-
Mässan som skapar affärer
Att mässor lockar människor att resa både lokalt, regionalt, nationellt och internationellt vet de flesta. Men vet vi hur mässor påverkar näringslivet, och då tänker vi speciellt på besöksnäringen, i den aktuella staden?
Stockholmsmässan, som är Nordens största mäss- och kongressanläggning, är ett bra exempel på hur besöksnäringen gynnas av mässor.
I en årsredovisningen från Stockholmsmässan för 2014 går att läsa att mässan skapade 2700 arbetstillfällen inom besöksnäringen i Stockholmsregionen. Man har uppskattat att företagen inom besöksnäringen har haft intäkter på 4,4 miljarder kronor och då räknar man in restauranger, hotell, shopping och transporter.
Mässan själva konstaterar en vinst och en omsättningsökning med 200 miljoner kronor för 2014 jämfört med 2013. Bakom ligger arbete med att trimma organisation och haft fokus på försäljning och kostnadseffektiviseringar.
Under 2014 lanserade mässan även sin nyrenoverade exklusiva mötesplats för ledningsgrupper – Älvsjö Gård vilket kompletterar mässan bra. En webbportal för utställarna lanserades också.
Alla företag inom svensk besöksnäring kan vinna på att vara mer aktiv med att erbjuda tjänster till mässbesökare. Kanske vill just din verksamhet satsa på detta?
- Text: Maria Lindqvist
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-