-
Jönköping Konsert & Kongress – en uppdaterad mötesplats
Nu står Jönköping Konsert & Kongress klart, ett totalrenoverat och uppdaterat konsert- och kongresshus. En plats för inspirerande, glädjefyllda och givande upplevelser. Huset, som tidigare benämnts som ”Elmia kongress- och konserthus” eller ”Jönköpings konserthus”, har också fått ett helt nytt varumärke.
Renoveringen har varit mycket omfattande
Under våren 2021 gick Destination Jönköping, Elmia och Jönköping kommuns Fastighetsutveckling in i ett gemensamt projekt för att renovera och uppgradera konsert- och kongresshuset på Elmia.
Huset, som ägs av JKPG fast, invigdes 1990 och i över 30 år har fastigheten tjänat staden och tillresta besökare väl. Det har varit en välbesökt mötesplats som året runt fyllts med allt från konserter, kongresser, konferenser och möten. Nu fanns det behov av att rusta upp anläggningen för att fortsatt vara en attraktiv plats för konserter och olika event.
Renoveringen har varit omfattande och inkluderat allt från ytskikt, möbler och belysning till ljud- och ljusteknik. Förutom upprustning av konferensrum och konsertsalar har även nya flexibla foajéytor för servering, mingel, möten och aktiviteter tagit form. Allt har gjorts med hållbarhet i åtanke.
”Genom bra samarbeten med leverantörer som erbjuder cirkulära tjänster har vi återanvänt befintlig inredning och restaurerat möbler. Bara genom återbruk och renoveringen av möbler och befintligt golv har vi gjort en besparing på över 15 ton co2. Vi har velat skapa en hållbar och attraktiv mötesplats.” Säger Tina Myrén, förvaltningskoordinator på JKPG Fast.
Verksamheterna och bolagen bakom
Verksamheten som inryms i Jönköping Konsert & Kongress består av två olika delar. Destination Jönköping står för konsertverksamheten medan Elmia driver kongress- och konferensverksamheten. Att vara två bolag i ett och samma hus skapar stora möjligheter och ger en mötesplats med bredd.
”Som systerbolag inom kommunen har vi olika uppdrag men ett gemensamt mål att sätta Jönköping på kartan. Något som realiseras i och med detta projekt. Tillsammans skapar vi en unik destination som är öppen för alla och som gör Jönköping till en kulturell och affärsmässig knutpunkt.” Säger Camilla Fritz, chef konsertverksamheten.
”Nu kan vi äntligen på riktigt hälsa välkommen till Jönköping Konsert & Kongress. Vi driver arbetet med att skräddarsy konferenser, kongresser och företagsevent för sällskap från allt mellan 6 till 1500 deltagare. Nu ser vi fram emot att både befintliga och nya kunder ska få upp ögonen för de möjligheter för strategiska och kvalitativa möten och evenemang vi kan erbjuda.” Säger Adam Svensson, avdelningschef på Elmia.
Ett nytt varumärke som stärker husets roll som destination
Parallellt med renoveringen har ett varumärkesarbete genomförts. I arbetet har man strävat efter att göra en förflyttning från fastighet till destination och huset har därmed fått en egen identitet, nytt namn och ett helt nytt utseende.
Det nya varumärket har Destination Jönköping, Elmia och JKPG Fast samarbetat om att ta fram. Kunder och besökare kommer bland annat att mötas av en ny gemensam webbplats och bolagen kommunicerar tillsammans via gemensamma konton i sociala medier.
Som en del av det nya varumärkesarbetet är målet att vara ständigt aktuella genom att skapa förutsättningar för innovation, kreativitet och inspiration.
Möjligheter i gemensamt arbete framåt
Renoveringen har pågått i faser under två års tid. Besökare som varit på konserter, möten eller event i huset under tiden har sett det växa fram och tagit del av lokalernas möjligheter.
När renoveringen stod klar nu under hösten – bjöds näringsidkare och berörda aktörer i Jönköping in till ett evenemang i november där man fick utforska förbättringarna som genomförts och höra om samarbetet. I och med det är Jönköping Konsert & Kongress invigt. Det blir startskottet för det gemensamma arbetet under det nya varumärket.
Läs mer om Jönköping på Turismnytt här.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-