-
MTRX rankas bland topp-3 mest innovativa företagen i Sverige
MTRX har utsetts till Sveriges tredje mest innovativa företag i 2020 års Svenskt Innovationsindex.
2020-års mätning presenterades på Tjänsteinnovationsdagen 2020 den 1 juni via Zoom. Ikea behåller första platsen och Spotify hamnade på en andra placering.
Bäst inom kategorin “Transport”
Forskare från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet (CTF), och Handelshögskolan vid Karlstads universitet har studerat hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
För tredje året i rad presenteras Svenskt Innovationsindex. Över 9000 kunder har deltagit och rankat innovationsgraden hos närmare 90 företag, organisationer och myndigheter.
Nu står det klart att Ikea behåller sin förstaplacering som det mest innovativa företaget följt av Spotify, MTRX, Systembolaget och Verisure.
Utöver att MTRX når en topp-3-placering bland samtliga listade företag rankas MTRX som det mest innovativa företaget inom kategorin “Transport”.
“Vi är otroligt stolta över att vi sedan start placerar oss högt i Svenskt Innovationsindex. Det är ett kvitto på att våra kunder uppskattar vårt arbete för att förenkla det hållbara resandet.” Säger Joakim Sundh, VD på MTRX.
Fokus på att utveckla sitt erbjudande
Sedan starten 2015 har MTRX haft som ambition att visa att det går att bedriva tågverksamhet på ett sätt som är nytt för branschen.
Med ett tydligt fokus på att leverera säkra resor, låga priser och punktliga tåg i kombination med ett tydligt kundfokus har MTRX fem år i rad blivit utsedda till Sveriges bästa tågbolag enligt Svenskt Kvalitetsindex.
“Om vi vill att fler ska välja tåget framför andra transportmedel behöver vi förändra bilden av vad det innebär att resa med tåg. Därför har vi sedan dag ett haft ett tydligt fokus på att utveckla vårt erbjudande så att det hela tiden är relevant för våra resenärer. Den här utmärkelsen och att vi är Sveriges bästa tågbolag är helt och hållet alla dedikerade medarbetares förtjänst.” Avslutar Joakim Sundh.
Ett ständigt pågående arbete
MTRX innovationsarbete pågår ständigt där man under det senaste året bland annat:
- Lanserat Borås som ny destination genom enkel och smidig bussanslutning i Alingsås.
- Startat en direktlinje mellan Arenastaden Solna och Göteborg.
- Lanserat Sveriges godaste tågkaffe tillsammans med Lykke Kaffegårdar.
- Lanserat en ny varumärkesidentitet, som även blev nominerad till Svenska Designpriset.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
-
Gästbloggare
-