
Cabonline är stolta över att vara en del av branschmässan Möten & Event 2025 den 19–20 februari på Kistamässan i Stockholm.
-
Hernö Gin Hotell, Sveriges nya upplevelsehotell i Höga Kusten, har öppnat
Nu står prisbelönta Hernö Gins första egna hotell redo att välkomna gäster till en förstklassig upplevelse i magisk natur
-
Egyptiska mumier och evigt liv – Ny utställning på Kalmar Slott i vår
Internationell utställning öppnar på Kalmar Slott i vår med föremål från Florens arkeologiska museum
-
Naturens kraft blir temat för Sofieroåret 2025
Naturen i konsten - den konstiga naturen, det är temat för Sofieroåret 2025, både i utställningar och i parken
-
Ett år med Finncanopus – Finnlines dubblar passagerarantalet
Efter ett år i trafik med Finnlines Finncanopus och systerfartyget Finnsirius har passagerarantalet mellan Sverige och Finland fördubblats
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Transport/Infrast...
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Den 13 februari 2025 arrangerades Grand Travel Award för 33 gången. Här nedan listar vi vinnarna av dels Ekoturis...
-
-
Gästbloggare
-