-
Lundkoncernen utser Mikael Ahlerup som ny VD
Lundkoncernen är en av Norges största aktörer inom äventyrsbranschen och i Sverige driver man sedan 2015 Skånes Djurpark. I Norge äger gruppen bl.a. Kongeparken, Lund Tivoli, Jul i Winterland (Oslo) och Lund Gruppen Arrangement (LGA) som arrangerar flera koncept runt om i landet.
För att stärka och utveckla sin position i Sverige och i Norge har Lundkoncernen utsett Mikael Ahlerup till VD för koncernen från och med 1 augusti 2018. Mikael kommer att bidra med många positiva erfarenheter samt inspiration för branschens utveckling.
”Mikael startade den 1 augusti och har tagit stafettpinnen fram till maj nästa år. Vi har jobbat i flera år med att bygga en stark grupp inom upplevelsenäringen i linje med vår vision om att skapa ”Skandinaviens Disney”. Att Mikael tillträder som koncernchef är en del av den planen. Vi alla inom Lund Gruppen-familjen gläder oss till att Mikael startar.” Säger Håkon Lund, en av ägarna i Lund Gruppen.
Gedigen erfarenhet av ledarskap
Mikael Ahlerup har 18 års erfarenhet av ledarskap inom upplevelsenäringen. Bland annat har han arbetat som VD i 10 år för nöjesparken Astrid Lindgrens Värld, varit VD i Orsa Grönklitt samt VD för AIK Fotboll. Mikael har varit en aktiv medlem i Lund Gruppens styrelse under flera år. Hans insatser gjorde även att han 2011 utsågs till Årets Chef i Sverige.
”Genom mitt arbete i deras styrelse har jag haft möjlighet att följa Lund Gruppen på nära håll och är mycket imponerad av deras arbete och utveckling. Att för kommande året få vara med och bidra till utvecklingen av Lundkoncernen samt de enskilda framgångsrika företagen känns väldigt inspirerande och roligt, jag är stolt och glad över förtroendet jag fått.” Säger Mikael Ahlerup, ny koncernchef för Lund Gruppen.
- Text: Skånes Djurpark
- Foto: Skånes Djurpark
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
-
Gästbloggare
-