-
Lundkoncernen utser Mikael Ahlerup som ny VD
Lundkoncernen är en av Norges största aktörer inom äventyrsbranschen och i Sverige driver man sedan 2015 Skånes Djurpark. I Norge äger gruppen bl.a. Kongeparken, Lund Tivoli, Jul i Winterland (Oslo) och Lund Gruppen Arrangement (LGA) som arrangerar flera koncept runt om i landet.
För att stärka och utveckla sin position i Sverige och i Norge har Lundkoncernen utsett Mikael Ahlerup till VD för koncernen från och med 1 augusti 2018. Mikael kommer att bidra med många positiva erfarenheter samt inspiration för branschens utveckling.
”Mikael startade den 1 augusti och har tagit stafettpinnen fram till maj nästa år. Vi har jobbat i flera år med att bygga en stark grupp inom upplevelsenäringen i linje med vår vision om att skapa ”Skandinaviens Disney”. Att Mikael tillträder som koncernchef är en del av den planen. Vi alla inom Lund Gruppen-familjen gläder oss till att Mikael startar.” Säger Håkon Lund, en av ägarna i Lund Gruppen.
Gedigen erfarenhet av ledarskap
Mikael Ahlerup har 18 års erfarenhet av ledarskap inom upplevelsenäringen. Bland annat har han arbetat som VD i 10 år för nöjesparken Astrid Lindgrens Värld, varit VD i Orsa Grönklitt samt VD för AIK Fotboll. Mikael har varit en aktiv medlem i Lund Gruppens styrelse under flera år. Hans insatser gjorde även att han 2011 utsågs till Årets Chef i Sverige.
”Genom mitt arbete i deras styrelse har jag haft möjlighet att följa Lund Gruppen på nära håll och är mycket imponerad av deras arbete och utveckling. Att för kommande året få vara med och bidra till utvecklingen av Lundkoncernen samt de enskilda framgångsrika företagen känns väldigt inspirerande och roligt, jag är stolt och glad över förtroendet jag fått.” Säger Mikael Ahlerup, ny koncernchef för Lund Gruppen.
- Text: Skånes Djurpark
- Foto: Skånes Djurpark
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-