-
Veckans profil: Maria Lexhagen, Universitetslektor, ETOUR
Maria Lexhagen, Universitetslektor, ETOUR
Ni på Turismforskningsinstitutet ETOUR i Östersund har precis släppt en ny rapport ”Vintersportorten året runt”. Vad handlar den om?
Den handlar om företags, gästers och fritidsfastighetsägares syn på nuläge och trender för Åres utveckling som året-runt destination. I rapporten finns också en översikt över vad aktuell forskning visar är viktigt för strategisk destinationsutveckling, marknadsföring och management samt konkurrenskraft. Rapporten beskriver också hur några framgångsrika internationella orter som liknar Åre arbetar med produkt och marknadsföring.Vem har beställt rapporten?
Rapporten är ett resultat från projekten Kunskapsbaserad turismutveckling (finansierat av Europeiska Regionala utvecklingsfonden) och Den nya fjällupplevelsen (finansierat av Naturvårdsverket inom ramen för programmet Storslagen fjällmiljö).Vad är syftet med rapporten?
Syftet med rapporten är att utifrån aktuell forskning och omvärldsanalys beskriva nuläge och framtid för en framgångsrik vinterdestination som satsar strategiskt på att bli en framgångsrik året-runt destination.Berätta om trendspaningen i Åre
Utifrån aktuell forskning, omvärldsanalys, fokusgruppintervjuer och enkäter med företag och fritidsfastighetsägare i Åre har fem trender identifierats:- Konsumenternas förändrade beteende för informationsinhämtning och informationsspridning (Mobile life online)
- Människors syn på, beteende mot och uppfattning om klimatförändringar och en hållbar hantering av jordens resurser på ett lokalt plan (Emotionell entusiasm
- Önskan och viljan att uppleva det spektakulära, med känslor och upplevelser som berör alla våra sinnen och på ett eller annat sätt uppfyller de motiv vi har när vi reser (Goosebumps 360)
- Konsumenter har många parallella resemönster och olika behov inom ramen för att resa i olika situationer (Reserebellen)
- Människans benägenhet att konsumera går bortom att styras av ålder, inkomst och utbildning. Energi, självförtroende, intellektualism, vilja att prova nya saker, uppfinningsrikedom, impulsivitet, ledarskap och fåfänga spelar en avgörande roll. (Because I’m worth it)
Berätta om benchmarking Åre
Genom intervjuer och analys av innehåll på webbsajter samt ett studiebesök ger rapporten en bild av sex olika internationellt framgångsrika destinationer (Voss i Norge, Whistler i Kanada, Banff-Lake Louise, Kanada, Queenstown i Nya Zeeland, Saas-Fee i Schweiz och Val Gardena i Italien. Genom att studera andra kan man lära och inspireras men även reflektera utifrån likheter och skillnader.Vilka framgångsfaktorer har identifierats?
- Produkt: t ex ett brett utbud av aktiviteter, kombinerade produkter/paket med flera aktiviteter/upplevelser/boenden, aktiviteter och sport i naturen, aktiviteter på alla nivåer, tillgång till fritt WiFi
- Produktutveckling: Evenemang stödjer utveckling av nya reseanledningar och förlänger säsonger, tydlig effektiv och resurskraftig organisering av destinationen, investeringar i nya reseanledningar, effektiva och enkla lösningar för bokning av aktiviteter, fokuserat kvalitetsarbete
- Marknad: investering i infrastruktur för tillgänglighet till viktiga marknader, många olika parallella segment, nya verktyg för segmentering utifrån t ex livsstil, samarbete med internationella hotellkedjor
- Marknadsföring: tydlig profilering där säsonger stödjer varandra för att stärka varumärket, enkelt boka, ökade resurser för att nå viktiga marknader, flexibilitet i förhållande till förändringar på marknaden, personaliserad marknadsföring via mobila kanaler
- Trender: mer internationell marknad, actionsporter, liftbaserade aktiviteter, lokal kultur & mat, fokus på hållbarhet
Vad skall man tänka på när man förverkligar den framtida potentialen på en destination?
Att det är kunskapen om gästen som gör det möjligt att skapa samverkan utifrån tydlig insikt om gästens behov, profil, beteende och önskningar.Att man skapar resurser för strategisk destinationsutveckling genom nya modeller för finansiering där gästen inkluderas i det öppna destinationssystem av aktörer som definieras utifrån gästens behov och beteende.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Bengt Weilert
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-