-
MTRX rankas bland topp-3 mest innovativa företagen i Sverige
MTRX har utsetts till Sveriges tredje mest innovativa företag i 2020 års Svenskt Innovationsindex.
2020-års mätning presenterades på Tjänsteinnovationsdagen 2020 den 1 juni via Zoom. Ikea behåller första platsen och Spotify hamnade på en andra placering.
Bäst inom kategorin “Transport”
Forskare från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet (CTF), och Handelshögskolan vid Karlstads universitet har studerat hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
För tredje året i rad presenteras Svenskt Innovationsindex. Över 9000 kunder har deltagit och rankat innovationsgraden hos närmare 90 företag, organisationer och myndigheter.
Nu står det klart att Ikea behåller sin förstaplacering som det mest innovativa företaget följt av Spotify, MTRX, Systembolaget och Verisure.
Utöver att MTRX når en topp-3-placering bland samtliga listade företag rankas MTRX som det mest innovativa företaget inom kategorin “Transport”.
“Vi är otroligt stolta över att vi sedan start placerar oss högt i Svenskt Innovationsindex. Det är ett kvitto på att våra kunder uppskattar vårt arbete för att förenkla det hållbara resandet.” Säger Joakim Sundh, VD på MTRX.
Fokus på att utveckla sitt erbjudande
Sedan starten 2015 har MTRX haft som ambition att visa att det går att bedriva tågverksamhet på ett sätt som är nytt för branschen.
Med ett tydligt fokus på att leverera säkra resor, låga priser och punktliga tåg i kombination med ett tydligt kundfokus har MTRX fem år i rad blivit utsedda till Sveriges bästa tågbolag enligt Svenskt Kvalitetsindex.
“Om vi vill att fler ska välja tåget framför andra transportmedel behöver vi förändra bilden av vad det innebär att resa med tåg. Därför har vi sedan dag ett haft ett tydligt fokus på att utveckla vårt erbjudande så att det hela tiden är relevant för våra resenärer. Den här utmärkelsen och att vi är Sveriges bästa tågbolag är helt och hållet alla dedikerade medarbetares förtjänst.” Avslutar Joakim Sundh.
Ett ständigt pågående arbete
MTRX innovationsarbete pågår ständigt där man under det senaste året bland annat:
- Lanserat Borås som ny destination genom enkel och smidig bussanslutning i Alingsås.
- Startat en direktlinje mellan Arenastaden Solna och Göteborg.
- Lanserat Sveriges godaste tågkaffe tillsammans med Lykke Kaffegårdar.
- Lanserat en ny varumärkesidentitet, som även blev nominerad till Svenska Designpriset.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport
Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...
-
ETOUR – rekordstor forskarkonferens om hållbar turism
Ska det vara gratis att vistas i naturen? Hur intresserade är turister egentligen av hållbar turism? Och står hål...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
-
Gästbloggare
-