-
Nattågen till Norrland blir kvar
Besöksnäringen är den bransch som skulle bli en av de största förlorarna när tågbolaget ville dra in nattågen till Norrland. Nu har protesterna lönat sig.
Det är Trafikverket som har meddelat att två nattåg kommer att trafikera Norrland, i alla fall fram till 2020.
Trafiken med nattågen är nödvändig om turismen i Norrland skall fortsätta den tillväxt som har påbörjats. Mellan åren 2000 och 2015 ökade svenska Lapplands omsättning med 150 procent, till 6,1 miljarder kronor och antal årsarbeten med 90 procent. Idag sysselsätter näringen i de 16 kommunerna i Norrbotten och norra Västerbotten drygt 3 700 personer och har 3,5 miljoner kommersiella gästnätter. Målet är att nå en omsättning på 8,2 miljarder till 2020.
De möjligheter som besöksnäringen erbjuder innebär också ett bättre vardagsliv för boende i norra Sverige. Lanthandel och service är beroende av besöksnäringen och pengarna som besökarna lämnar efter sig sprider sig till flera branscher.
”- Vi har arbetat intensivt med att påtala behovet av två nattåg tillsammans med Svenska Turistföreningen och resten av Marknadsgruppen för nattåg. Under hela processen har vi haft en bra dialog med Trafikverket som vi upplever har lyssnat till en växande närings behov. Vi välkomnar den fortsatt offensiva satsningen på nattåg och glädjer oss åt att vi får behålla våra två nattåg”, säger Erica Mattsson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.
”- Det här är en bra och en viktig nationell signal om vår växande närings betydelse. Dialogen med Trafikverket har varit god och vi upplever att de tagit hänsyn till de argument vi framfört”, säger Magnus Ling, vd för Svenska Turistföreningen.
På bilden ovan: SJ nattåg vid perrongen på Abisko Östra. Foto: Capri Norrman, SJ
Källa: STF, Swedish Lapland Visitors Board
Läs också artikeln:
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Capri Norrman, SJ
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-