-
Maskot skall göra flygplatsmiljön mer barnvänlig
Swedavias maskot Flajt skall göra flygplatsmiljön mer barnvänlig.
Speciellt under skolloven är det många barnfamiljer som rör sig på svenska flygplatser. Miljön är inte alla gånger anpassad för barnen men nu får de möjlighet att vara en del av den.
Maskot skall sprida kunskap
Maskoten Flajt skall arrangera aktiviteter och lekar baserat på storytelling. Syftet är att höja platsupplevelsen för barnen och sprida kunskap om flygplatsmiljön. Flajt kommer att erbjuda lekplatser, film, sång, kids track genom säkerhetskontrollen och dela ut giveaways till barnen.
”- Tillsammans med Flajt får barnen kunskap om hur bagaget tas om hand, hur det fungerar i flygledartornet och i säkerhetskontrollen. Flajt kan också på ett enkelt sätt belysa viktiga framtidsämnen som har med flygplatser att göra, som till exempel teknik, miljö och hållbarhet. Enligt storyn har Flajt inspirerats av flygplan och människorna som jobbar på flygplatsen och sedan flyttat in för att hjälpa till och ta hand om barn som ska ut och resa”, säger Linda Sjödin, marknads- och kommunikationsdirektör på Swedavia.
Ska ge föräldrarna en stunds avkoppling
Maskoten Flajt kommer till att börja med finnas på Malmö Airport, Ronneby Airport och Visby Airport. Under 2018 kommer Flajt-konceptet att implementeras på alla Swedavias flygplatser.
”- Vi hoppas att även alla föräldrar ska uppskatta barnens lekyta och få möjlighet till lite avkoppling innan resan”, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.
Konceptbyrån har tagit fram flera barnmaskotar
Konceptet Flajt har tagits fram av koncept- och storytellingbyrån True Stories. True Stories har tidigare tagit fram koncepten Valles Värld (SkiStar) och Happy at Sea (Stena Line).
Läs andra artiklar om maskotar:
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jens Christian
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-