-
Lokala företagare tar över Visit Trelleborgs Instagram
Visit Trelleborgs Instagram fylls vanligen av vackra bilder och tips på upplevelser i Trelleborgs kommun. Nu testar bolaget att låta fem lokala aktörer inom besöksnäringen göra en ”takeover”, där de tar över Instagramkontot under en tid och låter följarna få en inblick bakom kulisserna i deras verksamheter.
“Vi vill ge en bild av människorna och kreativiteten som bygger upp vår destination.” Berättar Gabriella Rönnow, destinationsutvecklare på Visit Trelleborg. “Många aktörer inom besöksnäringen har mött stora utmaningar under tiden med alla restriktioner. Vi vill sätta ljuset på de lokala hjältar som istället för att ge upp har utvecklats under pandemin.”
Digital marknadsföring som skapar intresse
En Instagram takeover är en metod inom digital marknadsföring som används för att skapa intressant och engagerande innehåll i sociala medier. Metoden föddes då stora internationella varumärken började samarbeta med välkända profiler på Instagram, så kallade influencers.
“Det handlar inte om reklam, utan att inläggen ska fokusera på aktörernas vardag och deras passion för sina verksamheter. Valet av tidpunkt är strategiskt då Visit Trelleborg aktivt arbetar för att turister och besökare ska upptäcka och besöka oss under nya säsonger.” Berättar Gabriella Rönnow.
Är villiga att satsa på metoden ifall det går bra
Först ut att ta över Visit Trelleborgs Instagram är Hönsinge Hantwerksbryggeri. Med start vecka 38, tisdag-torsdag, bjuder Magnus Servin in kontots följare bakom kulisserna i bryggeriet.
Ölbryggeriets ädla konst och Magnus passion för sitt företag ska väcka nyfikenhet och inspirera till njutningsfyllda besök hos den levande landsbygd som omger Trelleborg.
Under hösten kommer även Hallongården, Slättarps Gård, Trelleborgs Museum och Ting Ute & Inne att göra gästspel på Visit Trelleborgs Instagramkonto. Om metoden faller väl ut planerar bolaget fler takeovers i framtiden.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-