-
Kommuner som får stöd att stärka sin attraktionskraft
Tio kommuner i Sverige får projektstöd för att stärka sin attraktionskraft. Det är Tillväxtverket som har beviljat projektstöden. Parallell forskning kommer att göras av Linköpings universitet.
De projekt som har blivit utvalda och som rör besöksnäringsfrågor är:
Besökslandet – Överkalixmodellen
Sökt belopp: 2 250 000Projektperiod: 2015-07-01-2018-06-30
Aktiviteter:
- utveckla bra sälj- och marknadsorganisationer i regionen, som samordnar och utvecklar regionen som destination
-
arbeta med attitydförändring kring samverkan, stolthet och attraktivitet
-
arbeta med att få fram platsunika entreprenörer som stärker Överkalix som attraktiv destination
-
utveckla en processmodell för kommuntjänstemäns arbete tillsammans med olika lokala aktörer för att stärka attraktionskraften
Stärkt lokal attraktionskraft – Munkedal
Sökt belopp: 1 437 500
Projektperiod: 2015-11-01–2018-11-01
Aktiviteter:
- Med olika analyser som grund bör en lokal strategi för besöksnäringen tas fram
- Attraktiva besöksmål kan utvecklas och göras kända i samverkan med nya och gamla entreprenörer inom besöksnäringen
- Att genom ett antal olika analyser och dialogmöten med lokala utvecklingsgrupper, föreningsliv och näringsliv ta fram strategier och handlingsplaner för att långsiktigt kunna systematisera arbetet med att stärka den lokala attraktionskraften och skapa förutsättningar för tillväxt för både näringslivet och Munkedals kommun samt i förlängningen för hela Västra Götalands Län genom erfarenhetsspridning
Besöksnäringen i översiktsplanen – ett medel för stärkt lokal attraktionskraft
Kommun: FlenStöd: 1.000.000 kronor
Projektperiod: 2015-08-01–2017-06-30
Bakgrund: Under åren 2013 och 2014 har Flen ökat omsättningen i besöksnäringen med 30%. Kommunen erbjuder ett rikt kulturarv och ett sjörikt landskap.
Aktiviteter:
- ta fram underlag för att kunna underlätta för etablering av nya verksamheter
- kartlägga behov, önskemål och möjligheter till utveckling
- se på möjligheter på platser för olika verksamheter
- genom fysisk planering underlätta för besöksnäringens utveckling
Övriga projekt, som inte rör besöksnäringen är:
- Stärkt lokal attraktionskraft – Östhammar
- Stadsplan Haninge
- Gotland attraktionskraft och tillväxt
- Framtidsbygget – en hel kommun
- Attraktivt företagsklimat
- Integrerad process för samordning och visualisering av samhällsplaneringen
- SLUS – Social lokal utvecklingsstrategi för Vimmerby kommun
Källa: Tillväxtverket
- Text: Maria Lindqvist
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-