-
MTRX rankas bland topp-3 mest innovativa företagen i Sverige
MTRX har utsetts till Sveriges tredje mest innovativa företag i 2020 års Svenskt Innovationsindex.
2020-års mätning presenterades på Tjänsteinnovationsdagen 2020 den 1 juni via Zoom. Ikea behåller första platsen och Spotify hamnade på en andra placering.
Bäst inom kategorin “Transport”
Forskare från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet (CTF), och Handelshögskolan vid Karlstads universitet har studerat hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
För tredje året i rad presenteras Svenskt Innovationsindex. Över 9000 kunder har deltagit och rankat innovationsgraden hos närmare 90 företag, organisationer och myndigheter.
Nu står det klart att Ikea behåller sin förstaplacering som det mest innovativa företaget följt av Spotify, MTRX, Systembolaget och Verisure.
Utöver att MTRX når en topp-3-placering bland samtliga listade företag rankas MTRX som det mest innovativa företaget inom kategorin “Transport”.
“Vi är otroligt stolta över att vi sedan start placerar oss högt i Svenskt Innovationsindex. Det är ett kvitto på att våra kunder uppskattar vårt arbete för att förenkla det hållbara resandet.” Säger Joakim Sundh, VD på MTRX.
Fokus på att utveckla sitt erbjudande
Sedan starten 2015 har MTRX haft som ambition att visa att det går att bedriva tågverksamhet på ett sätt som är nytt för branschen.
Med ett tydligt fokus på att leverera säkra resor, låga priser och punktliga tåg i kombination med ett tydligt kundfokus har MTRX fem år i rad blivit utsedda till Sveriges bästa tågbolag enligt Svenskt Kvalitetsindex.
“Om vi vill att fler ska välja tåget framför andra transportmedel behöver vi förändra bilden av vad det innebär att resa med tåg. Därför har vi sedan dag ett haft ett tydligt fokus på att utveckla vårt erbjudande så att det hela tiden är relevant för våra resenärer. Den här utmärkelsen och att vi är Sveriges bästa tågbolag är helt och hållet alla dedikerade medarbetares förtjänst.” Avslutar Joakim Sundh.
Ett ständigt pågående arbete
MTRX innovationsarbete pågår ständigt där man under det senaste året bland annat:
- Lanserat Borås som ny destination genom enkel och smidig bussanslutning i Alingsås.
- Startat en direktlinje mellan Arenastaden Solna och Göteborg.
- Lanserat Sveriges godaste tågkaffe tillsammans med Lykke Kaffegårdar.
- Lanserat en ny varumärkesidentitet, som även blev nominerad till Svenska Designpriset.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-