-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Mars månad speglade totalt sett föregående års rekordhöga hotellefterfrågan. I denna månadsrapport uppmärksammas även Göteborgs framstående hållbarhetsarbete.
Stabil efterfrågan med en stark påskhelg
Fram till den 24 mars var efterfrågan något högre än förra årets rekordhöga nivåer i antal belagda hotellrum (+3 procent). Snittpriset nära fjolårets, men något lägre beläggning och RevPAR. Detta beror delvis på tillkomsten av fler hotellrum senaste året.
Veckan före påskhelgen i mars minskade antal sålda rum vilket beror på den stora kongressen om demenssjukdomar som ökade efterfrågan rejält motsvarande vecka 2023. Vecka 11 däremot visar ett uppsving i hotellefterfrågan tack vare Underhållsmässan som i år fokuserade på hållbarhet. Den lockade betydligt fler besökare och utställare jämfört med tidigare år.
Tidig påsk med påsklovet efter helgen i år gör marsjämförelsen något utmanande. Trots dessa kalenderskillnader visar påskhelgsveckan mars 2024 (vecka 13) en anmärkningsvärd ökning på 10 procent i antalet sålda hotellrum jämfört med motsvarande vecka förra året (vecka 14), driven av stark efterfrågan under helgen. Beläggningen nådde höga nivåer. Med 77 procent på långfredagen och 80 procent på påskafton. Vilket placerade Göteborg före Stockholm och Malmö avseende hotellbeläggning.
Vårens nyheter väntas locka till besök
Våren bygger upp förväntningar inför den viktiga sommarsäsongen. April är månaden då Liseberg öppnar nöjesparken och World of Volvo invigs. Föreställningarna av den hyllade musikalen Wicked på GöteborgsOperan under april månad är nästan utsålda.
”Wicked, som hade premiär i höstas har setts av 60 000 personer hittills med en för oss stor andel internationella besökare.” Säger Christina Björklund, VD för GöteborgsOperan (som även utsetts till världens mest hållbara operahus av juryn i International Opera Award).
I mitten av maj slår också Feskekörka upp portarna efter flera års omfattande renovering och blir ett efterlängtat tillskott i mat- och restaurangutbudet i Göteborg. Bokningsläget i april och maj ser hyfsat bra ut medan det är betydligt mer ledig kapacitet i juni och juli under perioderna då de stora konserterna ägde rum förra året och besökarna bokade långt i förväg.
Göteborg lyfts fram av BBC som hållbar destination
Varje år vid den här tiden sammanställs underlaget till Global Destination Sustainability Index (GDSI) där Göteborg placerats i topp sedan starten 2016. Göteborg & Co ansvarar för insamlingen som är ett gediget lagarbete där många är med och bidrar. Besöksnäringen såväl som Staden och delar av näringslivet.
Detta har genom åren skapat mycket uppmärksamhet i internationell media. Häromdagen publicerade brittiska BBC artikeln: Five standout cities making the world a better place. Där Göteborg lyfts fram som den mest hållbara av destinationer.
Ett nytt krav i GDSI i år är att destinationen ska visa att en betydande andel av de tio mest besökt attraktionerna erhåller en tredjepartcertifiering inom miljö eller hållbarhet. Svenska Mässan, GöteborgsOperan och Liseberg, som alla mottagit internationellt erkännande för sitt hållbarhetsarbete, framträder som pionjärer. De erhåller en tredjepartscertifiering enligt ISO standarden. Vilket är ett kvitto på deras engagemang i att kontinuerligt och systematiskt minska verksamhetens miljö- och klimatpåverkan.
Hållbarhetsmedvetna besökare mer benägna att rekommendera destinationen
Nästan hälften av svenska besökare ser Göteborg som en hållbar destination. De uppskattar destinationens utbud och rekommenderar destinationen i högre utsträckning än andra. Bland dem finns fler kvinnor, fler yngre samt fler från Västsverige. Den andra hälften är mer osäkra på Göteborgs hållbarhetsstatus. Särskilt besökare från Stockholm samt besökare i åldersgruppen 41–60 år. Det är vanligare att de kommer under lågsäsong.
Många konsumenter eftersträvar hållbar konsumtion generellt. Men det möts ofta av upplevda hinder i form av bristfällig information, ekonomiska utmaningar eller att hållbart agerande kräver särskilda ansträngningar från besökaren. Andelen svenska besökare som anser att det är enkelt att konsumera hållbart i Göteborg är lägre jämfört med de som uppfattar oss som en hållbar destination (30 procent vs. 46 procent).
Det verkar finnas ett behov av bättre kommunikation kring hållbara valmöjligheter.
Fakta februari & mars:
◆ Under februari 2024 ökade antalet gästnätter med tre procent jämfört med förra året. Vilket var nytt gästnattsrekord för en enskild februarimånad.
◆ Övernattningar från utlandet steg med 24 procent i Göteborgsregionen jämfört med samma månad föregående år. Med en särskilt stark tillväxt från USA och Danmark, som båda uppnådde rekordnivåer.
◆ Utvecklingen av utländska övernattningar i Göteborg står sig starkt i jämförelse med Stor-Stockholm (+16 procent) och Stor-Malmö (+6 procent).
◆ Den svenska marknaden visade en mindre nedgång jämfört med föregående år (-2 procent), men men en betydande ökning jämfört med februari 2019 (+18 procent).
◆ Det totala besöksantalet till Göteborgs Konstmuseum, Röhsska och Stadsmuseet under det första kvartalet 2024 ligger strax under förra årets nivå. Med en marginell minskning på 1,5 procent.
Källor och merläsning:
◈ Vi vill uppmärksamma de värdefulla kunskapsresurserna i VisitSwedens kunskapsbank.
◈ Lagarbete bakom Göteborgs topplats i global hållbarhetsranking – Göteborg & Co.
◈ Video om Göteborgs hållbarhetsarbete.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2023 och 2024.
◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Besökarundersökning Göteborg & Co bland svenskar 18-75 år under april 2023.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön...
-
-
Gästbloggare
-