-
Kungliga Djurgården – unikt samarbete ger kurs om destinationen
Kungliga Djurgården, en av Sveriges främsta reseanledningar, inleder ett unikt samarbete med Högskolan Dalarna. Tillsammans lanserar de Sveriges första högskolekurs med fokus på en specifik destination: Kungliga Djurgården – Platsen och besöksnäringen. Syftet är att stärka kunskapen om en bransch där kultur, upplevelser och hållbarhet samverkar för att skapa attraktiva och konkurrenskraftiga platser.
Utgångspunkten är enkel – det bästa sättet att förstå plats- och destinationsutveckling är att studera ett konkret exempel. Och vad kan vara bättre än Djurgården?
Kursen skapar en ny modell för kunskapsutveckling
Djurgården lockar årligen 15 miljoner besökare från hela världen till sina 22 museer, trädgårdar, slott, nöjespark, musikscener och restauranger. Som en av Skandinaviens mest betydelsefulla besöksmål är Djurgården inte bara ett älskat utflyktsmål för Stockholmare, utan också en destination som bidrar till att sätta staden och Sverige på den internationella kartan.
Besöksnäringen är en av Sveriges snabbast växande sektorer. Men den saknar ofta den akademiska förankring som andra branscher har. Den nya högskolekursen på 5 högskolepoäng, som startar våren 2025 ska ändra detta. Den ska ge en djupare förståelse för hållbar destinationsutveckling, värdskap och platsens roll i samhällsutvecklingen.
”Besöksnäringen är central för Sveriges attraktionskraft och ekonomiska utveckling, men den saknar ofta en akademisk struktur. Med den här kursen bygger vi en bro mellan teori och praktik och skapar en ny modell för kunskapsutveckling inom turism och kulturupplevelser.” Säger Maria Thulemark, lektor och engagerad vid Centrum för Besöksnäringsforskning vid Högskolan Dalarna
Samarbetet lyfter även besöksnäringens betydelse
Turism och upplevelseindustrin står inför stora utmaningar. Med ökade krav på hållbarhet och konkurrenskraft. Kungliga Djurgården har redan etablerat sig som en av världens mest hållbara storstadsdestinationer och fick 2024 åter Green Destinations Platinum Award för sitt arbete.
”Attraktivitet och konkurrenskraft byggs med kunskap. Vi vill stärka alla som arbetar med Djurgården och hela besöksnäringen, från kulturinstitutioner och upplevelseaktörer, till de som helt enkelt brinner för Djurgården. Detta samarbete lyfter näringens betydelse och ger viktiga nya verktyg för framtiden.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Utbildningen är öppen för alla och startar den 3 april. Den består av 3 fysiska träffar på Djurgården + digitala moment. Antagningen är öppen nu och platserna är begränsade. Läs mer om kursen och ansök till den här.
Här kan ni läsa mer om Djurgården på Turismnytt.
- Text: Kungliga Djurgårdens Intressenter
- Foto: Johan Danielson/KDI
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig.
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping. Ta del av roliga aktiviteter med en Halloween-twist i city.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024
-
Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande
Förbundet välkomnar att frågan om Arlandas konkurrenskraft har utretts, men menar att betänkandet underskattar bussens betydelse
-
Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla
Under året har Postmuseum återetablerat sig som en levande mötesplats i hjärtat av Gamla stan och lockat både återkommande och nya besökare
-
Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards
Priset hedrar visionära kvinnor i hela Norden som förändrar tekniklandskapet genom innovation, ledarskap och påverkan.
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
Susanne Andersson fick ta emot JHT's Hederspris 2025 och Årets eldsjälar inom turismen i Jämtland Härjedalen 2025 blev Jämtland och Härjedalens Fjällräddare
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund
För femte året i rad arrangerade Jämtland Härjedalen Turism, den så kallade Turismdagen med utdelning av pr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende samt S...
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
I september 2025 ökade antalet belagda hotellrum med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024....
-
Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards
Anu Ala-Outinen, grundare av Moder, har tilldelats Årets entreprenör vid det prestigefy...
-
-
Gästbloggare
-