-
Melodifestivalen 2025 – klart att Jönköping blir en av turnéstäderna
Melodifestivalen 2025 närmar sig med stormsteg och det står nu klart att Jönköping blir en av turnéstäderna.
Som Sveriges största folkfest levererar Melodifestivalen varje år en spektakulär show och oförglömlig musikupplevelse – både för miljontals TV-tittare och för de lyckliga besökarna på plats. 2025 blir ett extra speciellt år då turnén tar oss från Norrland till Skåne och hela landet ska få ta del av folkfesten.
18 år sedan Jönköping var delaktiga i evenemanget
Destination Jönköping är med och anordnar Melodifestivalturnéns femte och sista deltävling som äger rum i Jönköping och Husqvarna Garden helgen 28 februari – 1 mars. Melodifestivalturnén avslutas med finalen i Stockholm den 8 mars. Dessförinnan besöker turnén Luleå, Göteborg, Västerås och Malmö. Information gällande biljettsläpp kommer inom kort.
”Det känns väldigt roligt och spännande att vara en av värdstäderna för Melodifestivalen 2025. Det är 18 år sedan vi var delaktiga i evenemanget och ser att intresset är stort över hela landet. När vi tog kontakt med Live Nation kände vi att 2025 var rätt år att satsa på Melodifestivalen igen. Vi vill vara en del av den här folkfesten och ge såväl Jönköpingsborna som besökare chansen att uppleva Melodifestivalen live här i Jönköping. Tillsammans med Jkpg City och HV71 kommer vi kunna skapa mellofest i hela Jönköping.” Säger Caroline Törnblad, chef möten och evenemang på Destination Jönköping.
Här kan ni läsa mer om Jönköping på Turismnytt.
Följande datum och städer gäller för Melodifestivalen 2025:
Luleå, Coop Norrbotten Arena
Fredag 31 januari – Genrep
Lördag 1 februari – Matinégenrep
Lördag 1 februari – Deltävling 1Göteborg, Scandinavium
Fredag 7 februari – Genrep
Lördag 8 februari – Matinégenrep
Lördag 8 februari – Deltävling 2Västerås, ABB Arena
Fredag 14 februari – Genrep
Lördag 15 februari – Matinégenrep
Lördag 15 februari – Deltävling 3Malmö, Malmö Arena
Fredag 21 februari – Genrep
Lördag 22 februari – Matinégenrep
Lördag 22 februari – Deltävling 4Jönköping, Husqvarna Garden
Fredag 28 februari – Genrep
Lördag 1 mars – Matinégenrep
Lördag 1 mars – Deltävling 5Stockholm, Strawberry Arena
Fredag 7 mars – Genrep
Lördag 8 mars – Matinégenrep
Lördag 8 mars – Final- Text: Destination Jönköping
- Foto: Melodifestivalen 2025/SVT
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...
-
-
Gästbloggare
-