-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Mars månad speglade totalt sett föregående års rekordhöga hotellefterfrågan. I denna månadsrapport uppmärksammas även Göteborgs framstående hållbarhetsarbete.
Stabil efterfrågan med en stark påskhelg
Fram till den 24 mars var efterfrågan något högre än förra årets rekordhöga nivåer i antal belagda hotellrum (+3 procent). Snittpriset nära fjolårets, men något lägre beläggning och RevPAR. Detta beror delvis på tillkomsten av fler hotellrum senaste året.
Veckan före påskhelgen i mars minskade antal sålda rum vilket beror på den stora kongressen om demenssjukdomar som ökade efterfrågan rejält motsvarande vecka 2023. Vecka 11 däremot visar ett uppsving i hotellefterfrågan tack vare Underhållsmässan som i år fokuserade på hållbarhet. Den lockade betydligt fler besökare och utställare jämfört med tidigare år.
Tidig påsk med påsklovet efter helgen i år gör marsjämförelsen något utmanande. Trots dessa kalenderskillnader visar påskhelgsveckan mars 2024 (vecka 13) en anmärkningsvärd ökning på 10 procent i antalet sålda hotellrum jämfört med motsvarande vecka förra året (vecka 14), driven av stark efterfrågan under helgen. Beläggningen nådde höga nivåer. Med 77 procent på långfredagen och 80 procent på påskafton. Vilket placerade Göteborg före Stockholm och Malmö avseende hotellbeläggning.
Vårens nyheter väntas locka till besök
Våren bygger upp förväntningar inför den viktiga sommarsäsongen. April är månaden då Liseberg öppnar nöjesparken och World of Volvo invigs. Föreställningarna av den hyllade musikalen Wicked på GöteborgsOperan under april månad är nästan utsålda.
”Wicked, som hade premiär i höstas har setts av 60 000 personer hittills med en för oss stor andel internationella besökare.” Säger Christina Björklund, VD för GöteborgsOperan (som även utsetts till världens mest hållbara operahus av juryn i International Opera Award).
I mitten av maj slår också Feskekörka upp portarna efter flera års omfattande renovering och blir ett efterlängtat tillskott i mat- och restaurangutbudet i Göteborg. Bokningsläget i april och maj ser hyfsat bra ut medan det är betydligt mer ledig kapacitet i juni och juli under perioderna då de stora konserterna ägde rum förra året och besökarna bokade långt i förväg.
Göteborg lyfts fram av BBC som hållbar destination
Varje år vid den här tiden sammanställs underlaget till Global Destination Sustainability Index (GDSI) där Göteborg placerats i topp sedan starten 2016. Göteborg & Co ansvarar för insamlingen som är ett gediget lagarbete där många är med och bidrar. Besöksnäringen såväl som Staden och delar av näringslivet.
Detta har genom åren skapat mycket uppmärksamhet i internationell media. Häromdagen publicerade brittiska BBC artikeln: Five standout cities making the world a better place. Där Göteborg lyfts fram som den mest hållbara av destinationer.
Ett nytt krav i GDSI i år är att destinationen ska visa att en betydande andel av de tio mest besökt attraktionerna erhåller en tredjepartcertifiering inom miljö eller hållbarhet. Svenska Mässan, GöteborgsOperan och Liseberg, som alla mottagit internationellt erkännande för sitt hållbarhetsarbete, framträder som pionjärer. De erhåller en tredjepartscertifiering enligt ISO standarden. Vilket är ett kvitto på deras engagemang i att kontinuerligt och systematiskt minska verksamhetens miljö- och klimatpåverkan.
Hållbarhetsmedvetna besökare mer benägna att rekommendera destinationen
Nästan hälften av svenska besökare ser Göteborg som en hållbar destination. De uppskattar destinationens utbud och rekommenderar destinationen i högre utsträckning än andra. Bland dem finns fler kvinnor, fler yngre samt fler från Västsverige. Den andra hälften är mer osäkra på Göteborgs hållbarhetsstatus. Särskilt besökare från Stockholm samt besökare i åldersgruppen 41–60 år. Det är vanligare att de kommer under lågsäsong.
Många konsumenter eftersträvar hållbar konsumtion generellt. Men det möts ofta av upplevda hinder i form av bristfällig information, ekonomiska utmaningar eller att hållbart agerande kräver särskilda ansträngningar från besökaren. Andelen svenska besökare som anser att det är enkelt att konsumera hållbart i Göteborg är lägre jämfört med de som uppfattar oss som en hållbar destination (30 procent vs. 46 procent).
Det verkar finnas ett behov av bättre kommunikation kring hållbara valmöjligheter.
Fakta februari & mars:
◆ Under februari 2024 ökade antalet gästnätter med tre procent jämfört med förra året. Vilket var nytt gästnattsrekord för en enskild februarimånad.
◆ Övernattningar från utlandet steg med 24 procent i Göteborgsregionen jämfört med samma månad föregående år. Med en särskilt stark tillväxt från USA och Danmark, som båda uppnådde rekordnivåer.
◆ Utvecklingen av utländska övernattningar i Göteborg står sig starkt i jämförelse med Stor-Stockholm (+16 procent) och Stor-Malmö (+6 procent).
◆ Den svenska marknaden visade en mindre nedgång jämfört med föregående år (-2 procent), men men en betydande ökning jämfört med februari 2019 (+18 procent).
◆ Det totala besöksantalet till Göteborgs Konstmuseum, Röhsska och Stadsmuseet under det första kvartalet 2024 ligger strax under förra årets nivå. Med en marginell minskning på 1,5 procent.
Källor och merläsning:
◈ Vi vill uppmärksamma de värdefulla kunskapsresurserna i VisitSwedens kunskapsbank.
◈ Lagarbete bakom Göteborgs topplats i global hållbarhetsranking – Göteborg & Co.
◈ Video om Göteborgs hållbarhetsarbete.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2023 och 2024.
◈ Benchmarking Alliance – preliminära hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ Besökarundersökning Göteborg & Co bland svenskar 18-75 år under april 2023.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Fjällmaraton Sälen är fullbokat – växande intresse för löpning
Intresset för fjällträning och löpning fortsätter att växa och lockar många kvinnor. Fjällmaraton Sälen är redan ...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-