-
Mässan som skapar affärer
Att mässor lockar människor att resa både lokalt, regionalt, nationellt och internationellt vet de flesta. Men vet vi hur mässor påverkar näringslivet, och då tänker vi speciellt på besöksnäringen, i den aktuella staden?
Stockholmsmässan, som är Nordens största mäss- och kongressanläggning, är ett bra exempel på hur besöksnäringen gynnas av mässor.
I en årsredovisningen från Stockholmsmässan för 2014 går att läsa att mässan skapade 2700 arbetstillfällen inom besöksnäringen i Stockholmsregionen. Man har uppskattat att företagen inom besöksnäringen har haft intäkter på 4,4 miljarder kronor och då räknar man in restauranger, hotell, shopping och transporter.
Mässan själva konstaterar en vinst och en omsättningsökning med 200 miljoner kronor för 2014 jämfört med 2013. Bakom ligger arbete med att trimma organisation och haft fokus på försäljning och kostnadseffektiviseringar.
Under 2014 lanserade mässan även sin nyrenoverade exklusiva mötesplats för ledningsgrupper – Älvsjö Gård vilket kompletterar mässan bra. En webbportal för utställarna lanserades också.
Alla företag inom svensk besöksnäring kan vinna på att vara mer aktiv med att erbjuda tjänster till mässbesökare. Kanske vill just din verksamhet satsa på detta?
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-