-
Kungliga Djurgården – unikt samarbete ger kurs om destinationen
Kungliga Djurgården, en av Sveriges främsta reseanledningar, inleder ett unikt samarbete med Högskolan Dalarna. Tillsammans lanserar de Sveriges första högskolekurs med fokus på en specifik destination: Kungliga Djurgården – Platsen och besöksnäringen. Syftet är att stärka kunskapen om en bransch där kultur, upplevelser och hållbarhet samverkar för att skapa attraktiva och konkurrenskraftiga platser.
Utgångspunkten är enkel – det bästa sättet att förstå plats- och destinationsutveckling är att studera ett konkret exempel. Och vad kan vara bättre än Djurgården?
Kursen skapar en ny modell för kunskapsutveckling
Djurgården lockar årligen 15 miljoner besökare från hela världen till sina 22 museer, trädgårdar, slott, nöjespark, musikscener och restauranger. Som en av Skandinaviens mest betydelsefulla besöksmål är Djurgården inte bara ett älskat utflyktsmål för Stockholmare, utan också en destination som bidrar till att sätta staden och Sverige på den internationella kartan.
Besöksnäringen är en av Sveriges snabbast växande sektorer. Men den saknar ofta den akademiska förankring som andra branscher har. Den nya högskolekursen på 5 högskolepoäng, som startar våren 2025 ska ändra detta. Den ska ge en djupare förståelse för hållbar destinationsutveckling, värdskap och platsens roll i samhällsutvecklingen.
”Besöksnäringen är central för Sveriges attraktionskraft och ekonomiska utveckling, men den saknar ofta en akademisk struktur. Med den här kursen bygger vi en bro mellan teori och praktik och skapar en ny modell för kunskapsutveckling inom turism och kulturupplevelser.” Säger Maria Thulemark, lektor och engagerad vid Centrum för Besöksnäringsforskning vid Högskolan Dalarna
Samarbetet lyfter även besöksnäringens betydelse
Turism och upplevelseindustrin står inför stora utmaningar. Med ökade krav på hållbarhet och konkurrenskraft. Kungliga Djurgården har redan etablerat sig som en av världens mest hållbara storstadsdestinationer och fick 2024 åter Green Destinations Platinum Award för sitt arbete.
”Attraktivitet och konkurrenskraft byggs med kunskap. Vi vill stärka alla som arbetar med Djurgården och hela besöksnäringen, från kulturinstitutioner och upplevelseaktörer, till de som helt enkelt brinner för Djurgården. Detta samarbete lyfter näringens betydelse och ger viktiga nya verktyg för framtiden.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Utbildningen är öppen för alla och startar den 3 april. Den består av 3 fysiska träffar på Djurgården + digitala moment. Antagningen är öppen nu och platserna är begränsade. Läs mer om kursen och ansök till den här.
Här kan ni läsa mer om Djurgården på Turismnytt.
- Text: Kungliga Djurgårdens Intressenter
- Foto: Johan Danielson/KDI
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i hög grad präglas av ett intresse för naturupplevelser och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i hela 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens exportsatsande destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
I denna debattartikel tar Linda Vismer upp att vi behöver tänka på ett annat sätt när det gäller semester.
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket. Tack vare kontakt med svenska Nordic Husky Farm via JHT:s projekt Välkommen åter.
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
-
Gästbloggare
-