-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Dubbla VM gav extra skjuts för julmånad
Året avslutades med en decembermånad då efterfrågan på hotellboende pekade uppåt. Världsmästerskapen i handboll och hockey bidrog starkt och sammantaget kommer 2023 sätta rekord med 5,5 miljoner gästnätter. Den sista månadsrapporten för 2023 blickar både bakåt och framåt.
Sammanfattning:
◆ Rekordår i gästnätter för destination Göteborg med stark efterfrågan från Sverige och närmarknader.
◆ Resande fortsätter vara prioriterat och städer visar fortsatt potential för tillväxt.
◆ Upplevelser väntas driva resandet på längre sikt men prisfokus kvarstår under 2024.
◆ Bokningsläget inför första kvartalet är varierande, men totalt sett ligger det på en stabil nivå.
Trendspaning: Så hittar du besökarna som går under radarn.
Evenemang och möten fyllde på hotellen
I början av december spelade Sveriges damer VM i handboll och juniorkronorna startade VM-spelet på annandag jul. Detta märktes tydligt i hotellstatistiken då det såldes 14 procent fler rum än i december förra året. Särskilt stor efterfrågan var det i mellandagarna med över 50 procent högre rumsförsäljning.
Under 2023 genomfördes cirka 60 större möten och kongresser med över 35 000 deltagare från hela världen som Göteborg & Co har värvat eller stöttat.
Rekordår för Göteborg tack vare gynnsamt marknadsläge
Besöksintresset för svenska storstäder från de skandinaviska länderna har varit stabilt över åren. För Göteborg blev det ett rekordår tack vare jubileumsfirandet, ett exceptionellt mötes- och evenemangsår, ökad hotellkapacitet och en svag svensk krona. Det har resulterat i den högsta tillväxten i övernattningar jämfört med andra svenska storstadsregioner.
I Stor-Göteborg har drygt 5,5 miljoner gästnätter gjorts på hotell, vandrarhem och stugbyar. Det är cirka 10 procent fler än både 2022 och 2019. (prognos)
Antalet belagda hotellrum överträffade föregående års nivåer nästan varje månad. Med stark tillväxt även utanför sommarsäsongen. Efterfrågetillväxten har varit i balans med ökad rumskapacitet, vilket bekräftar destinationens attraktionskraft.
Resandet är tillbaka och hememester består
Resandet återhämtade sig markant under 2023. Hela 94 procent av invånarna i de nordiska länderna gjorde en fritidsresa med övernattning, enligt Kairos Travel Trend Report 2023.
De inhemska marknaderna har varit starka i samtliga skandinaviska länder och även resandet till utlandet har börjat närma sig till pre-pandeminivåer för svenskar och norrmän. Danskar reser lika ofta till utlandet som före pandemin.
Förväntan inför 2024 är fler utlandsresor, men också att trenden att semestra i hemlandet består även om det kan bli färre resor än under rekordåret 2023.
Fler danskar och norrmän planerar generellt en privatresa till Sverige jämfört med 2022. Dansk media har publicerat flera artiklar om hur prisvärt Sverige har blivit vilket lockat många på både dagsturer och övernattningar. Danska gästnätter ökade 38 procent från januari till oktober jämfört med 2019.
Småbarnsfamiljer ett säkert kort
Semesterresor till städer har potential att öka generellt för nordiska resenärer, särskilt bland äldre och familjer med äldre barn. Intresset för nöjesparker och vattenland förblir samma som tidigare i de nordiska länderna.
Samtidigt är fler inställda på att minska sina utgifter för barnaktiviteter. Undantaget är de med barn under 7 år, där fler förväntas öka sina utgifter. Småbarnsfamiljer från Norden kan också betraktas som ett säkert kort för Göteborg eftersom många besökt destinationen under de senaste tre åren och intresset verkar bestå.
Upplevelser driver resandet
Fler från Norden tror att de kommer att spendera mer på upplevelser, restaurangbesök och weekendresor. Även mer smala områden som spa, all-inclusive samt resor där mat är den centrala reseanledningen verkar visa större tillväxtpotential bland nordiska resenärer.
Destinationens utbud kommer att stärkas med åretrunt-attraktionerna Liseberg Oceana och World of Volvo. Vidare planeras Karlatornets utsiktsplats öppna under 2025, medan hotelldelen öppnar redan 2024. Maten väntas vara en viktig drivkraft även fortsättningsvis.
Fortsatt prisfokus under det kommande året
På kort sikt handlar besöksnäringens utmaningar dels om att hantera en mer instabil marknad där gäster och besökare fattar sena beslut och ekonomin påverkar dels besökarens konsumtionsutrymme, dels näringens kostnadsnivå vilket utmanar lönsamheten.
Även om många sparar för resor just nu, är fyra av tio invånare i de nordiska länderna fortfarande avvaktande när det gäller att ändra sina resevanor på grund av det rådande ekonomiska läget. Planerade anpassningar innebär främst färre resor, val av billigare destinationer och boende. Ökade semesterkostnader ökar också förväntningarna på service och kvalitet.
Tre av tio från Norden uppger att de inte planerar att ändra sina resvanor på grund av den ekonomiska situationen.
Bokningsläget
Bokningsläget för det kommande kvartalet är blandat. Antalet bokade hotellrum i januari ligger nära nivån från samma månad 2023. Februari ser lovande ut med fler bokade rum jämfört med föregående år, tack vare Båtmässan och Eurohorse. Dock är bokningsläget lägre inför mars.
Totalt sett för första kvartalet verkar antalet bokade rum matcha nivån från 2023. Vilket innebär lägre beläggning till följd av kapacitetsökningar med Lisebergs Curiosa och Draken.
Fakta:
◆ Antal sålda hotellrum ökade med sammanlagd 9 procent under perioden mars-december jämfört med föregående år medan hotellkapaciteten visar en ökning på 10 procent i snitt.
◆ Ökningen under lågsäsongsperioderna mars – maj och september – december var 11 procent vilket kan jämföras med 6 procent under sommaren, enligt Benchmarking Alliance. Men juli är som alltid den viktigaste månaden med över 850 000 gästnätter 2023.
◆ Nyckeltalen för Göteborgs hotellmarknad från det fjärde kvartalet visar på en hyfsat positiv utveckling jämfört med ett år tidigare. Även om snittpriset dämpats lite från förra årets högre nivå och därmed även Revpar har snittbeläggningen varit samma som under kvartal fyra 2022 (63%) med fler sålda hotellrum och högre logiomsättning (+7%).
◆ Besöken från svenska kommuner till Göteborg visar på en ökning med 15 procent under 2023 jämfört med 2019 enligt data från Telia Crowd insights. Detta drivs främst av besök från närregionen och Skåne. Besöken från Stockholms län är tillbaka till nivån innan pandemin.
Källor och merläsning:
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik.
◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Telia Crowd Insights.
◈ Kairos Travel Trend Report 2023 – 4000 intervjuer i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
◈ Hotellmarknadens Konjunkturbarometer december 2023.
◈ Resetrender från Ving inför 2024.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend var Coolcation. Efterfrågan av destinationer och platser med svalare kli...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan, en idrottsfest som invigs tisdag den 24 juni och som kommer att prägla ...
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. P...
-
-
Gästbloggare
-