-
Intervju: så får vi vårt besöksmål att öka lönsamheten.
Wendela Sanne Öhrnell
Destinationsutvecklare, ÄskhultsWendela, du arbetar med att utveckla Äskhults by i Halland. Berätta om Äskhult!
Äskhults by är ett unikt besöksmål, en kulturmiljö och ett kulturreservat som ligger i norra delarna av Halland.Vad behöver man utveckla på Äskhult?
Jag tillträdde som utvecklare för cirka två år sedan på Äskhults by. Med min bakgrund såg jag att vi måste lyfta fram andra värden för att locka en större publik och sätta Äskhult på kartan.Så jag började med att titta på hur vi kan utveckla besöksmålet för att locka fler gäster och samtidigt gynna alla parter.
Vad har hänt sedan du tillträdde?
Vi gjorde en inventering av vad, hur och var vi kommunicerar med våra gäster.Vi behövde också hitta fram till nya målgrupper och identifiera var de fanns.
Vad har ni gjort sedan dess?
Nu har vi påbörjat en process där vi har tagit fram ny profil och ett varumärke som stämmer överens med vad vi vill förmedla.Vi positionerade om varumärket. Från att ha marknadsfört en historisk plats som man besöker en gång har vi istället lyft fram utflyktsmålet som man vill återkomma till fler gånger.
Då får man den historiska upplevelsen på köpet, om man vill:
”Den ligger närmare än du tror. Tiden då folk trodde att älvor och vättar gömde sig i dimman. När de små gårdarna stod tätt tillsammans och ett klingande barnskratt kunde färdas en kilometer genom luften utan att stöta på något annat än fågelsång. Sjön blänkte likt en silverspegel i solskenet och bortom de steniga beteshagarna tog skogen vid, grön, vild och fylld av mystik.
Upplevelsen väntar i Äskhults by. Två mil från Kungsbacka.
Vad innehåller ert varumärkeskoncept?
Äskhults varumärkeskoncept: Hållbart, Tillgängligt, Familjärt, Välkomnande, Upplevelserikt, Trovärdigt, Unikt, Lekfullt, Genuint.Hur kommunicerar ni med era gäster ut idag?
Vi har skapat fler plattformar på sociala medier och i andra medier där vi kan kommunicera med våra gäster på ett helt annat sätt, mycket närmare.
Vi förmedlar historier om byn, storytelling, som skapar förväntningar och nyfikenhet inför besöket, eller som bara triggar intresset i allmänhet.
Hur är det att besöka Äskhult som funktionshindrad?
Vi har gjort en översyn på tillgängligheten. Man kan inte tillgänglighetsanpassa alla miljöer men det är däremot viktigt att informera om svårigheterna på hemsidor, sociala media mm. Vi utvecklar vårt besöksmål med bättre tillgänglighet för fler gäster bland annat genom ökade öppettider.Hur får ni ert besöksmål att växa?
Vi samarbetar med lokalproducerande leverantörer för ökad tillväxt. För oss är det är otroligt viktigt, och en av grundbultarna, att använda oss av lokala producenter.Vi ska i största möjliga mån arbeta hållbart på alla plan.
Jag tror stenhårt på samverkan och att vi arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål. Min erfarenhet säger att det blir lönsamt för alla inblandade.
Vi har just påbörjat den resan med våra kollegor inom besöksnäringen här i Kungsbacka och det känns väldigt positivt. Vi behöver föregå med gott exempel och vara en ögonöppnare för nya samarbeten.
Vad är svårast när det gäller samarbeten?
Alla har tyvärr inte samma inställning om vinsten med att samarbeta och måste bearbetas för att få den insikten.Vad kan ni göra för att få alla att förstå vikten av samarbete?
Trovärdigheten ökar när jag som representant för destinationen rekommenderar ett annat lokal besöksmål, restaurant, hotell eller aktivitet.Hur gör ni för att öka lönsamheten?
Prissättning är en viktig del i lönsamheten. Vi får inte vara rädda för att ta betalt bara för att vi representerar ett kulturarv. Naturligtvis på rätt nivå, det ska vara relevant.Vi har även sett över gästens behov och önskemål, och därför har vi utökat vårt utbud i kaffestuga och i programmet vilket bidrar till att våra gäster stannar längre och spenderar mer pengar. Ett exempel på det är att vi börjat servera lunch.
Vad är det viktigaste när man arbetar med destinationsutveckling?
Man måste ha tålamod och uthållighet.Vill du läsa fler intervjuer från besöksnäringen? Läs här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Äskhults by
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-