fredag 20 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
    • Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • MartinTheorin
    2019-02-27 08:49

    Martin Theorin – Om varför du ska komma till Lounge Summit

     

    Du är projektledare för Lounge Summit i Göteborg den 4 april, Vad är Lounge Summit?

    Lounge Summit är en ny konferens som ingen i branschen får missa!
    Den riktar sig till beslutsfattare på hotell- och konferensanläggningar, men självklart även andra aktörer i vår bransch, såsom Convention Bureaer, PCOer, destinationsföretag med mera. Självklart finns det ämnen som också kommer vara intressanta för andra branscher som säkerhet, ledarskap, hållbarhet, fastigheter, mm.  Lounge Summit är en dag som kommer att ge kunskap, inspiration och bra verktyg att använda i sin verksamhet.

     

    På vilket sätt skiljer sig Lounge Summit från andra seminariedagar i branschen som Hotel Market Seminars och Travel News Studio för att nämna ett par?

    Lounge Summit täcker flera ämnen som berör alla ledningsfunktioner inom hotell och konferensanläggning, det är just det som gör Lounge Summit som en konferens som sticker ut och tillgodoser hela ledningsgruppens/beslutsfattarens behov och intresse.

     

    Har ni några Key Note Speakers som ”sticker ut”?

    VI är mycket stolta över vår Key Note Speaker, Alan Orlob, Vice President, Global Safety & Security Marriott International, som är en mycket erfaren talare inom säkerhet. Det ska bli spännande att höra hans tal ”Protecting Soft Targets in an Uncertain World” som inleder Lounge Summit. Det kommer också bli mycket spännande att höra; Christian Lundén, Nordic Choice, som pratar om ”blockchain” som säljkanal, Lena Bjurner, Scandic om ledarskap/HR, Simon Strandvik, Greentime AB om hållbarhet, för att nämna några. För övrigt så tycker jag att vi har en stark uppställning talare inom alla ämnen.

     

    Finns det något speciellt skäl att ett av era fokusområden är säkerhet?

    Säkerhet är ett område som vi hela tiden behöver arbeta med att förbättra oss i, utveckla och öva på, för att klara situationer som vi helst inte vill råka ut för. Vi har lyckats få hit Alan Orlob, Marriott International, och en bra uppslutning till vårt säkerhetspass med Åke Söderberg, Göteborgs Stad, Peter Claeson, Scandic Hotels samt den erfarne Hans Kanold, GoFast Hospitality Solutions Ltd. Det gjorde att säkerhet blev ett huvudfokusområde för Lounge Summit.

     

    Ni har två parallella spår. Väljer man olika seminarier utifrån intressen eller är spåren för två olika yrkesgrupper?

    Man väljer det ämnen/seminarie som man är intresserad av. Tiderna går parallellt, vilket innebär att du kan ”hoppa” mellan de två lokalerna. Vissa ämnen är självklart mer intressant än andra, ofta kopplat till en yrkesgrupp, men inget spår är helt inriktat på en speciell yrkesgrupp.
    När vi planerade konferensens innehåll med de ämnen som vi ansåg var viktiga, träffade vi en grupp hotelldirektörer för att ”checka av” med dem samt få deras inspel av ämnen.
    Vi konstaterade att det finns många ämnen vi behövde hinna med under en dag och för att lösa detta har vi valt att göra två parallella spår efter den gemensamma delen om säkerhet.

     

    Berätta lite om de olika spåren?

    Spår 1 kommer att innehålla följande ämnen:
    – Säljkanaler & Utmaningar. Två pass efter varandra ett med talare och ett efterföljande med paneldebatt. Vi kommer få höra om hur det ser ut idag och om hur de tror framtiden blir, allt från nya kanaler som ”blockchain”och AI till plattformar och mycket annat.
    – Ledarskap.
    Vi börjar med en inspirationsföreläsning ”Hustle & Serve”
    – HR & ledarskap,
    Sen fortsätter vi med att prata ungt ledarskap  ”kan du leda unga”.
    – Lönsamma investeringar i framtidens hotell.
    Här får vi en djupdykning i hållbara investeringar, hur våra framtida hotell ser ut och hur vi gör dem lönsamma.

    Spår 2 kommer att innehålla följande ämnen:
    – F & B. Här har vi två pass i detta ämne, ett med fokus på olika trender inom F&B och ett om hur du minimerar ”matsvinnet” och hur det kan bli en förtjänst genom att man arbetar aktivt med det.
    – Möten.  Även detta ämne har två pass. Vi kommer att få höra vad mötesköparen vill ha och ett pass där vi får veta mer om hur stort är värdet av möten? Vi kommer också få höra tips om hur man kan utveckla mötesupplevelsen för sina kunder.
    – Hållbarhet. Hur svårt kan det vara?

     

    Vilka är den främsta målgruppen, de som kan få ut mest av att komma?

    Den främsta målgruppen är beslutsfattare/ledningspersoner inom hotell och konferensanläggningar, men jag menar att många i vår bransch har mycket att ”hämta” här. Både kunskap, inspiration och även en hel del verktyg som de kan använda i sin verksamhet.

     

    Riktar sig dagen huvudsakligen till beslutsfattare/ledningspersoner eller kan även övrig personal få ut något av dagen?

    Absolut, det finns som sagt många ämnen som berör nästan alla som arbetar i vår bransch.

     

    Kommer det att finnas tid till nätverkande?

    Det kommer finnas bra möjligheter till nätverkande, vi har väl tilltagna tider för både fika och lunch. Båda möteslokalerna ligger ”vägg i vägg” och precis utanför är ytan för fika & lunch, där finns även våra partners som man kan ta chansen att träffa.

     

    Varför har ni valt att förlägga Lounge Summit till Göteborg?

    Vi har fått ett positivt mottagande från hotellbranschen i Göteborg, som tycker att det är en viktig konferens som belyser de utmaningar som man har i branschen och att de gärna ville att vi skulle göra en  konferens just hos dem.

     

    Hur många deltagare räknar ni med?

    Vi siktar på att bli 250-300 deltagare. Vi märker att branschen efterfrågar just denna mix av ämnen vid ett tillfälle som belyser de olika områden av utmaningar som finns. Vi hoppas att möta denna efterfrågan med Lounge Summit.

     

    Hur ser prisbilden ut, får man rabatt om man är flera som bokar samtidigt?

    Just nu kör vi ett VIP erbjudande, endast 2.450:- ex. moms för att delta på konferensen en rabatt på 38%! mot normala deltagarpriset på 3.950:- ex. moms. Använd koden viplounge, för att ta del av erbjudandet.

     

    Ni har ett antal partners, vad kan du säga om dem?

    VI är mycket stolta och glada över alla våra partners som verkligen ser möjligheterna med Lounge Summit!
    För att nämna några, så vill vi lyfta fram tre Golden Partners som vi har per dags dato;
    Urvalet Executive AB – En mycket erfaren aktör i vår bransch som arbetar med Talent Management, Ledningsgruppsutveckling, Kompetensbaserad rekrytering, bl.a. som kan hjälpa vår bransch med hållbar utveckling.
    Presto Brandsäkerhet AB – Ett svenskägt företag som är en komplett partner av säkerhetstjänster och produkter inom brandskydd med mer än 50 års erfarenhet.
    Expedia Group – Finns i över 75 länder och på 35 språk och har 675 miljoner besök på sina sidor varje månad.

    Övriga samarbetspartners som stöttat oss vill vi gärna nämna också. De är StorHotellsGruppen, Föreningen Göteborgshotellen, Svenska Möten och Visita.

     

    Här hittar du programmet och anmälan till konferensen

     

    Här kan du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen

    • Text: Jakob Norrby
    Tweet
  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-11 18:59

      Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

      Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-11 17:42

      Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

      Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet