lördag 15 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
    • Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
  • Platsannonser:
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Kickstart Linköping
    2021-03-22 17:18

    Kickstart Linköping och nio idéer som borde bli verklighet

    Kickstart Linköping – Linköpings kommuns satsning på att få igång hjulen i besöksnäringen efter pandemin – är i full gång. I samband med detta har Linköpings besöksnäringsbolag Visit Linköping & Co tagit fram en lista med idéer som skulle kunna bli verklighet i Linköping.

    Syftet är att inspirera aktörer att göra verklighet av idéerna.

    Linköpings kommun investerar

    Genom Kickstart Linköping investerar Linköpings kommun 10 miljoner kronor under 2021 och 2022 i insatser som bidrar till att turister ska vilja besöka Linköping på både kort och lång sikt.

    Företag kan ansöka om medel för att utveckla nya produkter eller för att investera i större utvecklingsprojekt.

    “Även i sommar förväntas svenskarna resa mycket i Sverige och det stora intresset för naturupplevelser och det småskaliga och hållbara är här för att stanna. Genom att erbjuda fler attraktiva upplevelser kan vi få besökarna att stanna längre tid på samma plats, vilket både är bra för miljön och för våra besöksnäringsaktörer.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co och operativ ansvarig för Kickstart.

    Idéer som har stor potential

    Flera företag har redan kommit in med bra produktidéer som fått Kickstartstöd, men Visit Linköping & Co ser potential för fler ansökningar. För att ytterligare stimulera idéer till ansökningar har bolaget satt ihop en lista över reseanledningar, produkter och erbjudanden som de ser saknas i Linköping idag, och som bedöms ha stor potential.

    Listan är inriktad på privatresemarknaden, där Linköping behöver vässa sig ytterligare för att attrahera den ökande mängden inhemska resenärer.

    “Vi vet att det finns många duktiga entreprenörer och företagare där ute som kan inspireras av idéerna eller har ännu bättre idéer. Det är helt enkelt läge att prova sådant som tidigare inte ansetts vara möjligt. För nya reseanledningar finns det goda möjligheter till stöd genom Kickstart Linköping, där vi särskilt premierar hållbara och innovativa produkter och nya samarbeten mellan aktörer.” Fortsätter Jörgen Nilsson.

    Visit Linköping & Co:s lista över önskeprodukter i Linköping

    ♦ Övernattning i träd
    Efterfrågan på annorlunda naturboenden verkar omättlig. Allt från lyxigare varianter till enklare. Vindskydd, trädkojor, husbåtar eller tältkåtor – ju mer udda design desto bättre!

    ♦ Färdiga turer för naturnybörjare eller Robinson-wannabees
    Ute är det nya inne sägs det. Och Linköping har både öar, vackra sjöar och mörka skogar. Då allt fler familjer ger sig ut i naturen har ett stort sug skapats även hos naturovana föräldrar att ge sina barn en äkta nära naturen-semester. På andra änden av skalan finns de lite mer hardcore naturfantasterna som kanske istället söker en tuff överlevnadsupplevelse. Vilken än målgruppen är ska det vara enkelt att boka, bekvämt och välpaketerat.

    ♦ Tematiserat hotel
    Då slaget om besökarna blir allt hårdare, behöver boendeanläggningar och hotell bli mer än bara en plats där man sover. Visst vore det fantastiskt att övernatta i ett helt hotell inspirerat av flyg, kända artister eller sagofigurer? Givetvis paketerat med digitala upplevelser på samma tema.

    ♦ Hubbar för naturupplevelser
    Förra sommaren såg vi en explosionsartad ökning av cykelturer längs Göta kanal och paddling och vandring stod högt på många svenskars agenda. Drömmen vore fler ”naturhubbar” att utgå ifrån där besökaren har tillgång till allt från matupplevelser, vandring, mtb-cykling, paddling och boende. Kryddat med tjänster som bagagetransport, matpaket eller cykelhämtning.

    ♦ Fler aktiviteter vid kanalerna och våra sjöar
    Ibland sägs det att Linköping saknar vatten. Men faktum är att vi har inte bara en, utan två, kanaler, vilket gör oss smått unika. Lägg därtill fantastiska sjösystem i anslutning till kanalerna. Det finns stor potential att nyttja vattnet och dess omgivningar för aktiviteter i vatten och på land. Flytande kiosker, nya båtturer, nya vattensporter, båtuthyrning, vinteraktiviteter. Allt är möjligt!

    ♦ Nya dragare i citykärnan
    Linköpings citykärna har blivit prisad flera gånger, men för att hålla sig relevant och intressant behöver nya upplevelser adderas – inte minst i e-handels- och distansarbetstider där butikslokaler annars riskerar att bli tomma. Ju mer unikt desto bättre. Takvandringar, lokala och exotiska smakupplevelser, pub med flygtema, linbana genom stan, zipline från Belvederen, världens längsta loppis, nya mötesplatser, Guide Michelin-prisad restaurang, virtuella eller fysiska lekparker – endast fantasin sätter gränser!

    ♦ Fler ställplatser
    Förra sommaren dök det upp husbilar i alla vrår och vi såg dem överallt längs vägarna. Efterfrågan på attraktiva ställplatser är stor och det finns ett fortsatt stort behov av nya ställplatser både i centrala och mer lantliga lägen.

    ♦ Digitala upplevelser till nästa nivå
    Digitala guidningar med inslag av Augmented eller Virtual reality finns redan idag. Men vad finns bortom detta? Linköping är staden där du möter framtiden och kryllar av innovativa teknikföretag. Detta behöver få genomslag även för att förhöja upplevelser för våra besökare såväl på landsbygd som i stad. Inte för teknikens egen skull, utan för upplevelsens!

    ♦ Smidigare bokning
    Idag är det en självklarhet för många att en produkt ska finnas bara ett klick bort och vara enkel att boka digitalt. Tyvärr är det inte alltid så inom besöksnäringen. Vi efterlyser därför teknik och plattformar som är enkla att använda både för den enskilde företagaren och för kunden. Helt enkelt bättre digital infrastruktur.

    Mer information om Kickstart Linköping finns här.

    • Text: Visit Linköping & Co
    • Foto: Visit Linköping & Co
    Tweet
  • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik, delar av Parks and Resorts, har alla slagit besöksrekord under årets Halloween event.
    2025-11-15 19:55

    Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.

  • Regeringens förslag till ett nytt resegarantisystem riskerar att slå hårt mot små bussresearrangörer enligt Sveriges bussföretag som är en del av Transportföretagen.
    2025-11-14 01:59

    Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer

    Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.

  • Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandeförmåga.
    2025-11-14 00:22

    +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

    Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.

  • Läckö Slott vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025
    2025-11-13 21:28

    Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott

    Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)

  • Nordic Connect Travel tar sig an Outdoor Festivals B2B-del
    2025-11-13 11:30

    Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen

    Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel

  • Swedavias styrelse har utsett Mats Johannesson till ny VD och koncernchef för företaget.
    2025-11-12 17:28

    Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia

    Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.

  • Husbil och cyklister - besöksnäring
    2025-11-10 06:32

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

    Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ

  • Naturturismföretagen och Travel News premierar det företag som bäst levandegör ekoturism via Grand Travel Award Ekoturismpriset.
    2025-11-09 22:06

    Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026

    Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.

  • Louise Bjurenvall ny kommersiell chef på Resize Design
    2025-11-09 21:51

    Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

    Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall

  • Debattartikel om Värmlands infrastruktur
    2025-11-09 21:23

    Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige

    En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-07 18:37

      1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

      Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...

    • 2025-11-10 06:32

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...

    • 2025-11-06 23:54

      Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

      Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...

    • 2025-11-09 21:51

      Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

      Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet