-
Junsele först ut med hotelletablering tillsammans SONO Group
När Sydkoreas största hotell- och resekoncern Sono Group med över 12 miljoner gäster varje år, expanderar i Europa väljer de först ut Junsele i Sollefteå kommun och Höga Kusten.
I somras besökte en delegation från Sono Group Sverige med ambitionen att under hösten gå vidare med konkreta affärsmöjligheter. Kort därefter bjöds representanter från ”The High Coast Region ” till Sydkorea för att träffa representanter för bolaget. I lördags anlände representanter från SONO för att besöka vårt område.
– Känns som att komma hem, var det som diskuterades vid frukostbordet redan första dagen berättar Bengt Högberg från High Coast Invest som tillsammans med Business Sweden, Höga Kusten Destinationsutveckling, Destination Sundsvall och kommunerna har gjort ett innehållsrikt program för gästerna.
– Vi har och kommer under dessa tre dagar i vår region, skapa 15 affärsmöten mellan oss och SONO Group, fortsätter Bengt.
Första avtalet undertecknat
Besöket har bland annat resulterat i att parterna Junsele Wilderness och SONO Group undertecknade ett så kallat ”letter of intent”, där parterna gemensamt förbinder sig att gå vidare i förhandlingarna. Medan parterna förhandlar om affärsuppgörelsen jobbar Sollefteå kommun vidare med sådant som mark- till VA-frågor för att möjliggöra anläggandet av en ny hotellanläggning i Junsele.
Junsele Wilderness starka män är Robert Bronett och Ulf Henriksson – ett team som, tillsammans med den djurkultur och den oexploaterade naturen, har imponerat på SONO Group så mycket att ett första hotell är under igångsättande.
– Så stolt över att få vara med på resan i detta utvecklingsprojekt, berättar Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling. Vi bygger vidare på våra USP:ar natur, friluftsliv och gemenskap – och ser framemot ytterligare givande dialoger med fler entreprenörer.
Olika utvecklingsmöjligheter diskuteras
Förutom besöksnäringen diskuteras spännande forsknings- och industriprojekt framför allt inom textilindustrin. Och helt säkert kommer fler nyheter att presenteras framöver – var så säkra !
- Text: Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Höga Kusten Destinationsutveckling
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-