torsdag 27 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
    • Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
    • Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Zoomability
    2023-06-19 13:45

    Mer naturupplevelser för fler genom specialrullstol för tuff terräng

    Zoomability tillverkar och säljer terränggående elrullstolar, Zoom Uphill, som hjälper rörelsehindrade att ta sig ut i naturen till ställen de inte har möjlighet att nå annars. Med Zoom Uphill möjliggörs ett helt nytt liv för många som annars är bundna till områden som i bästa fall är tillgänglighetsanpassade.

    Zoomcamps ger fler möjlighet att komma ut i naturen

    För att nå ut till fler och ge så många som möjligt en chans att ta sig ut i naturen på egna villkor, har Zoomability ett koncept man kallar Zoomcamps.

    En Zoomcamp innebär att en lokal aktör, till exempel ett friluftscenter, uthyrare av utrustning eller en Fritidsbank, hyr eller köper in en Zoom i sitt sortiment och sedan i sin tur hyr eller lånar ut Zoomen till intresserade under kortare eller längre perioder.

    Fallängetorp vandrarhem och B&B utanför Sala i norra Västmanland har haft ett par Zoom Uphill under nästan 10 år och använder dem som viktiga delar i att göra sin anläggning mer tillgänglig.

    ”Vi firar tio år som turistmål och inviger nu en ny natur- och kulturled som ska passa för många,” berättar Anitha Barrsäter på Fallängetorp. ”Vi har genom åren utvecklat både boende och aktiviteter med hög tillgänglighet. Vårt motto är ”Vi kan inte göra allt för alla men mycket mer för många” och Zoomarna hjälper till med att få fler ut i naturen, bland annat på den nya leden”.

    Nu söker man fler partners

    Zoomability arbetar nu för att hitta fler partners där man kan ha ett Zoomcamp med en eller flera Zoomar för uthyrning.

    ”Att låta fler få testa Zoomen känns väldigt bra i hjärtat, men vi tror också det kommer bidra till ökad uppmärksamhet kring tillgänglig natur och turism”, menar Mathias Lewén, ansvarig för marknad och försäljning på Zoomability.

    ”Vi vill i första hand etablera konceptet i Sverige på 5-6 olika ställen”, berättar Mathias vidare, ”men vi har även intresse från delar av Europa samt har haft initial kontakt med potentiella uthyrare i USA.”

    Exempel på partners för Zoomcamps kan vara aktivitetscenter och parker eller naturområden. Det en Zoomcamp-partner behöver klara av är dels hanteringen av en uthyrning, dels enklare service och support, som att pumpa däck och ladda batterier. Den som är Zoomcamp-partner kommer i gengäld kunna erbjuda sina gäster utökad service och göra ett avtryck som en tillgänglig aktör. Lyckas man ha en hyresbeläggning som överstiger 4-8 timmar per vecka kommer man i tillägg göra en bra vinst på verksamheten.

    En Zoomcamp-partner kan hyra Zoomar under perioder från 4 veckor och uppåt, och erbjuds även möjligheten att köpa ut direkt eller via leasing när som helst under hyresperioden, och då tillgodoräkna sig upp till 100% av nedlagd hyreskostnad.

    Samarbete med fem fritidsbanker

    Under våren och sommaren har Zoomability ett samarbete med fem Fritidsbanker, som gratis lånar in två Zoomar för vidare uthyrning. Försöket inleddes i april i Karlstad och man har haft ett mycket lyckosamt utfall med Zoomar bokade mer än hälften av de 60 dagarna och man noterade drygt 300 snabblån vid olika event.

    ”Först testade jag Zoomen försiktigt själv, men redan andra gången tog jag mig en tur ut i naturen.” menar Maud Einarsson, som är rullstolsburen sedan 7 år och nu har testat Zoomen via Fritidsbanken i Karlstad. ”Livet känns i kroppen på ett sätt som jag verkligen har saknat.”

    Vidare på tur står Fritidsbankerna i Motala, Sigtuna, Mora och Borlänge. Förhoppningen är att detta kan bli permanenta Zoomcamps, där de olika Fritidsbankerna köper eller hyr in Zoomar för att öka tillgängligheten på respektive ort.

    USA och Italien står på tur

    I USA har Zoomability varit i kontakt med både uthyrande aktivitetscenter samt så kallade state parks för att utreda intresset och möjligheterna. I framförallt state parks, som det finns hundratals av, bedöms det finnas ett stort värde i att kunna komplettera sina nuvarande erbjudanden och göra sina respektive verksamheter mer tillgängliga.

    I Italien har man levererat flera Zoomar till olika kommuner för utlåning och uthyrning via sina anläggningar. En ytterligare möjlighet för Zoomcamps är att erbjuda researrangörer, inriktade på tillgängliga resor, möjligheten att hyra Zoomar för kortare perioder.

    ”Vi vill göra naturen tillgänglig för alla”, avslutar Mathias Lewén. ”Det innebär att vi också vill stötta dem som bara har möjlighet att ta sig ut någon gång då och då, genom lån eller uthyrning.”

    Här kan ni läsa mer om Zoomability och Zoom Uphill

    Läs mer om Zoomability på Turismnytt

    • Text: Zoomability
    • Foto: Zoomability
    Tweet
  • Måltidsturism - Rosendals Trädgård, Herbarium Restaurang och Trädgårdsbar 2025
    2025-11-24 22:20

    Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

    I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…

  • Stad i ljus i Skövde 2026 - besöksnäring
    2025-11-24 05:34

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025

    Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden

  • Food Family, ett nytt samlingsnamn med uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell. På scenen Maria Stridh VD och delägare (höger) samt moderator Maria Torén (vänster)
    2025-11-23 23:21

    Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut

    Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.

  • Vasamuseets chef Jenny Lind och Lidl Sveriges VD Jakob Josefsson med de fyra produkterna som tagits fram till förmån för Stötta Vasa.
    2025-11-22 00:43

    Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa

    Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.

  • Antalet flygförbindelser i Stockholmsregionen minskade med fyra procent mellan 2023 och 2025. Rapporten visar att Arlanda nu står för 99 procent av regionens flygtrafik, men tillgänglighet behöver bli bättre.
    2025-11-22 00:18

    Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas

    Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.

  • Moder och Bókun i partnerskap illustrerat med Brändön Lodge
    2025-11-21 13:19

    Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet

    Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde

  • Johanna Hemming Ny VD för Visit Dalarna
    2025-11-21 11:15

    Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

    Tillträder den 1 mars 2026

  • Hur gick det för Göteborgs besöksnäring under oktober? Liseberg bjöd på Halloween.
    2025-11-20 23:55

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.

  • Besök på smedjan Nohab Trollhättan i samband med avslutningen av projektet Upplevelsenäring
    2025-11-20 17:48

    Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring

    Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad

  • Gynnsamt bokningsläge på Skistars destinationer i jul och nyår
    2025-11-20 09:04

    Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad

    Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-19 21:42

      Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

      Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...

    • 2025-11-20 09:04

      Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad

      SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...

    • 2025-11-24 22:20

      Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...

    • 2025-11-21 11:15

      Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

      Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet