-
Jönköping Konsert & Kongress – en uppdaterad mötesplats
Nu står Jönköping Konsert & Kongress klart, ett totalrenoverat och uppdaterat konsert- och kongresshus. En plats för inspirerande, glädjefyllda och givande upplevelser. Huset, som tidigare benämnts som ”Elmia kongress- och konserthus” eller ”Jönköpings konserthus”, har också fått ett helt nytt varumärke.
Renoveringen har varit mycket omfattande
Under våren 2021 gick Destination Jönköping, Elmia och Jönköping kommuns Fastighetsutveckling in i ett gemensamt projekt för att renovera och uppgradera konsert- och kongresshuset på Elmia.
Huset, som ägs av JKPG fast, invigdes 1990 och i över 30 år har fastigheten tjänat staden och tillresta besökare väl. Det har varit en välbesökt mötesplats som året runt fyllts med allt från konserter, kongresser, konferenser och möten. Nu fanns det behov av att rusta upp anläggningen för att fortsatt vara en attraktiv plats för konserter och olika event.
Renoveringen har varit omfattande och inkluderat allt från ytskikt, möbler och belysning till ljud- och ljusteknik. Förutom upprustning av konferensrum och konsertsalar har även nya flexibla foajéytor för servering, mingel, möten och aktiviteter tagit form. Allt har gjorts med hållbarhet i åtanke.
”Genom bra samarbeten med leverantörer som erbjuder cirkulära tjänster har vi återanvänt befintlig inredning och restaurerat möbler. Bara genom återbruk och renoveringen av möbler och befintligt golv har vi gjort en besparing på över 15 ton co2. Vi har velat skapa en hållbar och attraktiv mötesplats.” Säger Tina Myrén, förvaltningskoordinator på JKPG Fast.
Verksamheterna och bolagen bakom
Verksamheten som inryms i Jönköping Konsert & Kongress består av två olika delar. Destination Jönköping står för konsertverksamheten medan Elmia driver kongress- och konferensverksamheten. Att vara två bolag i ett och samma hus skapar stora möjligheter och ger en mötesplats med bredd.
”Som systerbolag inom kommunen har vi olika uppdrag men ett gemensamt mål att sätta Jönköping på kartan. Något som realiseras i och med detta projekt. Tillsammans skapar vi en unik destination som är öppen för alla och som gör Jönköping till en kulturell och affärsmässig knutpunkt.” Säger Camilla Fritz, chef konsertverksamheten.
”Nu kan vi äntligen på riktigt hälsa välkommen till Jönköping Konsert & Kongress. Vi driver arbetet med att skräddarsy konferenser, kongresser och företagsevent för sällskap från allt mellan 6 till 1500 deltagare. Nu ser vi fram emot att både befintliga och nya kunder ska få upp ögonen för de möjligheter för strategiska och kvalitativa möten och evenemang vi kan erbjuda.” Säger Adam Svensson, avdelningschef på Elmia.
Ett nytt varumärke som stärker husets roll som destination
Parallellt med renoveringen har ett varumärkesarbete genomförts. I arbetet har man strävat efter att göra en förflyttning från fastighet till destination och huset har därmed fått en egen identitet, nytt namn och ett helt nytt utseende.
Det nya varumärket har Destination Jönköping, Elmia och JKPG Fast samarbetat om att ta fram. Kunder och besökare kommer bland annat att mötas av en ny gemensam webbplats och bolagen kommunicerar tillsammans via gemensamma konton i sociala medier.
Som en del av det nya varumärkesarbetet är målet att vara ständigt aktuella genom att skapa förutsättningar för innovation, kreativitet och inspiration.
Möjligheter i gemensamt arbete framåt
Renoveringen har pågått i faser under två års tid. Besökare som varit på konserter, möten eller event i huset under tiden har sett det växa fram och tagit del av lokalernas möjligheter.
När renoveringen stod klar nu under hösten – bjöds näringsidkare och berörda aktörer i Jönköping in till ett evenemang i november där man fick utforska förbättringarna som genomförts och höra om samarbetet. I och med det är Jönköping Konsert & Kongress invigt. Det blir startskottet för det gemensamma arbetet under det nya varumärket.
Läs mer om Jönköping på Turismnytt här.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-