-
Maskot skall göra flygplatsmiljön mer barnvänlig
Swedavias maskot Flajt skall göra flygplatsmiljön mer barnvänlig.
Speciellt under skolloven är det många barnfamiljer som rör sig på svenska flygplatser. Miljön är inte alla gånger anpassad för barnen men nu får de möjlighet att vara en del av den.
Maskot skall sprida kunskap
Maskoten Flajt skall arrangera aktiviteter och lekar baserat på storytelling. Syftet är att höja platsupplevelsen för barnen och sprida kunskap om flygplatsmiljön. Flajt kommer att erbjuda lekplatser, film, sång, kids track genom säkerhetskontrollen och dela ut giveaways till barnen.
”- Tillsammans med Flajt får barnen kunskap om hur bagaget tas om hand, hur det fungerar i flygledartornet och i säkerhetskontrollen. Flajt kan också på ett enkelt sätt belysa viktiga framtidsämnen som har med flygplatser att göra, som till exempel teknik, miljö och hållbarhet. Enligt storyn har Flajt inspirerats av flygplan och människorna som jobbar på flygplatsen och sedan flyttat in för att hjälpa till och ta hand om barn som ska ut och resa”, säger Linda Sjödin, marknads- och kommunikationsdirektör på Swedavia.
Ska ge föräldrarna en stunds avkoppling
Maskoten Flajt kommer till att börja med finnas på Malmö Airport, Ronneby Airport och Visby Airport. Under 2018 kommer Flajt-konceptet att implementeras på alla Swedavias flygplatser.
”- Vi hoppas att även alla föräldrar ska uppskatta barnens lekyta och få möjlighet till lite avkoppling innan resan”, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.
Konceptbyrån har tagit fram flera barnmaskotar
Konceptet Flajt har tagits fram av koncept- och storytellingbyrån True Stories. True Stories har tidigare tagit fram koncepten Valles Värld (SkiStar) och Happy at Sea (Stena Line).
Läs andra artiklar om maskotar:
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jens Christian
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-