-
Intervju med en kommunikationsexpert
Jonas Ingre
VD och Creative Director, You Are HereSå möter du kommunikationsutmaningarna i besöksnäringen
Hej Jonas, Du driver design- och reklambyrån You Are Here som arbetar med destinationer, hotell och turism – vilka kommunikationsutmaningar har branschen idag?
Det sociala är helt klart en ny värld som förändrar hur varumärken tidigare byggt upp kommunikationen inom turism och besöksnäring. I sociala kanaler fattar vi inte bara besluten, vi bokar, kontaktar och gör upp hela affären tillsammans med vänner och arbetskamrater. Instagram och Tripadvisor är nya gästboken och Facebook har blivit den nya receptionen.
Hur ska man hänga med?
Sociala kanaler växer. Branschen behöver förstå att det inte är en kanal bara för att väcka uppmärksamhet utan också för att kommunicera i det dagliga med gästerna. Var med när nya uppdateringar kommer, testa, lär er och utvecklas! Att säga att det inte är för just ert företag är som att säga att momsdeklaration inte är för er.
Vilka misstag gör företagarna i dagsläget?
Det vanligaste misstaget är att man blandar ihop hur man sköter sitt privata flöde och hur man sköter sin verksamhets. Det som funkar att dela med sina vänner funkar inte att dela med sina kunder. Den stora frågan är dock hur man skapar ett innehåll som kunderna vill följa. Fler borde ställa sig frågan ”Varför ska gästerna följa oss?” eller kanske till och med ”På vilket sätt har vi rätt att ta upp människors tid?”. Att välja bort ett varumärkes kommunikation har aldrig varit lättare, så skapa kommunikation som gästerna verkligen vill ha.
Vad är det bästa med alla nya möjligheter som ges?
Att alla i besöksnäringen kan konkurrera globalt! Det är helt fantastiskt och var i princip omöjligt för bara tio år sedan. Det är också fantastiskt att gästerna får mer makt, det gör hela branschen gott och de som förstår det kommer göra strålande affärer i framtiden!
Vill du få fler tips att använda i ditt kommunikationsarbete? Besök Jonas blogg här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: You Are Here
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs
Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...
-
-
Gästbloggare
-