-
Kommuner som får stöd att stärka sin attraktionskraft
Tio kommuner i Sverige får projektstöd för att stärka sin attraktionskraft. Det är Tillväxtverket som har beviljat projektstöden. Parallell forskning kommer att göras av Linköpings universitet.
De projekt som har blivit utvalda och som rör besöksnäringsfrågor är:
Besökslandet – Överkalixmodellen
Sökt belopp: 2 250 000Projektperiod: 2015-07-01-2018-06-30
Aktiviteter:
- utveckla bra sälj- och marknadsorganisationer i regionen, som samordnar och utvecklar regionen som destination
-
arbeta med attitydförändring kring samverkan, stolthet och attraktivitet
-
arbeta med att få fram platsunika entreprenörer som stärker Överkalix som attraktiv destination
-
utveckla en processmodell för kommuntjänstemäns arbete tillsammans med olika lokala aktörer för att stärka attraktionskraften
Stärkt lokal attraktionskraft – Munkedal
Sökt belopp: 1 437 500
Projektperiod: 2015-11-01–2018-11-01
Aktiviteter:
- Med olika analyser som grund bör en lokal strategi för besöksnäringen tas fram
- Attraktiva besöksmål kan utvecklas och göras kända i samverkan med nya och gamla entreprenörer inom besöksnäringen
- Att genom ett antal olika analyser och dialogmöten med lokala utvecklingsgrupper, föreningsliv och näringsliv ta fram strategier och handlingsplaner för att långsiktigt kunna systematisera arbetet med att stärka den lokala attraktionskraften och skapa förutsättningar för tillväxt för både näringslivet och Munkedals kommun samt i förlängningen för hela Västra Götalands Län genom erfarenhetsspridning
Besöksnäringen i översiktsplanen – ett medel för stärkt lokal attraktionskraft
Kommun: FlenStöd: 1.000.000 kronor
Projektperiod: 2015-08-01–2017-06-30
Bakgrund: Under åren 2013 och 2014 har Flen ökat omsättningen i besöksnäringen med 30%. Kommunen erbjuder ett rikt kulturarv och ett sjörikt landskap.
Aktiviteter:
- ta fram underlag för att kunna underlätta för etablering av nya verksamheter
- kartlägga behov, önskemål och möjligheter till utveckling
- se på möjligheter på platser för olika verksamheter
- genom fysisk planering underlätta för besöksnäringens utveckling
Övriga projekt, som inte rör besöksnäringen är:
- Stärkt lokal attraktionskraft – Östhammar
- Stadsplan Haninge
- Gotland attraktionskraft och tillväxt
- Framtidsbygget – en hel kommun
- Attraktivt företagsklimat
- Integrerad process för samordning och visualisering av samhällsplaneringen
- SLUS – Social lokal utvecklingsstrategi för Vimmerby kommun
Källa: Tillväxtverket
- Text: Maria Lindqvist
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-