-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan över vattenytan först i mitten av augusti. Men vore det inte fint om ni kunde säkerställa att ni maxat chanserna till höga intäkter. Här kommer några tips för hur ni skapar effektiv marknadsföring och affärsutveckling i sista minuten. Och skulle du hellre föredra att vi gör jobbet får du spana in vår paketdeal nedan.
- Kom igång med Google ads redan imorgon. Mitt allra första tips är att kicka igång Google Ads och att göra det rätt för att få lönsamhet i din annonsering. Jobba inledningsvis bara med smala sökkampanjer.
- Skapa en ren sökkampanj (inte P.Max, inte display, bara sök). Det är för att du ska kunna styra mot de mest lönsamma och viktiga söktermerna.
- Skapa en annons som funkar för hela säsongen
- Titta till den några gånger och inte minst rapporten för ”Söktermer” för att ta bort dem som inte är relevanta.
- Hitta ett nytt samarbete. Jag fick härom dagen höra om en riktigt snygg paketering där fyra fjälldestinationer i Härjedalen gått samman och gör gemensam sak av att locka cyklister till Härliga Härjedalen. Med kampanjen Åtta dagar. Fyra fjällbyar. Oändlig cykling. Skapas ett nytt spännande samarbete som jag kommer att följa. Genom att alla fyra avsätter resurser för att marknadsföra paketet kommer de att nå betydligt fler än om var och en skulle arbeta i silos.
- Länksamarbete. Det behöver inte vara svårare än att ni går samman två företag och erbjuder varsitt litet skyltfönster på varandras hemsidor. En mening om varför ni rekommenderar företag X samt en länk till deras hemsida.
- Sälj presentkort. Finns det någon lönsammare försäljning än presentkort? Det kan vara ett kraftfullt verktyg även under högsäsongen. Erbjud en bonus (t.ex. 10 % extra värde) vid köp, eller skapa specifika presentkortspaket som ”En regnig dag i fjällen” eller ”Lyxig kväll för två”. Gästerna kanske vill ge bort upplevelsen i present – eller spara något till hösten.
- Skapa ett snabbpaket – något färdigt att boka direkt. Gör det lätt att ta beslut. Paketera ihop det du redan erbjuder: en aktivitet, ett boende och en middag – eller en upplevelse för dagen. Skriv tydligt vad som ingår, vad det kostar och hur man bokar. Lägg det på startsidan, sociala medier och på receptionsdisken “Redo för helgen?” kan kanske vara en bra rubrik?
- Fixa en deadline-kampanj i sociala medier. Skapa ett erbjudande som endast gäller för en begränsad period och boosta det lokalt i ditt närområde via sociala medier. Rikta det till både boende i närheten och till folk som befinner sig i er närhet. Exempel: “Endast tisdag -torsdag: 2 för 1 på kvällspaddling med guide och fika!”
- Skicka ett nyhetsbrev till gamla gäster. Du har (förhoppningsvis) en e-postlista. Skicka ett kort, personligt mejl till tidigare gäster – och berätta att ni har något nytt, att platser börjar ta slut, eller att de får något extra om de bokar inom 3 dagar. Det behöver inte vara flashigt, bara tydligt.
- Be om recensioner – medan gästen fortfarande är hos dig. Istället för att hoppas på en recension efteråt – be om den direkt. Skriv en liten skylt, en QR-kod på rummet eller ett sms där du tackar för besöket och ber om ett Google- eller Tripadvisor-omdöme. Det stärker dig inför nästa säsong.
- Höj synligheten på Google Maps (via Google företagsprofil) och TripAdvisor nu. Få kanaler kan så lätt bidra med spontanbesök som Google. Kolla så att din Google företagsprofil är uppdaterad med rätt öppettider, bilder och bokningslänkar. Gå igenom och uppdatera texten och glöm inte att lägga upp ett par nya bilder. Lägg gärna upp en nyhet eller ett erbjudande där också.
- Skapa en fotoram. Sist men inte minst vill jag tipsa om att skapa en plats som inspirerar era besökare att ta en bild hos er. Om ni får fler av era besökare att dela en bild och tagga in er så kommer er digitala räckvidd att öka utan att det kostar er en krona.
Hoppas att några av tipsen passar just er verksamhet!
Kampanjakuten
Behöver du hjälp att hinna med så har vi en sommardeal! Till ett fast pris på 10 000:- ex moms sätter vi upp ett Google Adskonto, gör en sökordsanalys för er samt skapar en optimerad kampanj, utöver det ingår annons eller omnämnanden och länk på två andra resebloggar som förbättrar er SEO och synlighet (varav den ena är bucketlist.nu). Erbjudandet gäller både destination och enskilda företag. 500:- går till Turismnytt för att stötta deras journalistik.
Referenser
Vi på Fjällbyrån hjälper många företag inom besöksnäringen med att förbättra sin synlighet i digitala kanaler. Det senaste året har vi bland annat jobbat med Sunlight Hotel i Nyköping och nyligen har vi inlett ett samarbete med Surfviken – Camping på Västkusten som vi ser fram emot att utveckla. Destination Lofsdalen och Snälltåget är två trogna kunder som vi är stolta och tacksamma att få jobba med.
Erbjudandet gäller bara i juni och endast för 5 företag. Först till kvarn.
Kontakta mig på [email protected] och ange att du är intresserad av erbjudandet! Marcus
Läs mer om Marcus Ståhl och fler av hans blogginlägg på Turismnytt
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
- Kom igång med Google ads redan imorgon. Mitt allra första tips är att kicka igång Google Ads och att göra det rätt för att få lönsamhet i din annonsering. Jobba inledningsvis bara med smala sökkampanjer.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-