-
Mässan som skapar affärer
Att mässor lockar människor att resa både lokalt, regionalt, nationellt och internationellt vet de flesta. Men vet vi hur mässor påverkar näringslivet, och då tänker vi speciellt på besöksnäringen, i den aktuella staden?
Stockholmsmässan, som är Nordens största mäss- och kongressanläggning, är ett bra exempel på hur besöksnäringen gynnas av mässor.
I en årsredovisningen från Stockholmsmässan för 2014 går att läsa att mässan skapade 2700 arbetstillfällen inom besöksnäringen i Stockholmsregionen. Man har uppskattat att företagen inom besöksnäringen har haft intäkter på 4,4 miljarder kronor och då räknar man in restauranger, hotell, shopping och transporter.
Mässan själva konstaterar en vinst och en omsättningsökning med 200 miljoner kronor för 2014 jämfört med 2013. Bakom ligger arbete med att trimma organisation och haft fokus på försäljning och kostnadseffektiviseringar.
Under 2014 lanserade mässan även sin nyrenoverade exklusiva mötesplats för ledningsgrupper – Älvsjö Gård vilket kompletterar mässan bra. En webbportal för utställarna lanserades också.
Alla företag inom svensk besöksnäring kan vinna på att vara mer aktiv med att erbjuda tjänster till mässbesökare. Kanske vill just din verksamhet satsa på detta?
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-