-
Nu lanseras Drömmen om Borås 2.0 – nya visionsbilder
De nya visionerna för konceptet Drömmen om Borås är klara. Processen går därmed in i nästa steg – att skapa platser där boråsare och besökare vill vara.
Nya visioner om vad platsernas kärna är och kan bli
Sommaren 2023 fick boråsare tycka till om Borås framtida stadsliv via en enkätundersökning. Enkäten fick stort gensvar och över 2200 boråsare gav sina tankar och förslag om framtidens stadskärna. Nu har underlaget resulterat i processens nästa steg – Drömmen om Borås 2.0.
Drömmen om Borås 2.0 består av två nya visionsbilder och visionstexter för nio platser i Borås, samlat på en ny webbplats. Platserna som berörs är Stora torget, Stora Brogatan, Lilla Brogatan, Hötorget, Posttorget, Sandwalls plats, Österlånggatan, Allégatan och Södra torget.
”Boråsarnas tankar och förslag har resulterat i nya visioner om vad de olika platsernas kärna är och vad platserna kan bli. I vår nya vision ser vi till exempel Stora Brogatan som ett centrum för shopping och Stora torget som en plats som ska bidra till aha-upplevelser.” Berättar Linda Sjöstrand, cityledare för Borås City.
En mikromarknadsundersökning av etableringsbarheten
Som en del av arbetet har det även genomförts en mikromarknadsundersökning av etableringsbarheten i Borås stadskärna. Syftet har varit att se vilka branscher som har potential att vara lönsamma och vilka stråk som erbjuder mest och bäst flöden av kunder.
”Med hjälp av mikromarknadsundersökningen har vi kunnat identifiera prioriterade stråk i stadskärnan och vilka stråk som lämpar sig bäst för de olika verksamheterna. Det är just de stråken som nu presenteras i Drömmen om Borås 2.0. Stora torget är till exempel en viktig evenemangs- och mötesplats där boråsaren efterfrågar mer liv och rörelse. I visionen för stråket inkluderas därför sådant som fler butiker, fler event, food court med mera.” Säger Christer Södeliden, ordförande Centrumfastigheter i Borås och Fastighetsägarna i Borås.
I januari ska en stråkvandring genomföras
De nya visionerna presenterades den 7 november inför fastighetsägare, politiker, tjänstemän, handlare och aktörer som arbetar med Borås stadskärna.
I januari ska en stråkvandring genomföras med fastighetsägare, Borås Stad och handlare med syftet att ta fram en gemensam handlingsplan för hur visionen ska uppnås. Vandringen kommer inventera åtgärder som krävs för att skapa en attraktiv och myllrande stadskärna – för boråsaren och med boråsaren.
Bakgrund och information om konceptet
Drömmen om Borås drivs av Borås City, Borås TME, Borås Stad, Centrumfastigheter i Borås och Fastighetsägarna. Syftet är att ta fram en gemensam spelplan för utveckling och etableringar i stadskärnan.
Konceptet Drömmen om Borås skapades för cirka 10 år sedan som ett sätt att konkretisera alla de idéer och krafter som fanns för att göra stadskärnan mer attraktiv. Processen resulterade i visionsbilder för sex stråk i stadskärnan med målet om fler etableringar i centrum.
Steg två initierades 2015 och resulterade i handlingsplaner för att fortsätta utveckla stråken. Lilla Brogatan och Hötorget är tydliga exempel på att visionsarbetet gett resultat.
Steg tre initierades sommaren 2023 där Boråsare fick möjlighet att vara med och påverka det fortsatta arbetet via en enkätundersökning. Genom att söka svar på frågor om stadskärnans utbud, miljöer, trygghet och mer ville arbetsgruppen ta reda på vilken stadskärna boråsaren ville se i framtiden. Enkäten fick stort gensvar och med hjälp av underlaget arrangerades en workshop där politiker, tjänstepersoner, näringslivet och fastighetsägare deltog. Med syftet att ta fram nya visioner och en etableringskarta.
Den 7 november 2023 presenterades nästa steg – Drömmen om Borås 2.0. Med nya visionsbilder och visionstexter samt en ny webbplats.
Läs mer om Borås på Turismnytt här.
- Text: Borås TME
- Foto: Borås TME
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns det ett samlat initiativ för hållbar turism och besöksnäring i Västerbotten - metoden Västerbotten Experience.
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Grundaren av Fjällbyrån går igenom hur företag kan förbättra kommunikationen angående sitt hållbarhetsarbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Mest om Destination, Evenemang, Museer, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på e...
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar och musiken sprider god stämning hör vintern till. I d...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
-
Gästbloggare
-