-
Veckans profil: Maria Lexhagen, Universitetslektor, ETOUR
Maria Lexhagen, Universitetslektor, ETOUR
Ni på Turismforskningsinstitutet ETOUR i Östersund har precis släppt en ny rapport ”Vintersportorten året runt”. Vad handlar den om?
Den handlar om företags, gästers och fritidsfastighetsägares syn på nuläge och trender för Åres utveckling som året-runt destination. I rapporten finns också en översikt över vad aktuell forskning visar är viktigt för strategisk destinationsutveckling, marknadsföring och management samt konkurrenskraft. Rapporten beskriver också hur några framgångsrika internationella orter som liknar Åre arbetar med produkt och marknadsföring.Vem har beställt rapporten?
Rapporten är ett resultat från projekten Kunskapsbaserad turismutveckling (finansierat av Europeiska Regionala utvecklingsfonden) och Den nya fjällupplevelsen (finansierat av Naturvårdsverket inom ramen för programmet Storslagen fjällmiljö).Vad är syftet med rapporten?
Syftet med rapporten är att utifrån aktuell forskning och omvärldsanalys beskriva nuläge och framtid för en framgångsrik vinterdestination som satsar strategiskt på att bli en framgångsrik året-runt destination.Berätta om trendspaningen i Åre
Utifrån aktuell forskning, omvärldsanalys, fokusgruppintervjuer och enkäter med företag och fritidsfastighetsägare i Åre har fem trender identifierats:- Konsumenternas förändrade beteende för informationsinhämtning och informationsspridning (Mobile life online)
- Människors syn på, beteende mot och uppfattning om klimatförändringar och en hållbar hantering av jordens resurser på ett lokalt plan (Emotionell entusiasm
- Önskan och viljan att uppleva det spektakulära, med känslor och upplevelser som berör alla våra sinnen och på ett eller annat sätt uppfyller de motiv vi har när vi reser (Goosebumps 360)
- Konsumenter har många parallella resemönster och olika behov inom ramen för att resa i olika situationer (Reserebellen)
- Människans benägenhet att konsumera går bortom att styras av ålder, inkomst och utbildning. Energi, självförtroende, intellektualism, vilja att prova nya saker, uppfinningsrikedom, impulsivitet, ledarskap och fåfänga spelar en avgörande roll. (Because I’m worth it)
Berätta om benchmarking Åre
Genom intervjuer och analys av innehåll på webbsajter samt ett studiebesök ger rapporten en bild av sex olika internationellt framgångsrika destinationer (Voss i Norge, Whistler i Kanada, Banff-Lake Louise, Kanada, Queenstown i Nya Zeeland, Saas-Fee i Schweiz och Val Gardena i Italien. Genom att studera andra kan man lära och inspireras men även reflektera utifrån likheter och skillnader.Vilka framgångsfaktorer har identifierats?
- Produkt: t ex ett brett utbud av aktiviteter, kombinerade produkter/paket med flera aktiviteter/upplevelser/boenden, aktiviteter och sport i naturen, aktiviteter på alla nivåer, tillgång till fritt WiFi
- Produktutveckling: Evenemang stödjer utveckling av nya reseanledningar och förlänger säsonger, tydlig effektiv och resurskraftig organisering av destinationen, investeringar i nya reseanledningar, effektiva och enkla lösningar för bokning av aktiviteter, fokuserat kvalitetsarbete
- Marknad: investering i infrastruktur för tillgänglighet till viktiga marknader, många olika parallella segment, nya verktyg för segmentering utifrån t ex livsstil, samarbete med internationella hotellkedjor
- Marknadsföring: tydlig profilering där säsonger stödjer varandra för att stärka varumärket, enkelt boka, ökade resurser för att nå viktiga marknader, flexibilitet i förhållande till förändringar på marknaden, personaliserad marknadsföring via mobila kanaler
- Trender: mer internationell marknad, actionsporter, liftbaserade aktiviteter, lokal kultur & mat, fokus på hållbarhet
Vad skall man tänka på när man förverkligar den framtida potentialen på en destination?
Att det är kunskapen om gästen som gör det möjligt att skapa samverkan utifrån tydlig insikt om gästens behov, profil, beteende och önskningar.Att man skapar resurser för strategisk destinationsutveckling genom nya modeller för finansiering där gästen inkluderas i det öppna destinationssystem av aktörer som definieras utifrån gästens behov och beteende.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Bengt Weilert
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-