-
Träffa VD för Hertz Biluthyrning Sverige!
Anders Tärnell, VD Hertz Biluthyrning Sverige
Hur tar man fram sin målgrupp?
Det gör vi med olika metoder, men vi analyserar förstås våra befintliga kunder, deras beteenden, vanor och liknande och försöker hitta deras ”tvillingar”.Hur vet man var man skall etablera sig?
Vi etablerar oss på olika sätt beroende på situation. Från ett kundperspektiv ska det vara enkelt att hitta, att ta sig till/från, gärna nära andra verksamheter som kunden ändå besöker ofta. Det ska vara tillgängligt både geografiskt men också tidsmässigt. Ur ett internt perspektiv så är det förstås viktigt med grundläggande parametrar som närheten till tvätt och drivmedel men också bra lägen för att attrahera medarbetare.Hur marknadsför man sig?
Stor fråga – det beror ju på hur målgruppen konsumerar media, vilka passioner de har i livet etc. Vi utmärker oss inte på nåt annat sätt än vad andra annonsörer gör tror jag, vi blir mer och mer datadrivna i vår kommunikation men måste tilltala mer emotionellt och relevant.Hur ser biluthyrningsmarknaden ut i Sverige idag?
Egentligen har den inte ändrats på typ 100 år, men de senaste årens teknikutveckling har gjort att det numera finns en rad olika lösningar för kunder som vill förflytta sig, som inte fanns för typ 5 år sedan. Utvecklingen kommer att fortsätta i hög takt, vart det slutar vet ju ingen….Vilka utmaningar har branschen?
Det beror på hur vi definierar vår bransch framöver, vi har alltid sett oss som ett bildelningsföretag. Många aktörer närmar sig detta från olika håll – alltifrån startups till traditionella bilproducenter. Utmaningen är dock att hitta en bra kundupplevelse, en hållbar affärsmodell och medarbetare som trivs.Har du missat tidigare intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring – läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jennie Wickström
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-