-
Martin Theorin – Om varför du ska komma till Lounge Summit
Du är projektledare för Lounge Summit i Göteborg den 4 april, Vad är Lounge Summit?
Lounge Summit är en ny konferens som ingen i branschen får missa!
Den riktar sig till beslutsfattare på hotell- och konferensanläggningar, men självklart även andra aktörer i vår bransch, såsom Convention Bureaer, PCOer, destinationsföretag med mera. Självklart finns det ämnen som också kommer vara intressanta för andra branscher som säkerhet, ledarskap, hållbarhet, fastigheter, mm. Lounge Summit är en dag som kommer att ge kunskap, inspiration och bra verktyg att använda i sin verksamhet.På vilket sätt skiljer sig Lounge Summit från andra seminariedagar i branschen som Hotel Market Seminars och Travel News Studio för att nämna ett par?
Lounge Summit täcker flera ämnen som berör alla ledningsfunktioner inom hotell och konferensanläggning, det är just det som gör Lounge Summit som en konferens som sticker ut och tillgodoser hela ledningsgruppens/beslutsfattarens behov och intresse.
Har ni några Key Note Speakers som ”sticker ut”?
VI är mycket stolta över vår Key Note Speaker, Alan Orlob, Vice President, Global Safety & Security Marriott International, som är en mycket erfaren talare inom säkerhet. Det ska bli spännande att höra hans tal ”Protecting Soft Targets in an Uncertain World” som inleder Lounge Summit. Det kommer också bli mycket spännande att höra; Christian Lundén, Nordic Choice, som pratar om ”blockchain” som säljkanal, Lena Bjurner, Scandic om ledarskap/HR, Simon Strandvik, Greentime AB om hållbarhet, för att nämna några. För övrigt så tycker jag att vi har en stark uppställning talare inom alla ämnen.
Finns det något speciellt skäl att ett av era fokusområden är säkerhet?
Säkerhet är ett område som vi hela tiden behöver arbeta med att förbättra oss i, utveckla och öva på, för att klara situationer som vi helst inte vill råka ut för. Vi har lyckats få hit Alan Orlob, Marriott International, och en bra uppslutning till vårt säkerhetspass med Åke Söderberg, Göteborgs Stad, Peter Claeson, Scandic Hotels samt den erfarne Hans Kanold, GoFast Hospitality Solutions Ltd. Det gjorde att säkerhet blev ett huvudfokusområde för Lounge Summit.
Ni har två parallella spår. Väljer man olika seminarier utifrån intressen eller är spåren för två olika yrkesgrupper?
Man väljer det ämnen/seminarie som man är intresserad av. Tiderna går parallellt, vilket innebär att du kan ”hoppa” mellan de två lokalerna. Vissa ämnen är självklart mer intressant än andra, ofta kopplat till en yrkesgrupp, men inget spår är helt inriktat på en speciell yrkesgrupp.
När vi planerade konferensens innehåll med de ämnen som vi ansåg var viktiga, träffade vi en grupp hotelldirektörer för att ”checka av” med dem samt få deras inspel av ämnen.
Vi konstaterade att det finns många ämnen vi behövde hinna med under en dag och för att lösa detta har vi valt att göra två parallella spår efter den gemensamma delen om säkerhet.Berätta lite om de olika spåren?
Spår 1 kommer att innehålla följande ämnen:
– Säljkanaler & Utmaningar. Två pass efter varandra ett med talare och ett efterföljande med paneldebatt. Vi kommer få höra om hur det ser ut idag och om hur de tror framtiden blir, allt från nya kanaler som ”blockchain”och AI till plattformar och mycket annat.
– Ledarskap.
Vi börjar med en inspirationsföreläsning ”Hustle & Serve”
– HR & ledarskap,
Sen fortsätter vi med att prata ungt ledarskap ”kan du leda unga”.
– Lönsamma investeringar i framtidens hotell.
Här får vi en djupdykning i hållbara investeringar, hur våra framtida hotell ser ut och hur vi gör dem lönsamma.Spår 2 kommer att innehålla följande ämnen:
– F & B. Här har vi två pass i detta ämne, ett med fokus på olika trender inom F&B och ett om hur du minimerar ”matsvinnet” och hur det kan bli en förtjänst genom att man arbetar aktivt med det.
– Möten. Även detta ämne har två pass. Vi kommer att få höra vad mötesköparen vill ha och ett pass där vi får veta mer om hur stort är värdet av möten? Vi kommer också få höra tips om hur man kan utveckla mötesupplevelsen för sina kunder.
– Hållbarhet. Hur svårt kan det vara?Vilka är den främsta målgruppen, de som kan få ut mest av att komma?
Den främsta målgruppen är beslutsfattare/ledningspersoner inom hotell och konferensanläggningar, men jag menar att många i vår bransch har mycket att ”hämta” här. Både kunskap, inspiration och även en hel del verktyg som de kan använda i sin verksamhet.
Riktar sig dagen huvudsakligen till beslutsfattare/ledningspersoner eller kan även övrig personal få ut något av dagen?
Absolut, det finns som sagt många ämnen som berör nästan alla som arbetar i vår bransch.
Kommer det att finnas tid till nätverkande?
Det kommer finnas bra möjligheter till nätverkande, vi har väl tilltagna tider för både fika och lunch. Båda möteslokalerna ligger ”vägg i vägg” och precis utanför är ytan för fika & lunch, där finns även våra partners som man kan ta chansen att träffa.
Varför har ni valt att förlägga Lounge Summit till Göteborg?
Vi har fått ett positivt mottagande från hotellbranschen i Göteborg, som tycker att det är en viktig konferens som belyser de utmaningar som man har i branschen och att de gärna ville att vi skulle göra en konferens just hos dem.
Hur många deltagare räknar ni med?
Vi siktar på att bli 250-300 deltagare. Vi märker att branschen efterfrågar just denna mix av ämnen vid ett tillfälle som belyser de olika områden av utmaningar som finns. Vi hoppas att möta denna efterfrågan med Lounge Summit.
Hur ser prisbilden ut, får man rabatt om man är flera som bokar samtidigt?
Just nu kör vi ett VIP erbjudande, endast 2.450:- ex. moms för att delta på konferensen en rabatt på 38%! mot normala deltagarpriset på 3.950:- ex. moms. Använd koden viplounge, för att ta del av erbjudandet.
Ni har ett antal partners, vad kan du säga om dem?
VI är mycket stolta och glada över alla våra partners som verkligen ser möjligheterna med Lounge Summit!
För att nämna några, så vill vi lyfta fram tre Golden Partners som vi har per dags dato;
Urvalet Executive AB – En mycket erfaren aktör i vår bransch som arbetar med Talent Management, Ledningsgruppsutveckling, Kompetensbaserad rekrytering, bl.a. som kan hjälpa vår bransch med hållbar utveckling.
Presto Brandsäkerhet AB – Ett svenskägt företag som är en komplett partner av säkerhetstjänster och produkter inom brandskydd med mer än 50 års erfarenhet.
Expedia Group – Finns i över 75 länder och på 35 språk och har 675 miljoner besök på sina sidor varje månad.Övriga samarbetspartners som stöttat oss vill vi gärna nämna också. De är StorHotellsGruppen, Föreningen Göteborgshotellen, Svenska Möten och Visita.
Här hittar du programmet och anmälan till konferensen
Här kan du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen
- Text: Jakob Norrby
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-