-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Evenemang och kultur driver efterfrågan under lågsäsong
Efterfrågan ökade under andra halvan av januari och kompenserade för en svag start. Den svaga inledningen beror delvis på starka jämförelsetal från JVM i ishockey 2024. Liknande mönster märks jämfört med januari 2023 då Göteborg hade VM i handboll. Detta bekräftar idrottsevenemangens betydelse för att driva efterfrågan under lågsäsong.
Att hotellefterfrågan ligger på en liknande nivå som förra året bekräftar destinationens starka dragningskraft tack vare ett levande kulturliv på många scener. My Dog på Svenska Mässan och Göteborg Film Festival.
Januari är generellt en svag månad för besöksnäringen jämfört med andra lågsäsongsmånader. Då gäller det att skapa incitament för besökare att välja destinationen. Högst beläggningsgrad i januari de senaste tio åren noterades 2020 då Göteborg stod värd för EM i handboll. Beläggningen nådde då i snitt 65 procent och hotellpriserna ökade med 8 procent jämfört med året innan. Detta enligt data från Benchmarking Alliance.
Högst beläggning bland svenska storstäder
Göteborg hade högre hotellbeläggning under januari än Stockholm och Malmö, enligt data från Benchmarking Alliance. Medan snittpriset för hotellrum sjönk i de andra storstäderna har det i Göteborg legat kvar på ungefär samma nivå som för ett år sedan, och som i januari 2020. Detta har bidragit till att Göteborg inte uppvisar samma nedgång i RevPAR som de andra svenska storstäderna. De senaste årens utmanande ekonomiska läge påverkar dock näringens lönsamhet.
I Köpenhamn, Oslo och Helsingfors märks en motsatt trend med betydligt starkare ökning av både efterfrågan och hotellpriser under januari. I Köpenhamn bidrar ett brett utbud av evenemang och festivaler, som attraherar även internationella besökare, tillsammans med en ökad satsning på nya flyglinjer till den positiva utvecklingen.
Bokningsläget
Bokningsläget under februari till april ligger nära förra årets nivå. Det påverkas av ytterligare kapacitetsökning med Clarion Hotel Karlatornet i höstas som tillförde 300 nya rum.
Inför maj och juni 2025 märks ett betydligt starkare bokningstryck. Drivet av evenemang såsom Göteborgsvarvet, Ullevikonserter. Samt ses en stark efterfrågan under helgerna. För juli är bokningsläget hittills i linje med förra året. Medan september visar ett betydligt bättre bokningsläge. Tack vare flera större möten samt Bokmässan.
Positiv inställning till fler turister i Göteborgsregionen
Invånarna spelar en stor roll som destinationens mest autentiska ambassadörer. De bidrar till att skapa en unik atmosfär och är en viktig målgrupp för den lokala besöksnäringen. En positiv inställning bland invånarna är dessutom central för en hållbar destinationsutveckling.
I höstas gjorde Göteborg & Co en undersökning bland invånare i regionen som visar hög nöjdhet med destinationens utbud. Mat, natur och evenemang väcker störst intresse, men även sevärdheter lockar många. Yngre och barnfamiljer dras i till attraktioner, medan kultur intresserar äldre och ekonomiskt starka grupper. Sju av tio anser att Göteborgsregionen har en varm och välkomnande atmosfär.
Undersökningen visar att invånarna har en generellt positiv inställning till fler turister. Drygt en tredjedel anser att det finns utrymme för fler besökare, medan endast 6 procent har en negativ inställning. Detta speglar en bred acceptans för turismens roll och dess bidrag till regionens utveckling.
En oväntad insikt var att över en tredjedel av invånarna har bott på hotell i regionen under perioden augusti–oktober. Detta var något vanligare bland yngre. Många nya hotell med unika koncept samt fördelaktiga priser har sannolikt bidragit.
Insiktsmaterial
Destinationen tipsar även om nytt insiktsmaterial i Visit Swedens kunskapsbank. Fördjupade analyser av omvärldstrender, svenskars semesterplaner och målgruppsinsikter för nio olika marknader.
◆ Trendspaningar inför 2025.
◆ Svenskars resande nu och 6 månader framåt.
◆ Visit Swedens målgruppsanalys för nio marknader.Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Invånarundersökning Göteborg & Co, oktober 2024. Drygt 1000 intervjuer i representativ webbpanel bland invånare i Göteborgsregionen, 18-75 år.
◈ Hotel Market Update Annordia January 2025.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Nu öppnar naturum Hornborgasjön och Infocenter Trandansen
Den 15 mars öppnar naturum Hornborgasjön och Café Doppingen för säsongen. Den 19 mars öppnar även Infocenter Trandansen.
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet i Göteborg till ett av världens 100 främsta spa – en prestigefylld utmärkelse.
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterade TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på den finns vackra Stockholms skärgård.
-
Kalmar – nu öppnar ansökan till årets sandskulpturfestival
Nu öppnar ansökan till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025, ett unikt evenemang som arrangeras i juli.
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group välkomnar Richard Wiegmann som ny VD. Han ska ta bolaget till nästa nivå av innovation och internationell expansion.
-
Turistrådet Västsverige – lyckat årsmöte för Ett enat Bohuslän
Den 7 mars samlades närmare 70 personer på Smögens Hafvsbad för årsmötet för Ett enat Bohuslän, som är ett unikt samarbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tillväxtverket presenterar nya turismräkenskaper på nationell, regional och kommunal nivå – uppdaterad
OBS! Artikeln baserad på pressmeddelande från Tillväxtverket är nu kompletterad med en lite mer ingående rapport ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Evenemang, men äv...
-
Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3?
För den som följt arbetet med att införa en miljözon klass 3 i Stockholm är det väl bekant att denna process präg...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-