-
Maskot skall göra flygplatsmiljön mer barnvänlig
Swedavias maskot Flajt skall göra flygplatsmiljön mer barnvänlig.
Speciellt under skolloven är det många barnfamiljer som rör sig på svenska flygplatser. Miljön är inte alla gånger anpassad för barnen men nu får de möjlighet att vara en del av den.
Maskot skall sprida kunskap
Maskoten Flajt skall arrangera aktiviteter och lekar baserat på storytelling. Syftet är att höja platsupplevelsen för barnen och sprida kunskap om flygplatsmiljön. Flajt kommer att erbjuda lekplatser, film, sång, kids track genom säkerhetskontrollen och dela ut giveaways till barnen.
”- Tillsammans med Flajt får barnen kunskap om hur bagaget tas om hand, hur det fungerar i flygledartornet och i säkerhetskontrollen. Flajt kan också på ett enkelt sätt belysa viktiga framtidsämnen som har med flygplatser att göra, som till exempel teknik, miljö och hållbarhet. Enligt storyn har Flajt inspirerats av flygplan och människorna som jobbar på flygplatsen och sedan flyttat in för att hjälpa till och ta hand om barn som ska ut och resa”, säger Linda Sjödin, marknads- och kommunikationsdirektör på Swedavia.
Ska ge föräldrarna en stunds avkoppling
Maskoten Flajt kommer till att börja med finnas på Malmö Airport, Ronneby Airport och Visby Airport. Under 2018 kommer Flajt-konceptet att implementeras på alla Swedavias flygplatser.
”- Vi hoppas att även alla föräldrar ska uppskatta barnens lekyta och få möjlighet till lite avkoppling innan resan”, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.
Konceptbyrån har tagit fram flera barnmaskotar
Konceptet Flajt har tagits fram av koncept- och storytellingbyrån True Stories. True Stories har tidigare tagit fram koncepten Valles Värld (SkiStar) och Happy at Sea (Stena Line).
Läs andra artiklar om maskotar:
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jens Christian
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
-
Gästbloggare
-